Gå til innhold

Fraunhofer utvikler transparent OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det høres kjempefornuftig ut... muligheten til å se film mens man kjører bil... :cool:

 

Eller man kan spille et skytespill, der man selv er en tank og skal skyte alle de andre bilene som kjører forbi... Kan kanskje bli litt farlig når man går tom for ammo og ønsker å oppnå ny highscore, så man prøver likegodt å kjøre over de andre bilene med "tanksen"...

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
Spennende..!!

Hva slags bruks områder kan dette teknologien brukes til?? forslag?

5314578[/snapback]

 

Et tenkt scenario:

 

Om noen år tasser du rundt med den nye blåtann-3g-telefonen din på kjøpesenter. Hver butikk du steamer forbi klasker opp tilbud på et produkt i det du passerer dem og dette kommer opp på brillen som du har koblet til telefonen samtidig som den raspete kvinnestemmen i øret ditt sier: "nå er det skikkelig gode tilbud på flesk med duppe og blodpudding på kaffistova. Kom innom!" :thumbup:

Lenke til kommentar
Transparente OLED-skjermer kan kombineres med tradisjonelle LCD-skjermer for enda bedre fargeegenskaper og ikke minst flere lag med informasjon.

Jepp, en sånn kombinasjon kan gi ekte 3D-bilder og har vært brukt i spesielle 3D LCD-skjermer før. Dvs. LCD er jo som kjent gjennomsiktig så alt som trengs er to paneler oppå hverandre og ett felles baklys for disse.

 

Det at de har fått dette til med OLED betyr vel hovedsaklig langt lavere strømforbruk sånn at det blir enklere å kombinere gjennomsiktige displayer med batteridrevne enheter. F.eks det med TV-brille + mobiltelefon som ble nevnt litt lengre opp her.

 

Head-up display i biler tror jeg ligger lengre frem i tid siden det sikkert bryter med mange lands lover å ha "forstyrrende" elementer i synsfeltet. Da tenker jeg på instrumenter som viser avstand til neste bil, fart etc, og ikke på spilling av dataspill når man kjører. Spilling, film osv vil nok forbli ulovlig.

Lenke til kommentar
helt klart noe som passer fint i militæret. Og er nok her det blir brukt først.

5314663[/snapback]

 

Garantert noe som kommer til å bli sett nøye på av forsvar rundt omkring. Det fine er jo at da kommer antakeligvis teknologien til å utvikles såpass mye at den etterhvert kommer ned på et akseptabelt prisnivå for den vanlige forbruker.

 

Edit: leif på besøk...

Endret av knutivarr
Lenke til kommentar
Head-up display i biler tror jeg ligger lengre frem i tid siden det sikkert bryter med mange lands lover å ha "forstyrrende" elementer i synsfeltet. Da tenker jeg på instrumenter som viser avstand til neste bil, fart etc, og ikke på spilling av dataspill når man kjører. Spilling, film osv vil nok forbli ulovlig.

 

Har ikke M5 det nå i dag da?

 

tenk dette som tapet, da kan vi skifte farge på romet etter hvilket humør vi er i. eller endre farge på bilen med et tastetrykk.

 

I bilen kunne vi hatt et natt/IR kamera som viste bilder opp på skjermen om natten, det ville nok hjolpet en del på sikkerheten.

Lenke til kommentar
tenk dette som tapet, da kan vi skifte farge på romet etter hvilket humør vi er i. eller endre farge på bilen med et tastetrykk.

5315681[/snapback]

Det blir vel ikke byens billigste tapet, men mulighetene blir ganske store.

 

Hvis man dekker veggene helt med OLED-tapet vil man kunne få en belysning i rommet som ikke er linka opp mot punktbelysning slik vi har idag. Bilder, kunst, farger, mønster, alt hva kreativiteten måtte finne på. Og når man skal legge seg, skrur man ikke av lyset, men rommet ;) Beholder selvsagt noen stjerner i taket og våkner til en perfekt soloppgang. Dette kan bli moro.

