Gå til innhold

ASUS P5N32-SLI - Overklokking.nos erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er så lei av at HK produsentene ikke kan lage HK som faktisk er brukervennlige med hva folk bruker det til.

 

De siste par generasjonene kort så har de droppet IDE porter, nå er den så vidt 2 stykker med. Enkelte har også 1. Og de vil det bli flere av. Det er greit at S-ATA er kjappere, men mange sitter på IDE harddisker. Samt at veldig mange har 2 CD/DVD rom i sin maskin, og da har man allerede brukt opp en port. Å sette inn kontrollere vil kun bli mer rotete, samtidig så er det ikke plass da man gjerne har ett lydkort, og da er snart alle portene brukt opp også, spesielt hvis man har litt større kjølinger på skjermkortet.

 

Det overnevnte hadde nok ikke gjort så mye hvis de hadde montert inn nok S-ATA kontakter. Det virker som at HK produsentene ikke har skjønt at en P-ATA kontakt tar 2 enheter, mens S-ATA kun tar 1. Dermed er det mye mindre utvidelse igjen, hvis man da ikke er heldig å ha plass til en kontroller.

 

Så plasserer de komponentene idiotisk. Spesielt på nForce 4 kortene med chipsett vifter, disse er montert under skjermkortene, og de som betaler for skikkelige skjermkort, har dermed ingen mulighet til å bytte denne kjølingen til noe bedre.

 

Samtidig syntes jeg de lett kunne ha montert COM og den andre lange porten på ekstra braketter hvis noen skulle trenge dem, og puttet inn flere USB kontakter i stedet. Eller i bestefall laget en brakett som tok mer en 2 USB kontakter, slik at man får utnyttet plassen litt bedre.

Lenke til kommentar
Jeg er så lei av at HK produsentene ikke kan lage HK som faktisk er brukervennlige med hva folk bruker det til.

 

De siste par generasjonene kort så har de droppet IDE porter, nå er den så vidt 2 stykker med. Enkelte har også 1. Og de vil det bli flere av. Det er greit at S-ATA er kjappere, men mange sitter på IDE harddisker. Samt at veldig mange har 2 CD/DVD rom i sin maskin, og da har man allerede brukt opp en port. Å sette inn kontrollere vil kun bli mer rotete, samtidig så er det ikke plass da man gjerne har ett lydkort, og da er snart alle portene brukt opp også, spesielt hvis man har litt større kjølinger på skjermkortet.

 

Det overnevnte hadde nok ikke gjort så mye hvis de hadde montert inn nok S-ATA kontakter. Det virker som at HK produsentene ikke har skjønt at en P-ATA kontakt tar 2 enheter, mens S-ATA kun tar 1. Dermed er det mye mindre utvidelse igjen, hvis man da ikke er heldig å ha plass til en kontroller.

 

Så plasserer de komponentene idiotisk. Spesielt på nForce 4 kortene med chipsett vifter, disse er montert under skjermkortene, og de som betaler for skikkelige skjermkort, har dermed ingen mulighet til å bytte denne kjølingen til noe bedre.

 

Samtidig syntes jeg de lett kunne ha montert COM og den andre lange porten på ekstra braketter hvis noen skulle trenge dem, og puttet inn flere USB kontakter i stedet. Eller i bestefall laget en brakett som tok mer en 2 USB kontakter, slik at man får utnyttet plassen litt bedre.

5466234[/snapback]

 

Det er litt sløv layout på noen kort ja, men at de bare har en IDE-kontakt er greit for meg. 2 CD-rommer er for spesielt interesserte uansett. Og det begynner å bli en stund siden sata tok over nå. Men jeg er forsåvidt enig i at de kunne vært flinkere å spe på sata-utganger. Personlig hadde jeg gjerne sette ett kort med 12 eller 16 sata-utganger og dual-gbit, perfekt til en filserver. Kontrollerkort er jo svindyre.

 

Ellers hadde jeg gjerne sett at brikkeset-produsentene prøver å få ned effekforbruket noe, så slipper man å ha enorme ribber som er avhengig av luft. CPU-produsentene klarer jo å få ned effektforbruket, det burde være mulig på chipsett også.

 

AtW

Lenke til kommentar
De mener nemlig at litt ekstra loddetinn skal kunne spre varmen fra komponentene på den ene side av kortet til den andre, for så å oppnå lavere driftstemperaturer og bedre varmespredning. Dere får bestemme selv hva dere tror om dette, jeg har personlig mine tvil hvorvidt dette gir en nevneverdig forskjell.
Sannsynligvis er det snakk om litt mer enn bare litt loddetinn, sannsynligvis er det under loddetinnet et antall termiske viaer, og litt googling på "thermal via" viser raskt at dette er reelle teknikker.

 

Med dagens desperate varmeproblemene tror jeg at en vil se endel flere av disse spesialiserte teknikkene bli tatt fram til PC-hovedkort.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...