Gå til innhold

Kjøligst på CES: Coolermaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser nesten litt spennende ut dette her.

 

Som nevnt over : Jo fler vifter man har eller jo større de er jo lavere turtall kan de ha for å flytte like stor mengde luft. Sier seg selv, ren fysikk dette. Vannkjøling hjelper ikke alltid på hovedkort/RAM temperatur, derfor må det ofte ett par vifter til for å kjøle andre komponenter enn CPU/GPU etc.

 

Vurderer å bytte ut mitt Lian Li kabinett som har alt for mange vifter i seg IMHO til noe med mindre støy snart. Blir vel til det før sommeren tenker jeg, så venter spent til mer erfaring om disse løsningene. :)

Lenke til kommentar

Syntes det er på tide kabinettprodusentene begynner å satse mer på kvalitet kontra kvantitet når det gjelder airflow. Fire 120mm vifter som blåser rett på hovedkortet kan ikke være mye optimalt mtp 'hotsones' og varmesirkulering. Det er også en vellkjekt sak at 'undertrykk' er mye bedre enn 'overtrykk' mtp støvsamling inne i et kabinett.

Lenke til kommentar
Syntes det er på tide kabinettprodusentene begynner å satse mer på kvalitet kontra kvantitet når det gjelder airflow. Fire 120mm vifter som blåser rett på hovedkortet kan ikke være mye optimalt mtp 'hotsones' og varmesirkulering. Det er også en vellkjekt sak at 'undertrykk' er mye bedre enn 'overtrykk' mtp støvsamling inne i et kabinett.

5409688[/snapback]

 

 

Er ikke helt enig med deg der. Dersom du har undertrykk i kabinettet vil lufta strømme ukontrollert inn i kaninettet gjennom alle åpninger som finnes.

 

Velger man å ha overtrykk, altså blåse mer luft inn enn det man suger ut, så vil man kunne montere filter på de viftene som blåser inn og dermed blir det minimalt med støv i kabinettet.

 

På større el-tavler o.l der varmeutviklingen er stor blir det alltid tillført luft i bunn av skapet av samme grunn som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Selfølgelig kan den ikke holde kjøleskaptemp da et kjøleskap er kaldere enn rommet det er i. Det krever fasekjøling eller peltierelement.

5409635[/snapback]

 

greit greit, men jeg tenkte at om den girer skikkelig opp farta på dem viftene der så burde en oppnå en fin vindkjølingsfaktor ;)

 

det i kombo med vannkjøinga og kansje en kunne fått gradestokken ned mot 4-6 grader :p

 

greit nok, da måtte det omtrent ha vært orkan inni boksa men men ;)

 

som jeg dreiv å vista med en kompis for noen år siden: sleng på noen vifter i bunn så kansje du kan få den til å sveve bortover gulvet ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Syntes det er på tide kabinettprodusentene begynner å satse mer på kvalitet kontra kvantitet når det gjelder airflow. Fire 120mm vifter som blåser rett på hovedkortet kan ikke være mye optimalt mtp 'hotsones' og varmesirkulering. Det er også en vellkjekt sak at 'undertrykk' er mye bedre enn 'overtrykk' mtp støvsamling inne i et kabinett.

5409688[/snapback]

 

 

Er ikke helt enig med deg der. Dersom du har undertrykk i kabinettet vil lufta strømme ukontrollert inn i kaninettet gjennom alle åpninger som finnes.

 

Velger man å ha overtrykk, altså blåse mer luft inn enn det man suger ut, så vil man kunne montere filter på de viftene som blåser inn og dermed blir det minimalt med støv i kabinettet.

5409851[/snapback]

stemmer det, bedre med overtrykk enn undertrykk. desuten så tror jeg det er plass til minst et par vifter til i bakkant og/eller i taket som kan blåse luft ut. for meg så ser dette ut som et kabinett som er veldig bra for overklokking.

 

dfi, f.eks blir jo ekstremt varmt på en del plasser når man overklokker hard,spes med 4v jumper, så dette kabinettet burde da effektivt kjøle hele hovedkortet, sånn at hjemmesnekra ettermontering av diverse vifter over ram og kjøleribber blir unødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...