Lenke til kommentar
Håper at dette snart kan gi OLED produkter til oss forbrukere i større skala nå da. OLED som virket så lovende, og så hører en så lite om sakene.  :hmm:

5316330[/snapback]

Det er vel fordi produsentene vil selge ut LCD fordi de har investért mye i fabrikker. Ble det ikke solgt ferre LCD-skjermer enn forventet også? Så må vi kanskje vente ennå lenger...
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg skjønner den helt store fordelen med dette. Alle disse ideene her med skjerm i frontruta osv. har jo alltid vært mulig med LCD, og nå er det jo også mulig å få bøyelige LCD skjermer, slik at de kan formes etter den eventuelle frontruta. Den store fordelen med OLED er jo at pikslene lyser i seg selv, noe LCD ikke gjør. Når det gjelder strømforbruk er det jo nettopp det at pikslene lyser som har gjort OLED så effektivt, så jeg tror ikke det er så stor forskjell på strømforbruket til denne gjennomsiktige OLED-teknologien kontra LCD hvis en hadde hatt katodebaklys på begge.

Lenke til kommentar
Og fordi OLED er hypet litt vel mye opp i forhold til kvaliteten man klarer å få ut av samme sum som LCD i dag. Det er mulig OLED er bedre, men foreløpig er det i så fall dyrere å produsere enn tilsvarende LCD.

5317659[/snapback]

 

OLED er neppe hypet, men tar i bruk nyere og mer avansert teknologi en LCD. De store selskapene begrenser også sin forskning på OLED nettopp pga investeringer i LCD teknologi. Det er heller ingen OLED skjermer beregnet for data/TV som er i masseproduksjon i dag. Det tidligste vi kommer til å se f.eks. PC-skjermer i salg er 2007. Det at vi hører relativt lite om OLED skulle jeg tro var bevis for at det ikke er hypet.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke si jeg skjønner den helt store fordelen med dette. Alle disse ideene her med skjerm i frontruta osv. har jo alltid vært mulig med LCD, og nå er det jo også mulig å få bøyelige LCD skjermer, slik at de kan formes etter den eventuelle frontruta. Den store fordelen med OLED er jo at pikslene lyser i seg selv, noe LCD ikke gjør. Når det gjelder strømforbruk er det jo nettopp det at pikslene lyser som har gjort OLED så effektivt, så jeg tror ikke det er så stor forskjell på strømforbruket til denne gjennomsiktige OLED-teknologien kontra LCD hvis en hadde hatt katodebaklys på begge.

5317932[/snapback]

 

Hvordan skal du bruke katodelys i en frontrute.

Med dagens LCD teknologi ville man ikke sett noe på ruten om ntten fordi LCD panelet ikke kan være opplyst. Med en ring av katoder rundt frontruten vill man ikke se utenfor bilen.

Selv om denne typen OLED er gjennomsiktig betyr ikke det at pikslene ikke lyser av seg selv.

Merkelig argument du har der.

 

Jeg ser for meg et vel av muligheter. Tenk på kommersiell lufttrafikk. Helikoptertrafikk vil dra enorm nytte av å ha instrumentasjon på ruten.

Utrykning i stor hastighet vil slippe å fjerne blikket fra veien for å sjekke instrumentasjon. GPS kart nede i venstre hjørne av ruten vil være til nytte både for kommersiell transport og utrykning.

Lenke til kommentar
OLED er neppe hypet, men tar i bruk nyere og mer avansert teknologi en LCD. De store selskapene begrenser også sin forskning på OLED nettopp pga investeringer i LCD teknologi. Det er heller ingen OLED skjermer beregnet for data/TV som er i masseproduksjon i dag. Det tidligste vi kommer til å se f.eks. PC-skjermer i salg er 2007. Det at vi hører relativt lite om OLED skulle jeg tro var bevis for at det ikke er hypet.

5317950[/snapback]

Jeg mente heller ikke at OLED bare er en stor hype, men man skulle jo tro fra alle de begeistrede brukerne her, som aldri har sett en OLED-dataskjerm, at det var millenniets beste oppfinnelse. Faktum er at OLED har en del svakheter, som f.eks. levetid. Dette har både produsenter og utviklere vært rimelig åpne på i lengre tid. Teknologien forbedres hele tiden, men er fortsatt ikke helt moden.

 

Selvfølgelig ligger det også økonomiske motiver bak at det ikke finnes OLED-dataskjermer på markedet enda. Noe annet er ikke å forvente. Allikevel er jeg litt smålei av alle bedreviterne som omtrent ikke vet hva akronymet står for en gang, men allikevel prokamerer LCD-enes undergang hver gang det kommer en nyhet på området.

 

Jeg gleder meg som en unge til en skikkelig skjerm basert på OLED kommer på markedet, men enn så lenge velger jeg å lene meg tilbake og si at OLED er noe hypet. Ikke fra produsentenes side, men fra de som venter på gamerskjermene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...