Gå til innhold

Prøver seg på e-bok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er hvorfor, hvorfor er dette bedre enn vanlige papirbøker.

Det kan da ikke være billigere enn bøker som du låner på biblioteket, og når det heller ikke er ekstra lys trenger du jo leselys uansett om natten og ødlegger du en bok koster det deg en bok, hvis du ødlegger den maskinen koster det deg maskinen pluss bøkene du har kjøpt.

Lenke til kommentar

Et av de eneste punktene jeg ser at dette kan konkurrere med dagens papirbøker (bortsett fra aviser og skolebøker) er dersom prisen og tilgjengeligheten blir mye bedre. Men mtp hvem som står bak og hvor redde alle er for å digitalisere deres livsverk, og spesiellt i en form som er brukervennlig så tror jeg hverken dette blir billigere eller lettere enn å bestille en bok fra amazon og ha den i hånda to dager senere til odel og eie (og utleie) så lenge du vil.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at denne kan bli et supplement. Jeg leser en hel del tekster, både txt-filer og pdf-filer (mange forskjellige temaer), og de leses enten foran skjermen eller på papir som utskrifter. Ingen av disse løsningene er optimale. Det blir for mye papir og slitne øyne. Dette høres ut som en grei måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

e-ink synes jeg høres ut som en god måte å lese bøker på, men personlig foretrekker jeg å få bøkene inn gjennom ørene fremfor å anstrenge øynene for å lese tekst. En god lydbok mener jeg er overlegen både bøker på papir og slike maskiner. En lydbok kan "leses" over alt, i bilen, i mange jobber, når man lager mat, ligger på sofaen og slapper av osv.

 

Bøker basert på e-ink har en fordel ovenfor papir når det kommer til vekt, men så lenge bøkene forblir like dyre som de som er trykket på papir og at de ikke er til odel og eie på en trygg måte så er det ikke e-ink eller maskinen som ødelegger for nyvinningen, men selskapene som står bak. Med tanke på Sonys historie så ser det slett ikke lyst ut for elektroniske bøker ennå.

Lenke til kommentar

Det som overrasket meg mest var at sony sa dem skulle fire på kravene, og tilogmed ikke BARE bruke sine egne mamorysticks. Det er neimen ikke verst til å være sony!

Får en slik fremtidsvisjon der alle har sin egen sammenrullbare skjerm, og laster ned dagens avis trådløst med et abbonement, og ruller ut sin skjerm og får alle avisene på bussen/trikken whatever på vei til jobb..

Lenke til kommentar

Sakset fra digi.no ( http://www.digi.no/php/art.php?id=285444 ):

Grunnen til at Librie ikke slo an, er forretningsmodellen. Sony overlesset e-bøkene med rettighetskontroll, og la blant annet inn en tidssperre: 60 dager etter nedlastingen var boka uleselig.
Librie er Sonys forrige forsøk på e-bok som ikke slo særlig godt an. De viktige stikkordene som vil avgjøre en eventuell suksess denne gangen vil være pris, tilgjengelighet av boktitler, DRM-løsning og brukervennlighet.

 

Sony har altså brent seg på kreative DRM-løsninger før. Her må ingenting tas for god fisk!

Lenke til kommentar

Har liten tro på at Sony kan gjøre dette åpent nok for folk flest. Blir vel til at man får dem med DRM og hele pakka.

 

Derimot er det at Sony gir rom for en annen minnetype ved siden av MSD en veldig god nyhet. Nå mangler det bare at nyere SE-telefoner får miniSD og M2.

 

Rent teknisk skulle det ikke være så vanskelig ettersom SE har vært medlem av the SD Card Association i over et år, og når Sony lager enheter med dobbel støtte kan det kanskje tillates på telefoner fra SE også? :innocent:

 

[edit]

siden til the SD Card Association står ikke SE oppført som medlem, derimot står "Ericsson Mobile Platforms AB" så kanskje det er en hemmelighet? :p

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Ingen big deal, men den forrige modellen heter Librie, og ikke Liberie..

 

Når det gjelder selve produktet hadde det vært helt suverent for meg. Jeg leser daglig massevis av PDF-dokumenter på skjerm; øvinger som skal gjøres, vitenskaplige artikler, dokumentasjon etc. Som oftest er jeg enten ikke i nærheten av en printer, er for lat til å skrive ut eller dokumentet er på så mange sider at jeg får dårlig samvittighet med tanke på regnskogen hvis jeg skriver det ut :)

Hvis den nye leseren har en rask og grei overføringsmetode og er relativt liten og hendig kan jeg absolutt se for meg at jeg kjøper en sånn.

Er også praktisk hvis man skal lese store, tunge bøker, slipper å bli sliten i armene når man ligger på ryggen og leser...:)

Lenke til kommentar
Er også praktisk hvis man skal lese store, tunge bøker, slipper å bli sliten i armene når man ligger på ryggen og leser...:)

5376856[/snapback]

Det er sant... :!:

 

For min del ville det i så fall blitt et verktøy til pdf-filer, siden jeg foretrekker paperbacks når det kommer til skjønnlitteratur.

 

Som ftest er jeg enten ikke i nærheten av en printer, er for lat til å skrive ut eller dokumentet er på så mange sider at jeg får dårlig samvittighet med tanke på regnskogen hvis jeg skriver det ut

5376856[/snapback]

Fant The 911 Commission Report i pdf, men hadde ikke nok ark til å skrive den ut... :hrm: Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvorfor, hvorfor er dette bedre enn vanlige papirbøker.

