Gå til innhold

Konica Minolta trekker seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderte et bytte fra Canon med den nye 7Di'en (som var antatt lansert på PMA 2006, men uklart nå), men tror jeg avstår nå.

 

Tror det vil ta tid for Sony å bygge seg opp som DSLR leverandør og finne sin plass i markedet. Selv om kameraene kommer, vil de også trenge å lansere nye objektiver, blitzer etc.

Lenke til kommentar

Forøvrig har vel ikke Sony vært like heldig i alt de har foretatt seg den seneste tiden. Rootkit'et på musikk CD'ene er en ting, en annen er MP3 spillerne (og den tidligere miniDisc'en) hvor de skremte kundene vekk med ekstremt proprietære løsninger, og på kamerasiden har de bl.a. egne memorykort.

 

Sikkert mange fine løsninger i de forskjellige Sony produktene, men som kunde ønsker jeg konkurranse samt valgmuligheter (ex. med MP3 spillerene).

Lenke til kommentar
Vurderte et bytte fra Canon med den nye 7Di'en (som var antatt lansert på PMA 2006, men uklart nå), men tror jeg avstår nå.

 

Tror det vil ta tid for Sony å bygge seg opp som DSLR leverandør og finne sin plass i markedet. Selv om kameraene kommer, vil de også trenge å lansere nye objektiver, blitzer etc.

5464153[/snapback]

 

Sony skal bygge videre på Dynax/Maxxum fra Konica Minolta, jeg tipper at de overtar alle prosjekter fra KM og setter på Sony-merke. Samt at de kjører apparatene inn i sitt forhandlernett og markedsføringsapparat.

 

Les forøvrig pressemeldingene.

 

Konica Minolta Announces Withdrawal Plan for

Camera Business and Photo Business

 

http://konicaminolta.com/releases/2006/0119_03_01.html

 

 

http://konicaminolta.com/releases/2006/0119_02_01.html

 

 

Partial Transfer of Certain Assets Related to Digital SLR cameras

Since July 2005, Sony Corporation (Sony) and Konica Minolta Photo Imaging, Inc. (Konica Minolta PI) have been working on the joint development of digital single lens reflex (SLR) cameras. Sony, Konica Minolta Holdings, Inc. and Konica Minolta PI are pleased to announce that they have decided to transfer a certain portion of Konica Minolta PI ’s assets related to digital SLR cameras to Sony, and at the same time, that Konica Minolta PI will consign its customer service operation for Konica Minolta cameras and related products* to Sony. Agreement to this effect was reached today.

 

Under this agreement, on March 31 2006, Sony will receive certain assets from Konica Minolta PI that are necessary for the development, design, production and so forth of digital SLR cameras compatible with Konica Minolta PI’s “Maxxum/Dynax lens mount system”.** Sony will accelerate development of new digital SLR cameras based on and compatible with the Maxxum/Dynax lens mount system with a view to marketing these models this summer.

 

On the basis of its ongoing “selection and concentration”, Konica Minolta Group will concentrate on its core “business technologies” field and its strategic “optics and display devices” field and withdraw from camera business*** as of March 31, 2006. At the same time, Konica Minolta PI will partially transfer certain assets related to digital SLR cameras to Sony.

 

From April 1 2006, Konica Minolta PI will consign the customer service operations for Konica Minolta cameras and related products* to Sony, and Sony will implement service operations from that date onward.

 

* Konica Minolta, Konica and Minolta brand film cameras, digital still cameras, lenses, accessories etc.

** An original lens mount system to connect camera body and lens adopted in Konica Minolta Maxxum/Dynax series SLR cameras

*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony

Lenke til kommentar

Erik Faarlund skriver at dette er triste nyheter, men både han, akam.no og digit.no har bidratt til dette. F.eks. er ikke KM's siste DSLR (Dynax 5D) funnet interessant nok til å testes, og alle anbefalinger har hele tiden vært i favør Canon og Nikon. Helt konkret så skrives det at akam.no ville vært forsiktige med å kjøpe KM ennå (anbefalinger DSLR). Dette til tross for at både 5D og 7D er meget gode og prisgunstige produkter, med elementer som de så langt har vært alene om.

