Gå til innhold

Chieftec: Glem BTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting til som påvirker folks mening om BTX er at det ikke er bakoverkompatibelt med eldre hovedkort, samt at det er stor mangel på utvalg i BTX hovedkort. Dermed blir det automatiske valget ATX for de fleste. BTX-bølgen har slått feil som jeg mot høylytte prostester sa for et par år siden da BTX var "hot" og "fremtiden". :p

Lenke til kommentar

"Vi trenger ikke noe bedre fordi det vi har i dag greier å holde status quo for neste generasjon maskinvare."

 

Antall kroner brukt på kabinetter og strømforsyninger stiger sikkert for hvert år, så jeg har vanskelig for å tro at pris har så mye med saken å gjøre. Selv håper jeg at Chieftec tar feil og at BTX tar mer og mer over f.eks først via Dell, HP og V//V og så forhåpentligvis også til selvbyggermarkedet innen de par neste årene.

Lenke til kommentar

BTX var intel sin løsning på noen av varmeproblemene med Prescott

 

de klarte ikke å senke temperaturen på CPU. derfor fant de ut at de måtte effektivisere temperaturhåndteringen i kabinettet og redesignet Hovedkort og kabinett layout slik at det blir mer effektivt å lede varme.

 

problemet er at det i de fleste tilfeller krever helt nytt kabinett som støtter BTX... og AMD likte det ikke særlig godt p.g.a. plassering av CPU eller minnebrikkene (husker ikke hvilken det var) gav problemer med design på HK fordi lederene var ulik lengde (eller noe slikt).

Lenke til kommentar

"- Men hvis Intel lykkes med å få ned effektforbruket til de siste prosessorene blir BTX og de svære termiske modulene kanskje også avleggs, sier Chieftecs messerepresentant videre."

 

Litt av kjernen ligger vel her. BTX ble laget for å omgå et problem, nemlig varmeutvikling hovedsakelig i CPU, som ingen ønsker at skal være et problem i utgangspunktet. Siden prosessorene er "kraftige nok" for de fleste er det like greit at systemene bygges med prosessorer som er to speedgrades lavere og har halve effektforbruket. Ytelsesforskjellen er nesten ikke merkbar, mens styønivået reduseres merkbart.

 

Jeg tror (heh kan vel strengt tatt si at jeg vet) nå uansett at kraftige arbeidsstasjoner vil kunne dra mye nytte av BTX lignende teknologi for å tillate et relativt høyt effektforbruk uten å ta opp konkurransen med støvsugere på støyskalaen. Tipper vi vil se en del slikt fra både kabinett leverandører som Lian Li og systemleverandører som Apple, HP, Fujitsu Siemens osv.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Eneste forskjelen jeg ser er at døra på kabisen blir på andre sia

5393028[/snapback]

Helt riktig, og det er noe av poenget. Komponentene blir på en måte speilvendt dagens løsning. Hvis du ser på f.eks skjermkortet ditt idag sitter komponentene og GPU på undersiden av kortet, altså ned mot gulvet. BTX gjør motsatt, der kommer komponentene opp. Mye enklere å fjerne varm luft fra ett sted i kabinettet enn mellom innstaikkskort rundtomkring som idag.

Det er sikkert andre tekniske endringer på selv HK også, men det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har greie på.

Lenke til kommentar

Ny måte å feste harddisker på? For noe tøv, jeg har da dette allerede i mine kabinetter og de er ikke Chieftec.

 

Dette med skinner som bare har pinner eller stramme kiler som går inn i skruehullene på enheten er da eldgammelt.

 

Chieftech.. dette er litt flaut.

 

PS!

Jeg ville ikke stilt ut alle kabinettene chieftech har laget.. men det er meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Chieftech.. dette er litt flaut.

Coller master bruker jo også slik teknikk.

¨

Chieftec ligger virkelig langt bak i teknologien.

5394038[/snapback]

 

Hvorfor slike uttalelser? :roll:

Det er i tilfelle artikkelforfatter som ikke har fått med seg at Chieftec (og andre) har hatt tilsvarende "hurtigfester" i lengre tid.

Chieftec lager muligens litt "trauste" kabinetter, men de har gode termiske løsninger, er solide.. og ser ihvertfall ikke "glorete" ut som en del andre kabinetter gjør.. :)

Lenke til kommentar

Angående "ny" teknikk for å feste harddisker; mammas 3-4 år gamle Fujitsu-Siemens "Hjemme-PC" har jo tilogmed disse harddiskskinnene..

 

Og så et tips til alle som gleder seg fælt til de kan montere skjermkortet sitt med gpu'en på oversiden av kortet: Snu kabinettet på hodet og sett dvd-brenneren i et eksternt kabinett!

Lenke til kommentar
Angående "ny" teknikk for å feste harddisker; mammas 3-4 år gamle Fujitsu-Siemens "Hjemme-PC" har jo tilogmed disse harddiskskinnene..

 

Og så et tips til alle som gleder seg fælt til de kan montere skjermkortet sitt med gpu'en på oversiden av kortet: Snu kabinettet på hodet og sett dvd-brenneren i et eksternt kabinett!

5394461[/snapback]

 

Eller bare snu dvd brenneren. :hmm:

Lenke til kommentar
Chieftech.. dette er litt flaut.

Coller master bruker jo også slik teknikk.

¨

Chieftec ligger virkelig langt bak i teknologien.

5394038[/snapback]

 

Hvorfor slike uttalelser? :roll:

Det er i tilfelle artikkelforfatter som ikke har fått med seg at Chieftec (og andre) har hatt tilsvarende "hurtigfester" i lengre tid.

Chieftec lager muligens litt "trauste" kabinetter, men de har gode termiske løsninger, er solide.. og ser ihvertfall ikke "glorete" ut som en del andre kabinetter gjør.. :)

5394131[/snapback]

Slik det står skrevet virker det for meg som om Cheiftech presenterte det som en ny måte. Ikke hva artikkelforfatteren oppfattet det.

Chieftec viste også frem en nesten helt ny måte å sette sammen kabinettene på - fullstendig uten skruer til lagringsenhetene.

Kan hende at du har rett, og at artikkelforfatteren missforstod, men det virker som om Chieftech har presentert det som en ny teknologi,.

Lenke til kommentar
BTX var intel sin løsning på noen av varmeproblemene med Prescott

 

de klarte ikke å senke temperaturen på CPU. derfor fant de ut at de måtte effektivisere temperaturhåndteringen i kabinettet og redesignet Hovedkort og kabinett layout slik at det blir mer effektivt å lede varme.

 

problemet er at det i de fleste tilfeller krever helt nytt kabinett som støtter BTX... og AMD likte det ikke særlig godt p.g.a. plassering av CPU eller minnebrikkene (husker ikke hvilken det var) gav problemer med design på HK fordi lederene var ulik lengde (eller noe slikt).

5393021[/snapback]

 

Er vel ikke helt korrekt dette da, det har vel lite med prescott å gjøre, men heller med et ønske om å få en bedre temp fordeling på de forskjellige hk komponentene, husk prescott er på tur ut .

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...