Det kan da ikke være billigere enn bøker som du låner på biblioteket, og når det heller ikke er ekstra lys trenger du jo leselys uansett om natten og ødlegger du en bok koster det deg en bok, hvis du ødlegger den maskinen koster det deg maskinen pluss bøkene du har kjøpt.

5374144[/snapback]

Å trykke bøker er svært kostbart. "Hvis apparatet kan lages like billig som billig leketøy" kan dette bli svært populært med tiden. Spennende å lese at det skjer noe ihvertfall. Hvor mange gråtoner takler disse enhetene foreløpig? Er det kun svart/hvitt nå?

Endret av G
Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvorfor, hvorfor er dette bedre enn vanlige papirbøker.

Jeg ser for meg mange muligheter, først og fremst muligheten til å søke i teksten. Også viktig er plassbesparelsen, nordmenn spesielt leser mye og har gjerne mange bokhyller. I land som Japan der en er adskillig mer trangbodd en her, betyr bokhyller tapt boareal (pluss fare for at de faller om ved jordskjelv).
Det kan da ikke være billigere enn bøker som du låner på biblioteket, og når det heller ikke er ekstra lys trenger du jo leselys uansett om natten og ødlegger du en bok koster det deg en bok, hvis du ødlegger den maskinen koster det deg maskinen pluss bøkene du har kjøpt.

5374144[/snapback]

Jeg håper det finnes muligheter til å ta backup.

 

Et av de eneste punktene jeg ser at dette kan konkurrere med dagens papirbøker (bortsett fra aviser og skolebøker) er dersom prisen og tilgjengeligheten blir mye bedre. Men mtp hvem som står bak og hvor redde alle er for å digitalisere deres livsverk, og spesiellt i en form som er brukervennlig så tror jeg hverken dette blir billigere eller lettere enn å bestille en bok fra amazon og ha den i hånda to dager senere til odel og eie (og utleie) så lenge du vil.

5374259[/snapback]

Forlag og forfatter har tildels ulike motiver: forfattere ønsker at flest mulig skal lese deres bøker, forlagene vil at flest mulig skal kjøpe dem, og er ikke alltid like behjelpelige med å trykke opp nye opplag av gamle bøker.

 

Noen forfattere publiserer rett på nett, andre har tidsbegrensede avtaler der boken blir fritt tilgjengelig etter en bestemt tid. Dette sikrer forfatteren en leserkrets også etter at forlagene har mistet interessen.

 

Det som overrasket meg mest var at sony sa dem skulle fire på kravene, og tilogmed ikke BARE bruke sine egne mamorysticks. Det er neimen ikke verst til å være sony!
Husk at Sony har interne rivninger, bl.a. mellom de som lager musikksystemer og de som selger musikk. Også vellykkede prosjekter som Playstation måtte kjempes igjennom et etterhvert tungrodd system.

 

Den nye sjefen for Sony er fra musikkbransjen, det tar jeg som et tegn på mer fokus på DRM freover enn å åpne formatene opp.

Får en slik fremtidsvisjon der alle har sin egen sammenrullbare skjerm, og laster ned dagens avis trådløst med et abbonement, og ruller ut sin skjerm og får alle avisene på bussen/trikken whatever på vei til jobb..

5375223[/snapback]

Minority Report hadde slike fremtidsvyer, der avisene også ble oppdatert underveis. Selv har jeg mer tro på projeksom på en slags VR-brille, det vil være langt mer portabelt.

Lenke til kommentar

jeg må si jeg venter med avgjørelsen til jeg kan holde en i hånden og teste selv hva kvaliten er.

 

men det at dem bruker e-ink er spennende siden det skal kun bruke strøm når en oppdaterer bildet. samt at det er lesbart uten baklys (selv om en sikkert kan dytte inn noe slik så en kan lese selv under ikke opptimale forhold hvor ekstra lampe ikke er tilgjengelig. ettpar leds skulle sikkert fikse den saken).

 

hmm, har en del pdfer her som tilsvarer omtrent A4 i format på sidene. lurer på hvordan det vil være å lese dem på den saken der.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Minority Report hadde slike fremtidsvyer, der avisene også ble oppdatert underveis. Selv har jeg mer tro på projeksom på en slags VR-brille, det vil være langt mer portabelt.

 

Amazon sin Kindle har funksjonen du tenker på.:-)

 

Den har innebygd mobil med EVDO (amerikansk 3G) slik at du kan abonnere på aviser, blogger, rss-feeds m.m. For dette betaler du ingenting i telefonregning, men 0.1-1$ i månden pr. ting du abonnerer på. Du har da alltid siste automatisk tilgjengelig. Genialt!

 

Samtidig har du alltid full tilgang til Amazon sitt gigantiske ebok bibliotek og kan kjøpe deg nye bøker til ein rimelig penge når du måtte ønske. Prisen er som regel 1/2 av vanlige bøker og du har den med ein gang.

 

No er Kindle stygg som få, og det fungerer kun i Usa, men trur nok eg hadde lagt ut eit par tusenlapper for den funksjonaliteten. Ender istedet opp med ein rein leser fra Sony, PRS-505

Endret av crusade
Lenke til kommentar
hmm, har en del pdfer her som tilsvarer omtrent A4 i format på sidene. lurer på hvordan det vil være å lese dem på den saken der.

 

iRex iLiad, Sone Reader etc. kan vise pdf i "landskap" modus, slik at du får tilnærmet A4 bredde på leseren. Du må scrolle nedover, men mykje meir lesbart enn om du måtte scrolle sideveis, eller zoome.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...