Lenke til kommentar

Har vært innom Japan Foto og "Foto og Video" og begge er utsolgt for KM 5D. Så - jeg tror både 5D og 7D kommer til å leve videre. Jeg kommer fortsatt til å kjøpe KM 5d (til sommeren). Det er utrolig å kunne ta gode bilder helt ned til 1/5 sekunds lukkertid (jeg bruker Canon S1IS og tar seriebilder med så lang lukkertid).

 

Så - for meg er det likegyldig om det står Sony eller noe annet på kameraet bare det er speilrefleks med optisk bildetabilisator. Det kan til og med stå Nikon eller Canon.

 

I stedet for å sørge over Konica Minolta - la oss glede oss til PMA i slutten av februar. Og så skal jeg i mellomtida ta mange bilder! :)

 

Hilsen

Jens Anders

http://jensanders.photosite.com

Lenke til kommentar

Nå har meg bekjent ikke Sony produsert speilreflekskameraer tidligere, så denne nyheten innebærer egentlig ikke færre aktører i dette markedet, men bare at en av dem får ny eier og nytt navn - igjen. Det var ikke lenge siden at Minolta ble slått sammen med Konica. Forhåpentligvis blir vi kvitt et håpløst langt navn, med mindre de finner på å kalle kameraene for "Sony Minolta".

Lenke til kommentar

Sony-Konica-Minolta?

 

neida, Sony er vel så eiesyke at de blir hetende Sony bare.

 

Så lenge formatet fortsetter, og det ikke blir en reel svekkelse i utvalget på markedet går det vel egentlig greit? Sånn for forbrukere som allerede har kjøpt KM kamera og frykter for tilgangen til objektiver og slikt? Trist at KM må ut dog...

Lenke til kommentar

Tja. Det er vel slik det engang er. Det som jeg synes var verre var at det i følge pressemeldingen som ble postet av en annen bruker her på forumet i denne tråden, var at ALLE kamera-relaterte produkter, inkludert 35 mm og så videre blir ført over til Sony. Jeg håper virkelig at de viderefører filmene, siden jeg er ganske stort fan av Konica Minolta film.

 

Men vi får da se...

Lenke til kommentar
Tja. Det er vel slik det engang er. Det som jeg synes var verre var at det i følge pressemeldingen som ble postet av en annen bruker her på forumet i denne tråden, var at ALLE kamera-relaterte produkter, inkludert 35 mm og så videre blir ført over til Sony. Jeg håper virkelig at de viderefører filmene, siden jeg er ganske stort fan av Konica Minolta film.

 

Men vi får da se...

5465656[/snapback]

 

"For color film and color paper, while considering our customer needs, we will step-by-step reduce product lineup and cease our color film and color paper production by the end of fiscal year ending March 31, 2007."

 

http://www.dpreview.com/news/0601/06011901...aminoltaout.asp

 

Ganske nøyaktig midtveis i teksten. Mulig det er en idé å sette av et hjørne av fryseren ;-)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Er enig med nyepet om at akam.no bidrar til at små produsenter forsvinner. Det er ikke bare KM sine modeller som er fraværende. Pentax har lansert fire modeller som heller ikke er nevneverdig omtalt her. Ikke at det betyr så mye for meg, men det høres litt merkelig ut i mine ører at redaktøren synes dette er trist.

Lenke til kommentar

"For color film and color paper, while considering our customer needs, we will step-by-step reduce product lineup and cease our color film and color paper production by the end of fiscal year ending March 31, 2007."

 

 

Uff. Ja, det må bli et hjørne i fryseren ja. Lurer på hvor lenge film kommer til å bli produsert jeg, siden jeg av en eller annen underlig grunn liker film best...

Lenke til kommentar

Slapp av, onkel, det kommer til å ta lang tid før film forsvinner. Synes det er mer tragisk at Agfa er ute av markedet. Høyt skattet av proffer, oversett av amatører. Har et par Agfa s/h 120-ruller i kjøleskapet (ikke fryseren!), men snart er det slutt for meg også.

Syntes egentlig det var enda tristere da de glimrende (og billige) Efke-filmene forsvant. Elsket dem, og også det nydelige barytt-papiret deres.

