Gå til innhold

Mye Vista, men lite fast fra Gates


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye av "revolusjonen" ligger vel under overflaten. Med det sikter jeg til allden kodingen og et nytt struktur.

Jeg er litt redd for at når Vista lanseres, i likhet med XP, er et halvferdig produkt. Da ser jeg ingen vits med et nytt OS, hvis den er halvferdig. Vi greier oss med XP frem til da :D

Lenke til kommentar

Ja kabal er forbedret. Da må vi løpe til butikken for å kjøpe Vista. (IRONI) Men bakgrunnen er mindre kjedelig, samtidig som kora har fått mer "fancy" design. Jeg håper at de har fikset buggen med spørsmålet du får når du klarer dagens kabal; Vil du starte et nytt spill?. Velger du nei så avslutter ikke programmet seg :!:

 

Men dette med 3D-skrivebord liker jeg ikke. Mange vil nok synest at dette er stilig, men jeg tror dette blir tungvint praktisk sett. Og det er sløsing mer ressursene til maskinen.

 

Men IPTV ser spennende ut.

Lenke til kommentar
Mye av "revolusjonen" ligger vel under overflaten. Med det sikter jeg til allden kodingen og et nytt struktur.

Jeg er litt redd for at når Vista lanseres, i likhet med XP, er et halvferdig produkt. Da ser jeg ingen vits med et nytt OS, hvis den er halvferdig. Vi greier oss med XP frem til da :D

5386591[/snapback]

 

 

Det er jo lov å håpe at vista har en litt bedre struktur hva sikkerhet anngår så man slipper å få en orm bare man kobler seg på nett med uoppdatert windows, sikkerheten i dag er såpass dårlig at det er en stor hemsko, spesielt for uerfarne brukere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Alle som har prøvd de seneste utgavene av vista skjønner at det er langt fra ferdig, og enda er ikke all funkjsonaliteten på plass. Tror ikke på noen lansering før neste vinter.

 

Virker som om MS hadde planlagt en lansering av WMP11, og at de ikke fikk det ferdig nok, eller at de er redd alt de evt. kunnet kome opp med hadde druknet i Apple sine lanseringer neste uke.

 

Jeg ble lit forvirret over at MTV skal levevere innhold til WMP, hva kan vel de bidra med? Sender jo bare reality-TV.

 

IP-TV er bra, men det er kjipt at det skal være låst til WMP/ie, og ikke uavhengig av plattform. Det er grunnen til at jeg ikke bruker det oftere.

Lenke til kommentar

Det høres flott ut at IP-TV skal få drahjelp av Microsoft, men jeg håper ikke skjermbildet blir i nærheten av så rotete som dette:

 

i_109680.jpg

 

Dette bildet minner jo mer om de mest reklamebefengte utgavene av RealPlayer. En annen skummel ting er det M_Mickey nevner; at IP-TV i større grad kan bli låst til Microsoft-programvare og dermed slå bena under på konkurrerende prorgamvare. Noe som definitivt vil sette kjepper i hjulene for evolusjonen innen slik programvare. (Se f.eks på situasjonen med Internett Explorer)

Lenke til kommentar
Men dette med 3D-skrivebord liker jeg ikke. Mange vil nok synest at dette er stilig, men jeg tror dette blir tungvint praktisk sett. Og det er sløsing mer ressursene til maskinen.

5386641[/snapback]

 

For det første er det ikke snakk om ett 3d-skrivebord, men att skrivebords renderen benytterseg av de mulighetene man finner i dagens 3d-kort, dvs at render av visuelle efekter og slikt faktisk krever MINDRE resurser, av den typen man bruker mest i skrivebordsmoduls, nemlig cpu og ram. Det gjør også at flytting av vinduer, åpning av menyer og liknende går mere seamless, og at man kan ha mere avanserte effekter uten at det går utover ytelsen. Det gjør også at effekter fra ett vindu ikke vil ødelegge for realtime video som før, fordi vinduer og grafiske flater nå behandles som teksturerte flater som kan legges over hverandre, for eksempel forsvinner effeten man i dag har hvis man drar ett vindu raskt over et annet; hvor man ser at det bakenforliggende vinduet "tegnes på nytt" og man får hvite flater.

 

Hvis det er ytelsen i spill du bekymrer deg for, så regner jeg med at som tidligere så bruker ikke desktoppen disse effektene når de ikke er synlige, dvs at alt blir released når man er i fullskjerm 3d apps. (eneste negative jeg kan se er at alt+tab, kan ta noen sekunder lengre fordi man må loade inn desktop i vram igjen, men jeg tror det like mye kan gå fortere fordi man loader det opp i skjermkortet mens man loader resten opp i ram, mens man i dag bare loader opp i ram)

 

Jeg må få påpeke at de tekniske konseptene jeg beskriver her ikke er on the nose nøyaktige, men prinsippene skal stemme.

 

Som alle andre OS releaser fra ms (da snakker jeg om dem som ikke var bare hastearbeid *host* me *host*, men f.eks 2000, xp etc) var det det visuelle man la merke til, da spessielt på screenshots, men operativsytemet hadde også fundamentale forbedringer, som man først merket etter en tids bruk, og da mest at diverse annoyances man hadde i det eldre os'et nå var borte.

 

En ting som blir bedre med vista er at de ønsker å ta knekken på reboots, ved at operativsystemet vurderer hva som må omstartes ved en installasjon, og kan restarte enkelte deler av os'et uten en full reboot. Spessielt ved installasjon av opdateringer via windows update vil dette gjøre seg gjeldende.

