Gå til innhold

Omtale av X3: Reunion (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha skumlest (hvorfor sier vi skumlest forresten... er det lese fort akkurat som en båt lager skum hvis den kjører fort? hehe) X2 review'en, får jeg den følelsen at essensen i spillet minner mye om Privateer 2. Jeg har ikke spilt Elite eller "what have you", men en god del Privateer 2. Et spill jeg likte.

 

Spørsmålene mine er derfor til dere som har erfaring fra Privateer og X1,2...:

Er det det samme spillopplevelse?

Er X1,2 mer hardcore, mer komplekst og mindre playable enn Privateer 2?

Lenke til kommentar
Høres ut som en singelplayer versjon av EVE-Online. Så om du vil leke med andre og ikke bare deg selv prøv EVE..

 

PS:

Det er sikkert enda farligere for studenter...

5448376[/snapback]

 

Kan ikke være mer ening.

Prøv heller EVE-online.

X3 ganger 1000. :w00t:

Men vær obs.

Har du først blitt dratt inn i EVE-Online er de bare å si farvel til Verden

Lenke til kommentar

Jeg besøkte eve online i tre dager før jeg fortlot universet for godt. Aldri har jeg blitt så skuffa før som når jeg oppdaget at for å kunne fly større romskip så skal du ikke bare ha penger, men du må ha spilt spillet i x-antall uker før du har tilegnet deg "ferdighetene", som, i hvertfall den gang, tok x-antall uker å lære seg.

 

I x3 kan du gjøre hva du vil, når du vil (så fremt du har penger til dette da).

Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått noe med EVE, men min lille prøvetid i spillet (og det er unektelig et morsomt spill) viste kampene som noe totalt uinteressant. Som alle andre MMOG. I X3(dvs, i alle fall i X2, som er spillet i serien jeg har spilt) var det faktisk mulig å styre flyet selv, i EVE er mulighetene for akkurat det så begrensede at kamper først og fremst blir en sammenlikning av timing og hvem som har det kuleste skipet. Denne forskjellen gjør, i alle fall for meg, spillene så totalt forskjellige, at sammenlikningen blir feilslått.

 

Men for alle del, om du likevel bare ønsket management delen av X3 er sikkert EVE et alternativ. Og det finnes to ukers gratis prøvetid.

(jeg liker å sprenge ting med min egen joystick, jeg :p)

Lenke til kommentar

Ang. EVE:

 

Såkalte dogfights blir litt meningsløst når man har våpen som skyter deg ned fra 200km osv. Samt varmesøkende missiles, torpedos osv. I EVE combat er kunnskap om forskjellige strategier, våpen, shields, armors, elektro våpen osv og kombinasjoner av disse livsviktige. Men i tillegg så er man nødt til å manøvrere ganske så heftig i veldig i de aller fleste combat missions. Står du stille overlever du sjelden da du ofte møter motstandere som overgår deg i total styrke..

 

I mindre frigfights er det veldig opp til hvordan du manøvrerer og brukere våpen og utstyr som avgjør om du vinner, det er ikke gitt av utstyret.

 

At EVE er skillbasert i tillegg til et enormt økonmisk system med mining, produksjon, manufacturing, r&d, salg samt en enorm karriere mengde er et enormt pluss. Det er 9-23.000 spillere fra hele verden online omtrent hele tiden og det kan rett og slett ikke sammenlignes med et spill som X3.

 

Jeg vil si at X3 er EVE på et tidlig beta stadium men med mye flottere grafikk og uten online delen. Kanskje mye av dette ligger i kortene til X serien videre fremover ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

I X3 kan man vel også bygge sine egne stasjoner rundt om i universet. Man kan også kjøpe inn frakteskip og få dem til å automatisk frakte varer fra et sted til et annet. Noe man ikke kan i EVE.

 

Styringen av skipet er også helt annerledes, har nå spilt EVE i noen dager og er litt skeptisk i forhold til å fortsette.

