Gå til innhold

Den store IDOL-tråden 2006


Anbefalte innlegg

Ok, jeg tar på meg ansvaret å starte årets Idol-tråd. :D

 

 

Det er på tide å finne ut hvem som skal få tittelen "Idol 2006".

I kveld var det første program i årets sesong. Hva synes dere om det dere har sett så langt?

 

Diskuter gjerne både deltakere, jury, programledere og selve programmet i sin helhet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte nesten å starte en slik tråd en kort stund etter Idol, men det gjorde jeg altså ikke. Delvis fordi jeg egentlig ikke hadde noe særlig på hjertet akkurat da, og delvis fordi jeg ikke ville bli stemplet som Idol-geek. Brukerne på dette forumet er jo så flinke til å stemple folk helt uten mål og mening :innocent:

 

Nå ja. Skal ikke gå helt off-topic her:

 

Jeg var temmelig fornøyd med at Sinte-Tor eller hva han nå het fortsatt er med. Det gjelder altså den litt kraftigere eldre mannen som ble sett på som den harde forrige sesong. God underholdning de første episodene :) Videre var hun sjefsdommeren med igjen i år som ja, sjefsdommer. Kanskje ikke like hyggelig, men nåja.

 

Deltakermessig må jeg si meg svært skuffa! Slik jeg så det var det faktisk nesten ingen ordentlig flinke denne episoden. Dog fikk jo man også se en masse folk som jublet etter å ha kommet videre, så kanskje en av de var flinkere?

 

Den litt mer, hva skal man si?..., lettkledde damen/jenten var jo meget selvsikker. Faktisk litt alt for selsikker. Hun syntes det var urettferdig at hun ikke kom videre fordi hun hadde "alt" og ja sangstemmen var det ikke noe galt med. Synes nesten litt synd på hun da hun sikkert ikke er klar over at hun driter seg ut, eller kanskje hun er det?

 

Og til slutt må jeg få gi en stor tribute til gutten som sang alle verdens land. Lalalalalalalalalalalalalalala lalalalalalalalalalalala osv. Dere kan sikkert melodien. OFte brukt under oppremsinger av forskjellige ord og tall. Personlig synes jeg at han burde få komme videre nettopp på grunnlag av at han husket alle landene. Ekstremt bra!

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Ikkje heilt oppbrukt for min del enda, folk som dummer seg ut på TV er alltid morro :D

 

Kveldens beste innslag var heilt i slutten under rulleteksten. Han som sang om alle verdens land, det var ein fantastisk opptreden. :thumbup:

 

Orresnei: Var litt få auditions i dag ja, men det virka berre som ein innledning, auditions begynner jo neste onsdag i Kristiansand.

 

Flott at Tor Milde er med, Tone er eg ikkje så voldsomt begeistra over, og dei 2 andre må få prøva seg litt først.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
konseptet er oppbrukt! hvilken sesong av Idol er vi i nå? fjerde, femte? Gøy den første gangen, ok den andre..landeplage den tredje..

5434737[/snapback]

 

 

Det er 4.sesong. :)

 

Ja, jeg er ikke videre imponert over de to vi hørte i dag heller som gikk videre.

Fortsetter denne tendensen er jeg redd vi får en ny sesong ala Idol 2005...

 

Synes konseptet i seg selv er helt greit. Reality-konkurranser er jo populært, og de fleste har et forhold til musikk, så da slår som regel Idol til.

Det som avgjør, slik jeg ser det, er hvor høyt juryen legger lista. Jeg mener de legger den for lavt.

 

Like fullt er jeg enig med deg i at det har blitt dårligere fra sesong til sesong. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke konseptet er oppbrukt, men deltakerne er. Idol kommer aldri til å få en like god Idolvinner som da Kurt vant det første året. I ettertid har det bare vært labert på deltakerfronten. Mange flinke, men ingen supre. De innledende rundene er program jeg helt fint kan sitte å se på for å få meg noe lett underholdning, da disse programmene inneholder folk som gjør det både dårlig og bra. Når serien forflytter seg videre til Oslo for å sile ut de 50 beste deltakerne, trekker jeg meg vekk fra TV stolen. :)

Endret av Deathie
Lenke til kommentar

Helt patetisk konsept helt fra starten av. Talenter skal ikke være nødt til å bli brukt som marionetter under musikkbransjens pisk 1 år for å bli glemt igjen senere. Dette er ikke musikk, men mer anti-musikk.