Lenke til kommentar

tar jeg feil nå eller er det slik at dette kun er snakk om film kamraer? eller er det slik at konica minolta viskes bort totalt med all produksjon?

har selv ett km dimage z5..

og kommer sony til å ha support i form av drivere å brukermanualer osv. på sine nettsier hvis de skal ta over hele opplegget??

 

:no:

Lenke til kommentar
tar jeg feil nå eller er det slik at dette kun er snakk om film kamraer? eller er det slik at konica minolta viskes bort totalt med all produksjon?

har selv ett km dimage z5..

og kommer sony til å ha support i form av drivere å brukermanualer osv. på sine nettsier hvis de skal ta over hele opplegget??

 

:no:

5467362[/snapback]

 

Dimage-seriene vil opphøre. Sony tar over support på utstyr fra Konica Minolta fra 1/4 men hvis du er bekymret, ville jeg ha lastet ned og brent ut/printet manualer og drivere du vet du kan komme til å trenge, så slipper du være avhengig av deres oppfølging. Sonys overtakelse av direkte support må vel bli et steg opp, ser de har servicesentra i de fleste større byer.

Selv om det er litt uklart fra pressemeldingene, virker det som om vi ikke vil se et eneste produkt innenfor foto under navnet Konica Minolta igjen. Dette kommer som lyn fra klar himmel - selv om det har ligget i luften en stund, kan mye tyde på at avgjørelsen ble tatt forholdsvis nylig. Konica Minoltas fotoavdeling vil etter alt å dømme jobbe som en slags OEM-produsent for Sony fremover (slik Sony og Sharp fungerer med billedbrikker, Cosina for Zeiss, Tamron for KM etc.).

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Slapp av, onkel, det kommer til å ta lang tid før film forsvinner. Synes det er mer tragisk at Agfa er ute av markedet. Høyt skattet av proffer, oversett av amatører. Har et par Agfa s/h 120-ruller i kjøleskapet (ikke fryseren!), men snart er det slutt for meg også.

Syntes egentlig det var enda tristere da de glimrende (og billige) Efke-filmene forsvant. Elsket dem, og også det nydelige barytt-papiret deres.

 

Hehe. Jeg har en fortid bak meg som hjelpemenneske på en fotoknudsen-sjappe her i nord, og jeg må si at agfa-filmer hadde vi litt angst for. De hadde ofte et litt ekkelt rødstikk i seg, men det kan jo hende det bare var en sort. Det var noen kodak-filmer som ikke var så topp heller.

 

Fikk ikke gleden av å se Efke-filmer, men når du snakker om barytt-papir, snakker du da om slikt som man fremkaller filmer på fremdeles? Vi har en fotoklubb her på høgskolen, og der er det godt mulig å fremkalle svart-hvitt-filmer fremdeles. Da av den sorten som IKKE kan fremkalles på fotomaskiner i butikkene.

Lenke til kommentar
....

Fikk ikke gleden av å se Efke-filmer, men når du snakker om barytt-papir, snakker du da om slikt som man fremkaller filmer på fremdeles? Vi har en fotoklubb her på høgskolen, og der er det godt mulig å fremkalle svart-hvitt-filmer fremdeles. Da av den sorten som IKKE kan fremkalles på fotomaskiner i butikkene.

5467749[/snapback]

Efkes gamle filmer var laget etter et prinsipp Agfa (!) mistet som krigsoppgjør (tror jeg). Med barytt mener jeg de papirene som fremdeles finnes av annet fabrikat, ja. Likte altid de fra østblokken fordi de var så sakte. Man fikk et hav av tid til å manipulere eksponeringen.

 

Ellers vil jeg bare påpeke at Foto Knutsens gamle blå var en Agfafilm. Den var egentlig iso 160, men ble eksponert som iso 100 for å gi mer smell i fargene. De var jo ikke så fæle?

Personlig har jeg bare erfaring med Agfas s/h og positiv film. Likte godt pro-seriene deres, men også gode gamle CT 100 var en god film. Veldig nøytral fargeballanse. Brukte den ofte i Lomo :yes: Brukte Lomo som vanlig kompakt på den tiden, og det var en kombinasjon som på en merkelig måte fungerte godt.

 

Dette er 100% Off Topic. Beklager alle andre, det var ikke meningen. The end :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...