Gå til innhold

Vifteløst på 1,5 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de får lurt inn den kjappeste på nano-itx kortene sine vil man jo snart kunne bygge mini PC`er som er brukbare til det meste overalt. og ikke minst ha muligheten til å ta med seg en "brukbar" pc rundtom kring når man er ute og skal mekke på andres PC`er.

Lenke til kommentar
nå kommer årets spørsmål: hvilken sockett har disse cpu? er det noe særegent som krever eget Hk osv.

5458213[/snapback]

Prosessorene kommer i nanoBG2-formatet,

20x20 "pinner" etter det jeg kunne telle. Jeg regner med at denne kommer utelukkende integrert på diverse nano-hovedkort og integrert i ferdige produkter som avanserte TV'er, videoer, kassaapparater, minibanker osv.

Lenke til kommentar
Hadde vært artig med en minitest av disse på hw.no

5458172[/snapback]

 

 

støtter Malvado her :yes: nå kommer årets spørsmål: hvilken sockett har disse cpu? er det noe særegent som krever eget Hk osv.

5458213[/snapback]

 

Sikkert det samme som forrige generasjon Via kort. De ble levert som en hel pakke, dvs CPU, MPEG2/MPEG4 dekoder, grafikk, lyd og sata kontroller alt integrert på et hovedkort fra Via.

Ut i fra spesifikasjonene syntes jeg det hørtes ut som en glimrende platform å bygge en HTPC på. Eneste problemet er at det var noe forbanna dritt som ikke virket.

 

Via leverer f.eks. ikke drivere for MPEG2/MPEG4 dekoderen for windows. Du må kjøpe ekstra sw for å få brukt MPEG2 dekoderen under Windows og MPEG4 kan ikke brukes om du kjører windows.

 

For visse Linux distroer har de noen håpløse drivere som bare fungerer med eldre playere, andre distroer kan ikke utnytte MPEG dekoder funksjonaliteten i det hele tatt.

Problemer med at DMA aksess får kortene til å henge seg har vært kjent i mer enn 6 måneder, fremdeles henviser Via til en Beta :cry: versjon av BIOS'en som skal avhjelpe problemet.

Ellers er det null support fra Via og bare trøbbel med hele plattformen, om du da ikke skal bruke kortet til de aller enkleste formål, men da sitter du igjen med en veldig treg PC som bruker lite strøm og genererer lite varme.

 

Forgjengeren til disse to nye prosessorene, SP8000 (800MHz) og SP1300 (1.3GHz), yter visstnok omtrent det halve sammelignet med en intel CPU, dvs de tilsvarer visstnok ca 400 og 650 MHz intel CPU'er. Det samsvarer brukbart med min egen erfaring, er den ulykkelige eier av et SP1300 kort. Riktig nok skal også arkitekturen være noe forbedret på de nye CPU'ene + bedre chipset (SP kortene hadde det eldre CN400 chip settet). Så det kan jo være at det er ytelseforbedringer utover de 200 Mhz i økt klokkefrekvens.

 

En kan kjøre en spesiell Gentoo variant som kalles Epios som er laget spesielt for Via sine kort, men siste versjon mangler fremdeles MPEG-4 støtte og de som står bak denne distribusjonen har ikke fokus på HTPC bruk av platformen.

Dessuten er Epios fremdeles i beta og ikke et tradisjonelt open source prosjekt, det virker som om det bare er to utviklere som står bak hele prosjektet, så fremgangen er ikke akkurat imponerende.

 

Alt i alt er min mening at Via løsningene kan høres bra ut på papiret, men Via er etter mitt syn et useriøst firma. Jeg ville sett veldig hardt på alle andre alternativer før jeg vurderte dem. Selv er jeg irritert over å ha kastet bort noen tusen lapper på utstyr som nå bare står og samler støv i kjelleren.

Lenke til kommentar
Åj, harde ord :o

 

Kan kanskje forklare hvorfor det er så dårlig med prosjekter her i det siste? http://www.mini-itx.com/projects.asp

 

 

 

Seriøst, VIAs hovedkort imponerer meg først og fremst på grunn av størrelsen. Vet noen hvordan de gjør det på "ytelse per watt" målinger?

5458522[/snapback]

Jeg sa vel ikke noe om at kortene ikke er små og ikke bruker lite effekt, og at en ikke kan bygge en PC som ser veldig uvanlig ut med dem.

