Gå til innhold

Snart klart for SLI i bærbare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da gjenstår det å se hvor lenge batteriet varer da :-)

 

Som vi alle vet så er batterier til bærbare nå for tiden rimelig

dårlige sett i forhold til resten av komponentene. Det har rett og

slett vært for lite forskning på dette området.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Da gjenstår det å se hvor lenge batteriet varer da :-)

 

Som vi alle vet så er batterier til bærbare nå for tiden rimelig

dårlige sett i forhold til resten av komponentene. Det har rett og

slett vært for lite forskning på dette området.

5397573[/snapback]

 

 

tror det er slik i dag at med ordet bærbar så betyr det at man skal bære med seg strømforsyningen, er jo faktisk nå sånn at man burde laget bærbare uten batteri og spart mye vekt, ihvertfall når det kommer til spille maskiner. for strømmforsyningen må jo stå i uansett :p litt satt på spissen, men jeg plukka tilslutt ut batteriet i min.

 

ang det du nevner om forskning er det slik at batterier og deres ytelse er basert på grunnstoffer og deres ladning seg imellom. noe som du sikker visste. men det er uansett begrensa. det som er spennende nå er metanol batteriene det var snakk om for en tid tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

siterer onkel kompost her

 

Tenk når det kommer dobbelkjerne i tillegg til SLI på bærbare. Da kan man jo nesten steike speilegg på dem dribble.gif inv_biggrin.gif

--

Ja, og om de stapper litt ekstra ting i maskinen har man plutselig en sann multienhet. Ovn, komfyr, brevpresse (når den er slått av). Ja, og så datamaskin da...

 

:!:

 

 

mvh

Lenke til kommentar

Jaha... og du får vel kanskje en 20 minutter spilletid på en gjennomsnittlig bærbar om du er heldig...

 

Det eneste jeg kan se dette skulle være godt for måtte være som desktop erstatter for en virkelig dreven gamer, for å spille på en slik maskin på batterikraft vil jo være dødfødt.

 

Når brenselsceller komemr åp banen forandrer nok situasjonen seg, men så lenge vi er avhengig av batteri så vil detteforbli et enda ytterligere nisjemarked enn vanlig SLI.

 

Not to mention at en beefy CPU + 2x7800, selv bærbare versjoner må jo generere noe så grasalt med varme... Her lukter det svidd bacon om du spiller på fanget vedder jeg! =P

 

-Stigma

Lenke til kommentar
ang det du nevner om forskning er det slik at batterier og deres ytelse er basert på grunnstoffer og deres ladning seg imellom. noe som du sikker visste. men det er uansett begrensa. det som er spennende nå er metanol batteriene det var snakk om for en tid tilbake.

5397578[/snapback]

 

Vel, nå er det en ting at batterier er begrenset fra naturens side, men vi er jo laaaangt fra å hente ut alt potensiale (no pun intended) ennda!

 

Nå er jeg litt kjip siden jeg ikke orker å finne kilder, men var jo gjennombrudd på li-ion batterier i året som gikk. De enndret på selve konstruktionen og litt annet snask, og har fungerende prototyper som lades til 80%(?) av full kapasitet på 3 minutter, som kan gi ut mye mer strøm/tids enhet (det finnes begrensning på hvor mange Ah man kan dra kontinuerlig og i "spiker" på batterier, denne har blitt vesentlig økt med de nye). Batteriene var, etter som jeg forstod det, "snart klar" for masseproduksjon, og jeg blir ikke overrasket om de dukker opp i år.

åja, og videre hadde de tilnærmet 0 minne effekt (ennda minndre enn vanlige li-ion batterier) og lengre livstid mtp lade/utlade sykler.

Såklart hadde de også fått til å høye kapasitet/volum enhet på disse.

De blir forventet å ta over for gammle li-ion batterier der høy energi-tetthet og lavt volum er viktig, som f.eks. mobil-telefoner, pda, og: bærbare.

 

Digg å kunne hurtiglade laptoppen på 3-4 minutter da.. blir jo bare å kapre et uttak på flyplassen før boarding, så er man good to go liksom. :)

 

Såklart, brennselceller er også veldig spennende, men fikk inntrykk av at folk tror li-ion er dødt, og -det- tror ikke jeg. :)

Lenke til kommentar
siterer onkel kompost her

 

Tenk når det kommer dobbelkjerne i tillegg til SLI på bærbare. Da kan man jo nesten steike speilegg på dem dribble.gif inv_biggrin.gif

--

Ja, og om de stapper litt ekstra ting i maskinen har man plutselig en sann multienhet. Ovn, komfyr, brevpresse (når den er slått av). Ja, og så datamaskin da...

 

:!:

 

 

mvh

5397597[/snapback]

 

Min laptop har dual core, den skal vistnok være ganske varm, med tanke på at det er max 1 time driftstid på batteri ;)

 

Men hvem har ikke ønsket seg muligheten til å spille UT2004 samtidig som man steker en grandiosa? ;)

Lenke til kommentar
ang det du nevner om forskning er det slik at batterier og deres ytelse er basert på grunnstoffer og deres ladning seg imellom. noe som du sikker visste. men det er uansett begrensa. det som er spennende nå er metanol batteriene det var snakk om for en tid tilbake.

5397578[/snapback]

 

Vel, nå er det en ting at batterier er begrenset fra naturens side, men vi er jo laaaangt fra å hente ut alt potensiale (no pun intended) ennda!