 

Spillet virker morro i seg selv det, men det tar så hinsides lang tid å få gjort noe, kan jo sitte å lese en bok mens autopiloten gjør alt grovarbeidet.

Personlig er jeg ikke interessert i å måtte være aktiv nærmest hele tiden for å bli god, så jeg tror et spill som X3 appelerer mer til meg.

 

Pluss at jeg synes det er gøyere å ha mulighet til full styring selv :-)

 

Men EVE er absolutt et fantastisk spill det og.

Lenke til kommentar

Sammenligningen EVE > X3 er ikke så dum. Bortsett fra at EVE er mektig inspirert av X universet, og ikke omvendt =) Forskjellene er svært få på overflaten, annet enn singleplayer kontra mmog. Det er når du graver dypere at forskjellene kommer til syne. Nå skal jeg ikke utale meg altfor mye of EVE i nåverende status da jeg bare "testet" det i en lukket alpha versjon og gjennom første beta, men et par gode ting med X3 som ikke er synlig før du har investert så mye tid som anmelder anbefaler:

 

"Økonomi Simulator" - Fly fra romstasjon til romstasjon og handle varer. Tjen litt penger. Kjøp et nytt skip, lei inn en pilot og be denne gjøre det samme. Nå har du 2 personer som flyr rundt å trader. Etterhvert har du en handelsflåte. Kjøp din første romstasjon som lager McRomBurger. Kjøp flere skip som kjøper inn råvarer for å lage billigere romburgere. Kjøp en rom-bondegård som lager kjøtt og leverer dette direkte til din burgersjappe, for et enda billigere sluttprodukt du tjener mer på.

 

Og det stopper nesten aldri =) Etterhvert er du en så dreven handelsmann du kan komme rasende inn i en sektor med merkelige aliens og totalt kuppe hele økonomien i sektoren. Hiv opp et titals romstasjoner som lager komplekse produksjons mønster, skyv de andre ut av markedet, overproduser, vær en mogul =) Eller bare putre rundt i piratskipet ditt og selg space-weed eller space-whiskey, mens du unngår det lokale politiet, man står fritt i alt man gjør.

 

"Stjernekrig Simulator" - I X3 er du fort ditt eget "mmog guild" (i EVE sammenheng), der alle dine skip, og stasjoner kan automatiseres. Det er du alene som kontrollerer 18 stjernedestroyere, 96 frigatter og 1371 mindre kampskip i storslåtte kamper. Alt fra datamaskinen i skipet du velger å fly. Resten av imperiet ditt gis bare en samling massive ordre hvordan du vil de skal oppføre seg i gitte situasjoner. Ordrene er også "script" du kan lage selv, eller laste ned fra "mod-miljøet", og er mer som å gi dine skip små "AI-programmer". Fly rundt i flaggskipet ditt og se fighter-eskorten din i formasjon til sidene, for så å bryte av og angripe fienden basert på dine ordre =)

 

Alt i alt er det i bunn og grunn et tycoon spill, men så omfattende at du gjør akkurat det du vil. Kampanjen/historien kan utgjøre så lite som 1% av hele spillopplevelsen, og mange overseer den totalt fra start.

Lenke til kommentar
I X3 kan man vel også bygge sine egne stasjoner rundt om i universet. Man kan også kjøpe inn frakteskip og få dem til å automatisk frakte varer fra et sted til et annet. Noe man ikke kan i EVE.

 

Styringen av skipet er også helt annerledes, har nå spilt EVE i noen dager og er litt skeptisk i forhold til å fortsette.

 

Spillet virker morro i seg selv det, men det tar så hinsides lang tid å få gjort noe, kan jo sitte å lese en bok mens autopiloten gjør alt grovarbeidet.

Personlig er jeg ikke interessert i å måtte være aktiv nærmest hele tiden for å bli god, så jeg tror et spill som X3 appelerer mer til meg.

 

Pluss at jeg synes det er gøyere å ha mulighet til full styring selv :-)

 

Men EVE er absolutt et fantastisk spill det og.

