Gå til innhold

Kvitter seg med Pentium-navnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
da pentium kom var vel dette også kallet 586 (kom etter 486) altså fem86

penta (eller noe slikt) betyr vel fem (5)..?

 

så tror ikke det var meningen at navnet skulle gjelde lengre enn til "neste" generasjon kom.. Men det har jo vart MYE lengre enn det...

5445788[/snapback]

Rart nok.. :p

syns ikke det er like mye swing i "hexium" :tease:

Lenke til kommentar

Glimrende! Jeg liker tanken på at prosessorer skal få navn som inneholder både effekt og ytelse. Men det gjenstår ennå å få en konsistent måte å måle begge deler på slik at f.eks AMD kan gå over til tilsvarende modellnumre for effekt og ytelse. I det minste vil modellnummeret med effekt og ytelse gi en målestokk som kan brukes for å sammenligne Intels prosessorer alene.

Lenke til kommentar
litt rart da... har liksom vært der bestandi.  hva het det før pentium? 286,386 0g 486 var det vel. husker da pentiumm133 mhz ble lansert , den kosta 27K  :D

5445864[/snapback]

 

Ikke glem 086, husker at jeg satt å spilte et "cat" spill eller noe på en sånn en. Husker det ikke var windows på den heller, men det var et skriveprogram... WP eller noe, husker ikke helt.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker/tar feil så tok Intel Pentium navnet på "586" serien grunnet at man ikke kunne copyright'e tall. De fleste som er litt opp i årene som mine 31 år husker vel gamle Cyrix CPU'ene, de kjørte lignende arkitektur som intel sine og de het også 286, 386 486 etc. Ergo de solgte egentlig CPU'er med gratis reklame fra Intel. Tror Intel så seg lei av gratis passasjerer og dermed så valgte de ett navn som de kunne copyrighte, dermed ble Pentium navnet født.

 

Uannsett tilbake til topic, ser positivt på en ny navne endring på modellene. De kunne gjerne kalt dem Intel Pentium, men lagt på info om effekt og ytelse slik som det tydeligvis er planlagt. Tross alt så har Pentium navnet blitt grodd fast i folk, mer enn Intel navnet tror jeg. Si til noen Intel så sier de "hæ?", sier man "Pentium prosessor" så sier man at "Ja, det er en slik en i PC'en min". I allefall om man spør folk som mine foreldre og søstre eller lignende. ;) hehe

Lenke til kommentar
litt rart da... har liksom vært der bestandi.  hva het det før pentium? 286,386 0g 486 var det vel. husker da pentiumm133 mhz ble lansert , den kosta 27K  :D

5445864[/snapback]

 

Ikke glem 086, husker at jeg satt å spilte et "cat" spill eller noe på en sånn en. Husker det ikke var windows på den heller, men det var et skriveprogram... WP eller noe, husker ikke helt.

5446184[/snapback]

 

Vel 086 har vel aldri eksistert, du tenker nok mest sansynlig på 8086 som var prosessoren før 286, før den igjen hadde vi 8088. Den hadde vi hjemme. Før den igjen var forresten Z80. Gjorde et raskt google søk og fant frem til en side som viser historien for x86 prosessorene.

 

History of the x86 prosessors

 

Back 2 work

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Haha, fant den nå. Denne pleide vi å låne hjem noen ganger (fra jobben til fatters). Den spilte jeg Space War og Bushido på. Det var tider det. Og spesielt stas var det når vi fikk låne "Dyret", som vi kalte den: En adskillig mer smekker versjon (noe større enn en skrivemaskin) som var basert på 286. Og større skjerm. Men vi var forsiktig med den, da; den kostet over 40 000 kroner... For nesten tjue år siden... :!:

Lenke til kommentar
Haha, fant den nå. Denne pleide vi å låne hjem noen ganger (fra jobben til fatters). Den spilte jeg Space War og Bushido på. Det var tider det. Og spesielt stas var det når vi fikk låne "Dyret", som vi kalte den: En adskillig mer smekker versjon (noe større enn en skrivemaskin) som var basert på 286. Og større skjerm. Men vi var forsiktig med den, da; den kostet over 40 000 kroner... For nesten tjue år siden... :!:

5447121[/snapback]

 

 

så utrolig tøff :thumbup: 4,77 mhz cpu 256k minne. lurer på hva det koset og oppgradere den til 640k som er max?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Jeg synest at det er bra at Intel kanskje bytter ut navnet. Nå håper jeg på en god start med neste serie med prosessorer.

 

Ikke glem 086, husker at jeg satt å spilte et "cat" spill eller noe på en sånn en. Husker det ikke var windows på den heller, men det var et skriveprogram... WP eller noe, husker ikke helt.

5446184[/snapback]

Var det tilfeldigvis Alley Cat?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...