Gå til innhold

Samsung lanserer speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, jeg syntes Samsung kamera er bare middels gode, og ergonomien på dette virker ikke noe særlig bra, så jeg vil heller kjøpe av konkurentene viss jeg skal ha meg nytt kamera...

5455303[/snapback]

Det er jo et Pentax *istDS2. Hvorfor skulle kamera ikke være bra? Hvorfor skulle ikke ergonomien være bra? En ting er sikkert, det banker søkeren i mitt 20D dit pepperen gror.

Fremtidige modeller fra Samsung skal avvike fra Pentax-modellene, men ikke den her. Vent til de kommer med noe eget hvis du vil kritisere et kamera for å være "Samsung-kvalitet". Personlig tror jeg Samsung får fremtidig effekt av dette løftet mht til kvalitet. Ingen grunn til at de skal følge opp denne modellen med noe spesiellt dårligere.

Lenke til kommentar

Kamera er sikkert greit. Men Samsung kommer neppe til å konkurrere med Nikon og Canon f.eks. Da disse har langt lengre erfaring med kamera, og kamera som hovedfelt. Da Samsung produserer alt fra gravemaskiner til dslr nå da.

 

Jeg tvile ikke på at dette kan bli et bra kamera på den elektroniske siden da dette jo som kjent er noe Samsung kan utmerket. Men jeg stiller meg tvilende til bildekvaliteten. Riktignok jobber de sammen med Pentax om dette, men det vil nok gå noen år før Samsung kan vurderes opp mot mer kjente merker innen foto.

Lenke til kommentar

Synes vi er litt ute og kjører her. Markedet får en ny Pentax-modell. Den heter Samsung. Optikken er angivelig konstruert av Schneider. De konstruerte high-end optikk før noen av dagens japanske produsenter. Den ser (som alle Pentax'er stilren ut). Ser ingen grunn til å være skeptisk til bildekvaliteten, slik noen antyder.

Hvordan kommer Samsung til å klare seg i markedet? For 20 år siden måtte Canon betale fotografer som Morten Løberg, for å få dem til å bruke deres produkter. I 1945 var Nikon kun kjent som produsent av optikk til Canons Leica-kopier. I 1958 var de i tillegg kjent for å lage Contax-kopier. Merket Pentax var bare et modellnavn til kameramerket Asahi. Likevel ser det ut til at noen tror at Canon er nr 1 og Nikon nr 2 om nye 20 år.

Det er bare dumt å ikke kunne kamerahistorien før man diskuterer hvem som blir store aktører på markedet i fremtiden. At koreanerene kommer er det ingen tvil om, og Samsung leder løpet. Som den giganten de er kan de betale seg inn på markedet, men først må de ha produkter verden vil ha. Jeg håper faktisk at de får det til.

Lenke til kommentar
Jeg tvile ikke på at dette kan bli et bra kamera på den elektroniske siden da dette jo som kjent er noe Samsung kan utmerket. Men jeg stiller meg tvilende til bildekvaliteten. Riktignok jobber de sammen med Pentax om dette, men det vil nok gå noen år før Samsung kan vurderes opp mot mer kjente merker innen foto.

5455947[/snapback]

 

Gi deg hvis du hadde LEST artikkelen hadde du sett at det er en Pentax, med Samsung logo. Synes egentlig det er litt synd at det ser ut til at Pentax kanskje forsvinner fra det Europeiske markedet. Selv om det stod at Samsung i framtidene skal utvikle egne modeller, regner jeg egentlig med at Samsung og Pentax har delt markedene mellom seg på de to modellnavnene. Synes det virker litt merkelig at Pentax lar Samsung selge oppfølgeren til toppmodelen til Pentax i med Samsung sitt navn, hvis Pentax har planer om å senere lansere nye DSLR i Europa regner med at det blir Samsung fra nå.

