Gå til innhold

Forbereder Xeon med 1333 FSB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det rette veien å gå å øke hastigheten på FSB arkitekturen enn å gå over til en annen busarkitektur lignende HTT og intern minnekontroller?

5415412[/snapback]

Godt spørsmål, men det har vært diskutert før, og FSB har visse fordeler, tenker da spesielt på fleksibilitet ved systemdesign. Det som jeg er spent på, er å se om dette kan gi Xeon DC nok minnebåndbredde.

Lenke til kommentar

Tulsa er ikke en Itanium prosessor. Det er en Xeon MP med støtte for flere sokler per FSB slik at frekvensen på FSB må ned en del.

 

Det har heller aldri vært noe snakk om 36MB L3 cache på Montecito. Siden det ble et dual core prosjekt for ørten år siden har det alltid vært snakk om opp til 24MB L3 cache. Antagelig produseres alt med 24MB og så slår de av det som ikke fungerer (raskt nok). Ved lansering er det ikke utenkelig at 18MB blir høyeste tilgjengelige L3 størrelse. Strengt tatt er det snakk om 2x9MB eller 2x12MB. Det er ikke det samme som 18MB og 24MB.

 

Del: Xeon DC på 1333 FSB får 5,3GBps/kjerne. Det er mye mer enn noen av dagens x86 DC alternativer.

 

Det er vel forøvrig rimelig opplagt at å øke FSB hastighetene ikke er en utvei med serlig gode fremtidsutsikter sett i et lengre perspektiv, men på kort sikt gi det jo god ROI for alle Intel OEMs. Jeg tror ikke Intel vil skifte før dette er en absolutt flaskehals nettopp av denne grunn.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Da er jeg enig i Intels strategi på dette området. Må man ikke så er det ingen grunn til å koste på ny teknologi, god avklaring.

 

EDIT:

Hva var egentlig årsaken til at AMD gikk fra FSB til HTT og intern minnekontroller så tidlig? Klarte de ikke å utnytte FSB arkitekturen over 200Mhz? Når man ser at Intel har FSB på 1333Mhz så kan man jo lure på årsaken til AMD.

 

Ellers synes jeg det er litt forvirrende at de kaller en 1333Mhz FSB for 1333FSB. Er det en single datarate bus?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Foreløpig er prosessoren kjent under kodenavnet "Woodcrest", men vil altså befinne seg i Xeon-serien ved lansering. Dette blir selskapets 2. generasjons Xeon-prosessor med dobbelkjerne.

Det bør vel også nevnes at Woodcrest ikke er en oppgradering av netburst (den Pentium4-lignende) Xeon-serien, men en overgang til den ferske arkitekturen som kommer med Conroe og Merom-kjernene.

 

EDIT:Hva var egentlig årsaken til at AMD gikk fra FSB til HTT og intern minnekontroller så tidlig? Klarte de ikke å utnytte FSB arkitekturen over 200Mhz? Når man ser at Intel har FSB på 1333Mhz så kan man jo lure på årsaken til AMD.

 

Ellers synes jeg det er litt forvirrende at de kaller en 1333Mhz FSB for 1333FSB. Er det en single datarate bus?

5416155[/snapback]

AMD kom opp i 200MHz (400FSB) på det meste, og jeg tror det var dette kombinert med at de og andre brikkesettprodusenter slet med å få ned latencyen på minnekontrollerene og FSB'en. En ny løsning presset seg frem, og AMD øynet muligheten for å prøve ganske nye løsninger for å satse mer på de lavere og mest lønnsomme delene av servermarkedet.

 

Angående FSB-hastigheter så er det vel snakk om 1333FSB (333,33..MHz QDR) Dataraten liker jeg å benevne med den velkjente benevningen GB/s. For hver Hz sendes 4 bit per pinne * 64 pinner (= 8 Byte) bussbredde. Dataraten er altså 333,33..MHz * 4 * 8Byte = 10,66.. GByte/s.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...