Finn mer ordentlige måter å bruke musikere på enn disse pop-tvangstrøyene, og la de få litt mer integritet og rom til personlig utvikling.

Idol tar altfor mye oppmerksomhet. God musikk finner du andre steder. Håper flere tar til vett, og slår av i år.

 

S,

Lenke til kommentar

Det morsomste med Idol er å se på at folk driter seg ut når de synger. Men når man skal ha rundt 15 kvalifiseringsrunder og omtrent like mange finalerunder er det ikke rart mange går lei.

Når dere sier at det ikke lenger vil komme like gode artister som Kurt tror jeg dere har helt rett. De som er like gode som han har sett at det ikke nytter å melde seg på Idol for å bli en kjent artist. Hvem vil vel bli en døgnflue. Hadde jeg vært god til å synge (og hadde ambisjoner) ville jeg definitivt ikke meldt meg på idol.

 

Om selve konseptet er oppbrukt har jeg mine tvil om. I for var det 7800 som hadde meldt seg på. I år 8000. Så interessen er fortsatt der. (hvis ikke halvparten melder seg på for å komme på TV) Og jeg tror de kommer til å få mange seere. Men folk vil gå lei. Det er som jeg sa i starten. Det varer jo altfor lenge. De tenker bare penger. (både TV2 og musikk bransjen).

Lenke til kommentar
Helt patetisk konsept helt fra starten av. Talenter skal ikke være nødt til å bli brukt som marionetter under musikkbransjens pisk 1 år for å bli glemt igjen senere. Dette er ikke musikk, men mer anti-musikk.

Finn mer ordentlige måter å bruke musikere på enn disse pop-tvangstrøyene, og la de få litt mer integritet og rom til personlig utvikling.

Idol tar altfor mye oppmerksomhet. God musikk finner du andre steder. Håper flere tar til vett, og slår av i år.

 

S,

5435749[/snapback]

 

 

At programmet er altfor kynisk og at deltakerene utnyttes både musikalsk og ihht sponsoravtaler er jeg helt enig i. Men å kalle det anti-musikk som bare styres av musikkbransjen syns jeg er å ta altfor hardt i. Det er tross alt seerne som stemmer frem både finalister og vinneren. Personlig ser jeg ikke på idol, da det minner litt for mye om litt bedre en gjennomsnittet karaoke.

 

Med hensyn til at konseptet var dårlig fra starten av, må jeg også si meg uenig. Tror egentlig ikke at Kurt Nilsen ville fått platekontrakt (som den første sjefsdommeren faktisk påpekte) uten idol. Selvom han ikke spiller min favorittmusikk, så har absolutt fortjent en karriere fremfor mange andre i norsk musikkindustri.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
At programmet er altfor kynisk og at deltakerene utnyttes både musikalsk og ihht sponsoravtaler er jeg helt enig i. Men å kalle det anti-musikk som bare styres av musikkbransjen syns jeg er å ta altfor hardt i. Det er tross alt seerne som stemmer frem både finalister og vinneren. Personlig ser jeg ikke på idol, da det minner litt for mye om litt bedre en gjennomsnittet karaoke.

 

Med hensyn til at konseptet var dårlig fra starten av, må jeg også si meg uenig. Tror egentlig ikke at Kurt Nilsen ville fått platekontrakt (som den første sjefsdommeren faktisk påpekte) uten idol. Selvom han ikke spiller min favorittmusikk, så har absolutt fortjent en karriere fremfor mange andre i norsk musikkindustri.

 

Kurt Nilsen er vel et slags unntak på en måte. Hvem husker f.eks Kjartan lengre?

Hvem bryr seg?

 

Det virker mer som et slags "bli kjendis for en måned" opplegg.

Det er anti-musikk fordi det ikke handler om musikk, og tar enormt mye oppmerksomhet i media.(Noe som går utover folk som faktisk sliter med å leve av musikk)

Musikk er noe man lager, skaper og det handler om kreativitet og egenart, og ikke om om hvor flink du er til å imitere Michael Jackson og smile til Se&Hør.