 

Men på den andre side tviler jeg ikke et sekund på at Samsung kan bli verdensledende DSLR merke hvis de satser på det. Samsung har inntatt stadig nye markeder med å begynne som billigmerke og deretter heve statusen sin ved å vise at de kan lage god kvalitet. Ingen ser lenger på Samsung sine dataskjermer som noe billig dritt, eller mobiltelefonene deres eller noe som helst annet av deres produkter. Tror faktisk Koreanerne vil lykkes med å lage bedre kameraer enn Japanerne fordi de har noe å jobbe mot, Japanerne har blitt så vellykkede at de begynner å ligge på latsiden akkurat slik vi Europeere har gjort i mange år. Om noen år vil nok ikke japanske arbeidere lenger jobbe livet av seg når det har gått opp for dem at de lever i et rikt land, de vil heller bruke energien på å kjempe til seg velferdsgoder og lignende.

 

Et tenkt scenario er at Samsung begynner og selge Pentax kameraer med Samsung merke, men etter en stund velger de kanskje å bryte med Pentax og lage sin egen fatning. Siden denne vil være nyutviklet har de mulighet for å designe den helt uavhengig av gamle standarder, den kan være 100% tilpasset digitale kameraer siden de ikke har noen historie med 35mm. Hvis denne fatningen har noen helt revlusjonerende funksjoner andre fatninger ikke har, vil pressefotografene velge Samsungs kameraer. Leste et sted at 80% av alle fotografene under OL i 88 hadde Nikon F3, men på grunn av av lanseringen av EOS 1 og profesjonelle EOS linser hadde dette snudd til fordell Canon i løpet av 4 år, i OL 1992 hadde nemlig 80% av fotografene Canon EOS1. På så kort tid hadde et merke som var sett på som uprofesjonelt, blitt verdensledende. Hvis Canon greide dette, er det ingenting som kan si at Samsung ikke kan klare det. Samsung har blitt verdensledende på forbruker markedet på veldig mange ommeråder, er vel ikke usansynlig at de også pønsker ut strategier for å få innpass på profesjonelle markeder.

 

Selv hadde jeg i hvertfall ikke nølt et øyeblikk med å kjøpe Samsung hvis de laget et bra produkt. Har en Samsung 14" tommers tv som jeg fikk gratis etter at den hadde hengt på en utstillingsveg i en butikk, tv'en hadde stått på hele butikkens åpningstid (10 timer) hver eneste dag i 11år. Den funger fortsatt etter at jeg har hatt den i to år (og brukt den mye), og jeg har aldri sett så bra bildekvalitet på en 14 tommers tv.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Nå som KM kaster inn håndkleet er det ekstra hyggelig med en ny aktør på markedet. Ellers vil jeg minne de som er redd for Pentax fremtid at dette har de gjort før, med stort hell.

I de gamle, manuelle dagene var Pentax kjent som det merket var mest liberale på å dele sin fatning med andre. Både Ricoh og Praktica (som var store før i tiden) lisensierte Pentax K-fatning. I tillegg var vel egentlig den M42-fatningen vi kjenner i dag egentlig lansert av Pentax (på Spotmatic'en). Derfor ser jeg dette som en god grunn til å tro på overlevelsesevnen til Pentax-systemet.

Lenke til kommentar
Nå som KM kaster inn håndkleet er det ekstra hyggelig med en ny aktør på markedet. Ellers vil jeg minne de som er redd for Pentax fremtid at dette har de gjort før, med stort hell.

I de gamle, manuelle dagene var Pentax kjent som det merket var mest liberale på å dele sin fatning med andre. Både Ricoh og Praktica (som var store før i tiden) lisensierte Pentax K-fatning. I tillegg var vel egentlig den M42-fatningen vi kjenner i dag egentlig lansert av Pentax (på Spotmatic'en). Derfor ser jeg dette som en god grunn til å tro på overlevelsesevnen til Pentax-systemet.

5465120[/snapback]

 

Ja, er vel ikke det at de deler sin fatning som er problemet. Mer mistenkelig at de ikke lanserer Ist Ds2 i Europa. Hvis det er planlagt noen framtid i Pentax navnet virker dette rart.

Lenke til kommentar

Dette har nok bare en kontraktmessig årsak. De er blitt enige om å dele verdensmarkedet mellom seg mht denne modellen, slik at de unngår å gå i priskrig med hverandre med identiske modeller. Ikke vær redd for Pentax utbytte av avtalen, de har fått de absolutt feiteste markedene (Amerika og Asia). Stakkars Samsung må holde seg til Europa og Afrika. Det blir sikkert Pentax som tar seg av Osceania også (av geografiske årsaker).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...