Gå til innhold

CES Dag 1: Gigantenes formatkamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om blu ray taper så taper vel filmbransjen og musikk bransjen mest på det, og vi forburukere er ennå et hakk forran dem med piratkopiering..

mener å huske fra en artikkel at Hollywood-topper sa at det var nå eller aldri for å stoppe piratkopiering, hvis blue ray taper, kansje de gir seg med kopibeskyttleser i fremtiden nå de lærer at det har ingen effekt uanz?

 

kansje det er av mine sterke hat til sony den siste tiden pga div rootkit og kopi beskyttelsen som er ekstra for blue ray jeg holder en knapp på HD dvd eller fordi jeg rett og slett helt imot all form for kopi beskyttelse og den slags som hindrer folk i å spille av kjøpte filmer hvor man vil/når man vil/i hvilket format man vil osv..

Lenke til kommentar

Hehe, her tas valgene basert på to filmer ser jeg ;)

 

Problemet er jo at det er kun to studioer som utgir på HD-DVD (begynner å bli lei av å skrive den forkortelsen nå BD er lettere ;) ) resten utgir på BD, i tillegg til at noen fra HD-DVD også utgir på BD.

 

BD har sagt at de kan lage hybride disker de også, problemet er at man kun får plass til 1 lag med 'HD-DVD'. Det blir litt lite til HD avspilling.

 

Vi får se hvem som vinner kampen. Hvis PS3 slippes til en hyggelig pris så er valget lett.

 

Mvh

Lenke til kommentar

HD DVD er mye mere forbrukervennlig, de vil tillate at du kopierer disken til HD.

En av grunnene til at HP valgte å støtte HD-DVD også.

 

Det er ikke korrekt det som står i artikkelen at det er samme interaktivitet på begge diskene. HD-DVD bruker et system som heter IHD og er web basert, mens som korrekt skrevet BD bruker Java. HP ville ha IHD på BD, men fikk ikke gjennomslag for dette. De var bl.a. redde for virus, samt mere tungvint programmering.

 

Det er selvfølgelig både fordeler og ulemper med begge systemene, men HD-DV er mye mere forbrukervennlig. På begge systeme så vidt jeg vet er det opp til de som har produsert platene om de vil tillate HD på component utgangen. Noen vil tillate dette, mens andre vil bare tillate et nedskalert bilde til vanlig PAL/NTSC

Lenke til kommentar
Vel, da var det avgjort for meg. Batman Begins var uendelig mye bedre enn Fantastic 4, så HD DVD it is!

 

 

:p

5392483[/snapback]

 

Hehe, kanskje litt forhastet å bare basere sine innkjøp på et par filmer? :roll: Uansett så kommer Batman Begins også på BD som du ser i dette bildet av noen Blu-ray bokser:

 

ces-2006-blu-ray-box-images-20060105081520119.jpg

Lenke til kommentar
*schmokk mitt i trynet.. au* Den var stor..

5393335[/snapback]

 

Hehe, beklager det :)

 

Her er et like stort bilde av HD-DVD boksene da for sammenliging:

 

ces-2006-hd-dvd-box-images-20060105082032547.jpg

 

Spørsmålet blir altså om hvilken farge man vil ha i film-hyllen og ikke merket på spilleren! "Candy-apple Red" vs. "Transparent Blue" :D

Lenke til kommentar
HD DVD er mye mere forbrukervennlig, de vil tillate at du kopierer disken til HD.

En av grunnene til at HP valgte å støtte HD-DVD også.

 

 

 

5392745[/snapback]

 

 

Det er snakk om at man skal ta ekstra betalt for at man skal kunne ta managed copies bla.. Jeg vet ikke helt hvordan de gjør med kopier på disk, men de forutsetter nok en form for kontroll. Og jeg tipper det er optional for filmprodusentene om man vil tillate lagring på disk.

 

Jeg ser ikke helt poenget med forbrukervennlig HD-DVD, det er M$ propaganda fra ende til annen. Begge systemene baserer seg på samme system (AACS). M$ er ute etter å klå Sony's konsoll, bruke alle tilgjengelige midler og propaganda er billig måte å gjøre det på.

 

Begge formatene gjør at vi ikke kan kopiere filmene direkte slik vi kan med DVD. La oss se hvordan formatene gjør det i praksis. Det nevnes streaming og andre spennende muligheter så man må nok uansett ha boksene på nett ;)

 

Mvh

Lenke til kommentar
Det er spennende å lese om formatene, selv om jeg mest sannsynlig kommer til å boikotte de.

5395723[/snapback]

 

 

Jepp de må vinne forbrukernes gunst. Jeg tipper dere her inne ikke er primærmålgruppen i første omgang ;) Dere kommer vel sikkert under Sony's & MS konsoller. HD-DVD på x-burk kommer garantert til å bli en flopp, hva skal man med en middelmådig spiller som tar like stor plass som en standalone?

 

Vi får bare smøre oss med tålmodighet. DRM'en er kommet for å bli. Kanskje blir det slik at DVD'en fases ut med eller mot forbrukernes vilje? SACD og DVD-A følger jo med de fleste kvalitets-DVDspillere nå.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Vel, noen kommer vel til å "hacke" bluray.. og den som gjør det for nok nok kreditt (i en eller annen form).

 

men hvilke av formatene viser best video??

blueray har mye lagringskapasitet, men HD-DVD har nyere/bedre komprisjonsmetode.

5397381[/snapback]

BD har bedre ytelse og er uten(?) komprisjon.

 

Holder en knapp på BD.

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...