 

Nå er jeg litt kjip siden jeg ikke orker å finne kilder, men var jo gjennombrudd på li-ion batterier i året som gikk. De enndret på selve konstruktionen og litt annet snask, og har fungerende prototyper som lades til 80%(?) av full kapasitet på 3 minutter, som kan gi ut mye mer strøm/tids enhet (det finnes begrensning på hvor mange Ah man kan dra kontinuerlig og i "spiker" på batterier, denne har blitt vesentlig økt med de nye). Batteriene var, etter som jeg forstod det, "snart klar" for masseproduksjon, og jeg blir ikke overrasket om de dukker opp i år.

åja, og videre hadde de tilnærmet 0 minne effekt (ennda minndre enn vanlige li-ion batterier) og lengre livstid mtp lade/utlade sykler.

Såklart hadde de også fått til å høye kapasitet/volum enhet på disse.

De blir forventet å ta over for gammle li-ion batterier der høy energi-tetthet og lavt volum er viktig, som f.eks. mobil-telefoner, pda, og: bærbare.

 

Digg å kunne hurtiglade laptoppen på 3-4 minutter da.. blir jo bare å kapre et uttak på flyplassen før boarding, så er man good to go liksom. :)

 

Såklart, brennselceller er også veldig spennende, men fikk inntrykk av at folk tror li-ion er dødt, og -det- tror ikke jeg. :)

5397759[/snapback]

 

Jeg vet at Toshiba jobber med slike batterier, men at de fortsatt ett par år unna, de er vist i test periode nå. Minnes å huske at årstallet 2008 eller 2009 var inne i bildet.

 

Her er en link

Lenke til kommentar

det bildet får meg til å undres på om det ikke er på tide dem lager hovedkort hvor cpudelen er løs. eller for å si det på en annen måte, gjør hovedkortet virkelig modulært.

 

med tanke på at 90% av northbrige nå omtrent har blitt absorbert av cpu så burde det være mulig å lage ett kontaktsystem som gjør at en kan koble sammen en eller flere cpukort med en eller flere southbridge/buss-kort. dermed slipper en å bytte hele fordømte hovedkortet bare fordi en finner ut at en trenger kraftigere cpu.

 

måtte vel kansje ha egen kontakt på cpukortet for en direkterute til skjermkortet, eller?

 

tingen er at om en kutter det opp på denne måten så kan en i teorien også legge opp kabler mellom de forskjellige delene ;)

 

pc bestående av flere små kuber stablet, anyone? ønskes mer regnekraft? plukk opp en cpukube og plugg den inn...

Lenke til kommentar

Det er jo ikke det at batterier ikke har blitt bedre, men vinningene har blitt spist opp av hardware som super mere. Akkurat slik mere CPU kraft & tilgjengelig minne spises opp av OS og applikasjoner slik at ting tar akkurat like lang tid som foer. Saa lenge 1.5-2 timer er akseptabel driftstid vil enhver produsent tune hardwaren til aa yte mest innenfor denne ramma for konkuransedyktighet.

 

Selv saa flott Centrinoene er saa bruker de allikevel godt med stroem. Det samme med 128&256mb grafikk kortene, de store lyse skjermene, den 80g store 7200 rpm harddisken osv. osv. Proev aa driv en slik ny laptop med batterier fra en 5-6 aar gammel maskin. Tror ikke du kommer veldig langt :-)

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

men som man har nevnt i artikkelen....Kan du forestille deg mobile grafikkbrikker i stasjonære maskiner? Det borger for både god ytelse og ikke minst mye lavere effektforbruk enn tilfellet er med de stasjonære brødrene.

 

 

dette må jo være helt genialt for SFF gutta, ser for meg dette bruk i en shuttle, gtx sli og en godt overklokka "yonah" :yes: er jo faktisk et problem i dag at alle de råeste skjermkorta er 2 slotts.

 

er dett snakk om at det kommer slike skjermkort eller er det HW som drømmer litt?

Lenke til kommentar
men som man har nevnt i artikkelen....Kan du forestille deg mobile grafikkbrikker i stasjonære maskiner? Det borger for både god ytelse og ikke minst mye lavere effektforbruk enn tilfellet er med de stasjonære brødrene.

 

 

dette må jo være helt genialt for SFF gutta, ser for meg dette bruk i en shuttle, gtx sli og  en godt overklokka "yonah" :yes:  er jo faktisk et problem i dag at alle de råeste skjermkorta er 2 slotts.

 

er dett snakk om at det kommer slike skjermkort eller er det HW som drømmer litt?

5399981[/snapback]

 

Vi drømmer alltid vi :) Men siden MSI har lagd et PCIe kort med to MXM-plasser er det naturlig å tenke seg at det kan komme til stasjonære også. Men om tilgjengeligheten og prisen blir noe særlig gunstig tviler jeg på.

Lenke til kommentar
men som man har nevnt i artikkelen....Kan du forestille deg mobile grafikkbrikker i stasjonære maskiner? Det borger for både god ytelse og ikke minst mye lavere effektforbruk enn tilfellet er med de stasjonære brødrene.

 

 

dette må jo være helt genialt for SFF gutta, ser for meg dette bruk i en shuttle, gtx sli og  en godt overklokka "yonah" :yes:  er jo faktisk et problem i dag at alle de råeste skjermkorta er 2 slotts.

 

er dett snakk om at det kommer slike skjermkort eller er det HW som drømmer litt?

5399981[/snapback]

Det hadde i alle fall vært helt enormt morsomt.

Lenke til kommentar

"MSI har nå presentert en prototype for SLI med MXM-moduler, foreløpig kun som to moduler i et kort som kobles i PCIe x16-porten til stasjonære."

 

Som andre har sagt her, så er kasnkje SLI litt drøyt for en bærbar, men til stasjonære hadde jeg gjerne likt å se bærbar-modeller av grafikkort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...