Gå til innhold

Intel baner vei for Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs om ikke Mac OS for x86 kommer til å bli solgt løst etter hvert også. Kanskje til OEM, eller i det minste at det havner en hacket utgave på nett. Da er det sikkert noen som finner på å selge Mac OS sammen med AMD-baserte maskiner. (Disse er 99% kompatible. Den lille forskjellen er at drivere til chipsett osv må omskrives eller legges til)

Lenke til kommentar

OSX kommer nok kanskje i en "hacket" versjon, men det kommer til å ta flere år før de er klar for OEM/løssalg. Hvorfor det? Drivere og Support.

OSX støtter ikke på langt nær så mye hardware som Linux/Windows gjør, rett å slett fordi Apple bestemmer innholdet i maskinene og da bestiller de drivere fra de produsentene de har.

 

Men skal bli spennende å se om de går for en slik løsning, da får en kanskje litt mer fart i OS markedet. :)

 

Og prisene på Intel Mac'ene skal bli spennende å se..

Lenke til kommentar

Mac er/var mye mer attraktive for meg med PPC-prosessor.

OS X er nice, men har visse problemer med trådbehandlingen.

 

Er det ikke noen hacker/cracker grupper som har annonsert at de har fått OS X til å kjøre på en generisk x86-maskin allerede?

 

Uansett kommer jeg med en spådom:

OS X vil komme i OEM versjon, men da når Jobs mener Apple tjener mest på det.

Det har jo blitt sagt at OS X vil være sperret til å kjøre på noe annet enn x86-Mac. Dette gjør at det kommer til å sitte en hurv som forsøker å få OS X til å funke bra på generiske x86-maskiner. Dette "problemet" vil bare øke i omfang og Apple vil aldri kunne stoppe det.

Etter en tid vil Steve Jobs "deploy his reality distortion field" og overbevise alle om at dette var noe Apple har jobbet med hele tiden og at tiden er inne; og Apple vil slippe OS X OEM.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Mac er/var mye mer attraktive for meg med PPC-prosessor.

OS X er nice, men har visse problemer med trådbehandlingen.

 

Er det ikke noen hacker/cracker grupper som har annonsert at de har fått OS X til å kjøre på en generisk x86-maskin allerede?

 

Uansett kommer jeg med en spådom:

OS X vil komme i OEM versjon, men da når Jobs mener Apple tjener mest på det.

Det har jo blitt sagt at OS X vil være sperret til å kjøre på noe annet enn x86-Mac. Dette gjør at det kommer til å sitte en hurv som forsøker å få OS X til å funke bra på generiske x86-maskiner. Dette "problemet" vil bare øke i omfang og Apple vil aldri kunne stoppe det.

Etter en tid vil Steve Jobs "deploy his reality distortion field" og overbevise alle om at dette var noe Apple har jobbet med hele tiden og at tiden er inne; og Apple vil slippe OS X OEM.

5371045[/snapback]

 

Visse problemer er å ta litt lite i, de kunne fått en flink 5 åring til å klart noe bedre. Apple kommer nok ikke til å slippe mac os x OEM på en god god stund. Det de kan gjøre er å shippe alle iPoder med mac os x som kan kjøre fra iPoden, slik at de som vil kan ta og prøve det ut.

 

Apple har jo et enormt overtak på win grunnet at de ikke trenger å støtte alle de XXXXXXX forskjellige tingene, de vet hva de har i maskinen også videre. Apple kommer ikke til å slippe mac os x ut før de har fixset dette på en bedre måte enn windows.

 

Det er svært interesant at Intel og apple skal lage HK sammen, håper vi forsett ser apple maskiner som kan boote fra targetmode osv.

Lenke til kommentar
Uansett kommer jeg med en spådom:

OS X vil komme i OEM versjon, men da når Jobs mener Apple tjener mest på det.

Det har jo blitt sagt at OS X vil være sperret til å kjøre på noe annet enn x86-Mac. Dette gjør at det kommer til å sitte en hurv som forsøker å få OS X til å funke bra på generiske x86-maskiner. Dette "problemet" vil bare øke i omfang og Apple vil aldri kunne stoppe det.

"Problemet" er ikke Apple sitt, så jeg tviler på at de vil bekymre seg så mye over det. Svært få vil kjøpe maskiner som er eksakt lik Apple sin konfigurasjon kun for å kjøre OSX. Og om de får OSX til å fungere sånn noenlunde så er det ikke Apple sin jobb å sørge for at enhver oppgradering vil fungere på slike maskiner.

 

Vil også tippe en OEM versjon vil komme etter hvert, men til å begynne med vil det nok kun være til enkelte utpekte maskinleverandører. Ryktene skal jo ha det til at Michael Dell er litt kåt på OSX.

Lenke til kommentar
Hvorfor går det ikke bare ann å lage en standard driver til f.eks. webcam og få produsentene til å lage HW som støtter denne driveren.

5372630[/snapback]

 

Det som er bra med standarder er at det er så mange av dem. Det er nok så nært virkeligheten du kommer.

 

Aint ever going to happen.

5373008[/snapback]

Og det er tonnevis av eksempler på HW-produsenter som f*cker opp specsen. Og OSet får skylda blant folk flest. Apple er ikke så gira på en sånn utvikling
Lenke til kommentar
"Problemet" er ikke Apple sitt, så jeg tviler på at de vil bekymre seg så mye over det. Svært få vil kjøpe maskiner som er eksakt lik Apple sin konfigurasjon kun for å kjøre OSX. Og om de får OSX til å fungere sånn noenlunde så er det ikke Apple sin jobb å sørge for at enhver oppgradering vil fungere på slike maskiner.

5375974[/snapback]

Jeg brukte anførselstegn nettopp fordi det ikke egentlig er et problem. Men det kan hende Apple ser på det som et problem, de er jo rimelig spesielle i Cupertino. Dertil kan en jo vente at stabiliteten og brukskvaliteten til de uoffisielle "OS X på generisk x86" prosjektene øker, og potensialet for at Apple taper kunder til piratkopiert "OEM" OS X blir da større; ønsket fra Apple om å stoppe dette vil da føre til et slipp av OS X OEM.

Men dette er jo ingen markedsanalyse, kun en spådom :)

 

Vil også tippe en OEM versjon vil komme etter hvert, men til å begynne med vil det nok kun være til enkelte utpekte maskinleverandører. Ryktene skal jo ha det til at Michael Dell er litt kåt på OSX.

5375974[/snapback]

Jeg er enig, vil jo tjene Apple å ha kontroll over hvem som får tilgang til OEM-versjonen i starten. Men jeg tenkte jo mer på grunnen til en OEM-versjon. Jeg tror at Apple heller vil selge egne maskiner enn å selge OS X til Dell, så når Apple kommer med en OEM-versjon så tror jeg det er fordi de blir/føler seg tvunget til det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...