Musikkbransjen styrer jo hele skuta, og gir kritikken som deltagerne må rette seg etter.

Vinner man så får man den supre avtalen at man har blitt skrevet en bunke sanger av Espen Lind, og du har 2 uker å spille den inn på. Er det dette musikk handler om?

 

Nei, jeg mener som jeg alltid har gjort. Idol ødelegger musikkbransjen.

 

S,

Lenke til kommentar

Mener allikevel du tar for hardt i. Kjartan og hun siste som vant huskes ikke lenger fordi de ikke hadde store nok talent. De hadde en over gjennomsnittet stemme, men ikke talent for å lage musikk. De *trengte* altså musikkbransjen for å bli lagt merke til. Kurt hadde dette talentet, og klarte å utnytte idol-statusen til å lage ett andrealbum han selv kunne stå inne for. Et album "den store, stygge musikkbransjen" ikke ville komponert for noen som helst idol-deltaker. Altså har Idol gitt en musiker en sjangse han ikke ville fått uten idol.

 

Dessverre har idol få eller ingen som virker som om de kan klare det Kurt Nilsen gjorde. Du lister opp mange gode argumenter, S, og i alle de sesongene idol nå har vart, er igrunn Kurt Nilsen det eneste gode motargumentet. Ser poenget i at det kanskje er noe tynt.

Lenke til kommentar
Mener allikevel du tar for hardt i. Kjartan og hun siste som vant huskes ikke lenger fordi de ikke hadde store nok talent. De hadde en over gjennomsnittet stemme, men ikke talent for å lage musikk. De *trengte* altså musikkbransjen for å bli lagt merke til. Kurt hadde dette talentet, og klarte å utnytte idol-statusen til å lage ett andrealbum han selv kunne stå inne for. Et album "den store, stygge musikkbransjen" ikke ville komponert for noen som helst idol-deltaker. Altså har Idol gitt en musiker en sjangse han ikke ville fått uten idol.

 

Dessverre har idol få eller ingen som virker som om de kan klare det Kurt Nilsen gjorde. Du lister opp mange gode argumenter, S, og i alle de sesongene idol nå har vart, er igrunn Kurt Nilsen det eneste gode motargumentet. Ser poenget i at det kanskje er noe tynt.

5439074[/snapback]

 

Jeg innrømmer at Kurt Nilsen har hakket mer talent enn resten, men hvis han var så bra som påstått så hadde han vel kommet lengre med bandet sitt Fenrik Lane i forkant?

Oppfatter han som en dyktig sanger rent teknisk, men jeg må si meg enig med Håkon Moslet; sangene hans mangler lidenskap. Jeg hører verken glede, smerte, sinne, lekenhet eller noenting i sangene hans. Kun denne stemmen med mange sangtimer bak seg.

Ikke akkurat det jeg oppfatter som spennende i det hele tatt.

Det hele blir liksom til en så stor A4-pakning som skal gi umiddelbar appell, men ikke noen langvarig. De er bygd opp sånn.

Hele programmet handler ikke om musikk, men om penger. Det er mer en voldtekt av talenter.

All sort for egenart blir jo dessuten ofte latterliggjort til det uendelige av disse patetiske Idoldommerne likevel, og mister all fremtidig gnist.

 

S,

Lenke til kommentar

At dommernes oppførsel blir lagt for mye vekt på er jeg enig i. At Håkon Moslet skal få lov til å uttale seg om musikk etter å ha ødelagt P3 er jeg ikke enig i.

 

Uansett syns jeg TV skylder seerne et program der ungdommen skal få lov til å prøve seg, både på godt og vondt. Når idol først begynte med egenreklame for å få deltakere til den første sesongen, beskrev de "idolet" som noe mye mer variert enn det de gjør nå. Husker eksempler ble laget, noen som minnet om Odd Nordståga, andre lignet mer på Ari Behn-wannabies. Eneste som nå kommer frem er tidligere idoldeltakere som synger hits-4-kids, det er klart konseptet er blitt utvannet.

 

Har aldri hørt Fenrik Lane, men er grunnen til at de aldri slo igjennom Kurt Nilsens stemme, musikken de spilte, eller bandets fremtoning/karisma som helhet? Tror igrunn ikke det var det første alternativet som var utslagsgivende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...