Jeg sa bare at tidligere Via kort har vært lite egnet for HTPC bruk, mangler drivere, masse trøbbel og dårlig support.

Hvis du tar en titt på forumene på Via sine sider, spesielt under Linux så vil du se at jeg ikke er den eneste.

Men for all del, for enkel bruk, mail, internet, mp3 og kanskje som filserver så er det ingen umulighet å få det opp å kjøre. Bare det at det finnes så mye bedre alternativer hvis en ikke absolutt må ha et kort på 12x12 eller 17x17 cm.

Lenke til kommentar

VIA Eden 400MHz 2.5W 400MHz VIA CN700 VIA VT8237R, VT8251

VIA Eden 500MHz 3.5W 400MHz VIA CN700 VIA VT8237R, VT8251

VIA Eden 600MHz 5W 400MHz VIA CN700 VIA VT8237R, VT8251

VIA Eden 800MHz 5W 400MHz VIA CN700 VIA VT8237R, VT8251

VIA Eden 1.0MHz 5W 400MHz VIA CN700 VIA VT8237R, VT8251

VIA Eden 1.2MHz 7W 400MHz VIA CN700 VIA VT8237R, VT8251

VIA Eden ULV 1.0MHz 3.5W 400MHz VIA CN700 VIA VT8237R, VT8251

VIA Eden ULV 1.5MHz 7.5W 400MHz VIA CN700 VIA VT8237R, VT8251

 

Tatt fra VIA sine nettsider... Ikke mye ytelse i forhold til effektforbruket her...

 

JD

Lenke til kommentar

Mye trøbbel med VIA ja. De virker som små nette løsninger ja, og totalt effektforbruk er så pass lavt at de egner seg bedre på batteridrift enn mange andre løsninger (f.eks. til bilpc eller roboter). Men ytelsen er ikke helt i forhold til strømforbruket. En Pentium M ULV er jo mye bedre i så måte, men man betaler jo desto mer for en slik pakke. Skulle jeg laget stasjonær htpc i dag så hadde det blitt Pentium M.

Lenke til kommentar
Nå kan du faktisk gjøre de fleste CPUer vifteløse med en slik:

https://prisguiden.no/product.php?p...review_id=17939

 

klart du trengerkabinett med plass, men ikke desto mindre fullt mulig. Funker kjempe på min P4 Prescott :)

5458533[/snapback]

 

Det er ikke bare trivielt å gjøre det, og man er dessuten avhengig av bra med kabinettlufting for å hindre throttling.

 

Forsåvidt bra med flere alternativer i laveffektklassen, men jeg skulle gjerne sett at flere produsenter leverte HK og CPUer i denne størrelsen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Nå kan du faktisk gjøre de fleste CPUer vifteløse med en slik:

https://prisguiden.no/product.php?p...review_id=17939

 

klart du trengerkabinett med plass, men ikke desto mindre fullt mulig. Funker kjempe på min P4 Prescott :)

5458533[/snapback]

 

Det er ikke bare trivielt å gjøre det, og man er dessuten avhengig av bra med kabinettlufting for å hindre throttling.

 

Jeg er faktisk veldig overrasket hvor bra det faktisk fungerer, tror ikke jeg har stort bedre lufting i kabinettet enn gjennomsnittet(hvertfall ikke her inne).

 

Det jeg drømmer om er flere _gode_ HK for P-M, da ikke bare HTPC, men også vanlig ATX.

Lenke til kommentar
Nå kan du faktisk gjøre de fleste CPUer vifteløse med en slik:

https://prisguiden.no/product.php?p...review_id=17939

 

klart du trengerkabinett med plass, men ikke desto mindre fullt mulig. Funker kjempe på min P4 Prescott :)

5458533[/snapback]

 

Det er ikke bare trivielt å gjøre det, og man er dessuten avhengig av bra med kabinettlufting for å hindre throttling.

 

Jeg er faktisk veldig overrasket hvor bra det faktisk fungerer, tror ikke jeg har stort bedre lufting i kabinettet enn gjennomsnittet(hvertfall ikke her inne).

 

Det jeg drømmer om er flere _gode_ HK for P-M, da ikke bare HTPC, men også vanlig ATX.

5462996[/snapback]

 

Problemet er bare at vifteløst hovedsaklig er en taktikk for å slippe støy, det er vanskelig å oppnå dette uten å innføre støy med kabinettvifter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...