5456384[/snapback]

 

 

 

Nuvel. Riktignok kan man ikke få skipene til å frakte varer rundt omkring helt automatisk i Eve, men man kan kjøpe digre frakteskip (Freighters) og så lenge man holder seg i det såkalte safe Empire (hvor andre players ikke kan drepe deg uten at de er i krig med corporationen din) så er autopilot et alternativ.

 

Men når det gjelder egne stasjoner så er det fullstendig mulig, enn om veldig veldig vanskelig for en enkelt spiller. Corporations og Allianser bygger imidlertid POS (Player Owner Structure - en slags stasjon eller base, selv om en ikke kan docke der) eller Outposts (stasjoner).

 

Når det gjelder kontrollen over Eve så er det riktignok point and clickbasert, men folk som sier at hvordan en manøvrerer skipet ikke har noe særlig å si for utfallet av kampen har muligens litt begrenset erfaring med PvP. Å holde transversal velocity (din fart i forhold til fiendens) for å komme under "trackingen" til større skips våpen (dvs. at de ikke klarer å holde følge med deg og dermed treffe deg). I forhold til å holde seg innenfor egen optimal range og utenfor fiendens optimal range er manøvrering essensielt, og ikke minst i forhold til å kunne warp scramble (dvs. at fiendens skip ikke kan warpe vekk) eller webbe (gjør at han ikke kan kjøre særlig fort).

 

Med tanke på å være aktiv hele tiden kan det være både og. Miners eller traders driver mye med såkalt afk-gaming, og både mining og trading kan godt kombineres med andre ting samtidig, i alle fall i safespace. Når det er sagt, så er læringskurven i EvE veldig bratt, og det at skills læres i realtime er for endel et stort minus med EvE, og det er plenty med innlegg på forumene om skillpoint gap'en mellom eldre og nye spillere. Imidlertid hindrer ikke dette at stadig nye spillere begynner. Den største forskjellen mellom en to år gammel character og en tre måneder gammel character er at førstnevnte kan fly flere forskjellige typer skip, og at han er spesialisert over flere forskjellige våpen etc. Det er fullt mulig å spesialisere seg på f.eks. Assault Frigates eller Interceptors rimelig tidlig i spillet, og fremdeles ha det fryktelig mye artig. Det er en uendelig rekke ulike ting en kan gjøre i spillet, og det er ikke for ingenting at EvE nettopp ble kåret til årets beste PVP spill innenfor sjangeren (i tillegg til en drøss andre priser).

 

Send meg en pm hvis noen vil vite mer og/eller ha buddykey.

Lenke til kommentar

Blei satt på plass der :)

 

Skal fortsette med EVE ut 14 dagers trialen, så får jeg se om jeg fortsetter.

 

 

Bare lurer på en ting, prøver å spare opp til et Idustrial ship, men det står at jeg ikke har skillen for å fly det, men den skillen jeg trenger er ikke over lista med skills jeg kan oppgradere.

 

What to do?

Lenke til kommentar

Helt enig med morpheus.

 

Med insdustrial skip så mener du at du vil ha en hauler regner jeg med. Da er det som regel kjappest å trene opp til sin egen rases hauler. Men jeg vil uansett anbefale Bestower som første hauler fordi den er billig og kan frakte opptil 15-16km3 med utvidelser og containere.

 

Og du får en meget høy start km3 som lar seg fort utvide fordi den har ganske mange lowslots.

Samt at den er meget kjapp å trene opp til. Hvis du lurer på hvilke skills du trenger så gå inn i market, søk opp skipet, høyreklikk og gå til folderen "req. skills" der står alt :).

 

Neste Hauler du bør gå for er en Iteron V. Drit i haulere mellom Bestower og denne. Men det tar en god måned eller mer å gå til Iteron V, men i mellomtiden kan du gjøre mye nytte med å utvide Bestoweren din.

 

Selv har jeg spilt EVE i snart 1 år, men har vel kun hat 5-6 mnd aktiv spilling og har holdt nogenlunde liv i skillingen når jeg ikke spiller aktivt.

 

Lykke til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...