 

Å få se previews av vinduene når jeg alt+tabber er også en feature jeg liker, og spessielt fancy er det at den er realtime, så tv eller video vises når jeg gjør det. Bruker selv et lite prog som gir preview når man driver med alt+tab. kjekkt når man har mange vinduer oppe. :)

Lenke til kommentar

Jeg ble lit forvirret over at MTV skal levevere innhold til WMP, hva kan vel de bidra med? Sender jo bare reality-TV.

 

5386921[/snapback]

 

MTV i usa har vel flere kanaler, så de sender kanskje mere musikk enn sin europeiske variant? Som det kommer ut av artikkelen vil de bla.a bidra med biografier til artister og liknende.

 

 

(...)Og lettere DVD-støtte. Men det er kanskje noe de ikke vil av kommersielle grunner?

5387555[/snapback]

 

Er dvd støtten i windows xp så vrien da? ja man må ha ett dvd program evt ett codec, men det er jo bare å legge inn, så er det tut og kjør.

 

Eller kanskje du mente noe annet?

Lenke til kommentar
Er dvd støtten i windows xp så vrien da? ja man må ha ett dvd program evt ett codec, men det er jo bare å legge inn, så er det tut og kjør.

 

Eller kanskje du mente noe annet?

5388469[/snapback]

Der sa du det ;)

Jeg vil ikke måtte legge inn masse rart eller installere codeks. Jeg vil putte i en DVD i maskinen min med en gang den er ny og så skal det fungere.

Lenke til kommentar
Der sa du det ;)

Jeg vil ikke måtte legge inn masse rart eller installere codeks. Jeg vil putte i en DVD i maskinen min med en gang den er ny og så skal det fungere.

5388509[/snapback]

 

Vel, jeg er ikke villig til å betale mere for os'et bare fordi det er et codec med, som sikkert vil være låst som en del av WMP. (windows er nok bloat som det er) jeg bruker ikke WMP til å spille av noe medieinhold da det finnes en rekke programmer som gjør dette bedre.

 

En god ting med vista, er at det er mere åpent for at andre programvareutviklere kan bruke informasjons strukturene i operativsystemet, dette vil si at tingsom "my music" og slike ting forhåpentligvis lettere lar seg integrere med andre programmer, og at informasjonsfelter og liknenede kan motta informasjon fra andre programmer. Håper det.

 

Jeg kunne godt tenkt meg at windows ble litt mere sånn som det var i gamle dager, hvor mediaplayer og whatnot var altertative installs, og hvor andre programmer kunne integreres i samme grad og på måte. Dette burde ha vert kravet i den saken som var mot Microsoft tidligere, hadde holdt for min del. :) Kanskje til og med lagt ved noen freeware programmer (Firefox ++) (dog den tror jeg ikke vi får se så lenge det det fortsat er varmt i helheim)

 

De fleste har jo fått en god version av powerdvd eller windvd med minst en hardware komponent de kjøpte. Jeg tror jeg har 4-5 sånne disker liggende.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Jeg savner en skikkelig fungerende integrert Windows-brannmur. Og gjerne antivirus også. Men de virkelig store antivirus- og brannmurprodusentene ville sikkert isåfall betale microsoft digre summer for å la det være. Gratisprogrammer (som dette jo ville bli, for dem som allikevel har kjøpt Windows) som faktisk fungerer, er jo en trussel for disse.

Lenke til kommentar
Jeg savner en skikkelig fungerende integrert Windows-brannmur. Og gjerne antivirus også. Men de virkelig store antivirus- og brannmurprodusentene ville sikkert isåfall betale microsoft digre summer for å la det være. Gratisprogrammer (som dette jo ville bli, for dem som allikevel har kjøpt Windows) som faktisk fungerer, er jo en trussel for disse.

5388772[/snapback]

Med XP SP2 følger det jo med intergrert brannmur(sikkerhetssenter)...

Lenke til kommentar

Til alle dere som ikke har fått med dere hvor stabil den siste builden er

5270 og hva den kan så må jeg bare nevne noen få ting

 

 

virus fri, du må legge inn virus selv med å taste inn kode.

det følger også med antispyware og antivirus programvare

internett explorer 7 har mye nytt mot sikkerheten du får ikke lenger uønsket spyware.

 

foreldre kontroll dine barn kan kun bruke maskinen feks 1time dagen

kun spille max 10års grense spill.

også kun bruke noen få programmer samt hindre dem for å gå inn på rare/skumle internett sider.

 

Det blir også

bedre og raskere printing nye skrivere trenger ikke drivere.

 

mye mer stabilt

 

alle drivere vil kjøre i USERMODE.

I dag så kan maskinen krasjer om grafikk korte feks tar overload i minnet fordi grafikk korte er programert direkte inni kernelen.

mens i vista så er det tatt ut av kernelen og har da mindre retigheter til å gjøre slikt.

 

krasjer

det da er det bare til å starte grafikk korte på nytt uten restart også blir fiksen fikset fordi du kan sende informasjonen videre.

 

maskinen vil starte raskere fra 15sec..

også vil den sove raskere og våkne raskere. (3sec)

 

mye mindre restart om du instalerer grafikk korte og andre ting programmer

så slipper du reboot spessielt for det kjører i usermode..

 

også om noe krever reboot så er det ett program som starter filene på nytt som krever det.

 

 

du slipper å kjøpe norsk windows.. fordi du kan velge mellom alle språk.

 

alle programmer er oppgradert du kan redigerer bilder og alt (paint forsvinner)

direkte fra menyen

 

Nettverks koden er skrevet om på nytt med ipv6 og alt slik at det går raskere og enklere, menyene er enklere slik at til og med bestemor skjønner at hun ikke er tilkoblet internett og kan selv finne ut hvorfor.

Endret av mrMKE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...