Gå til innhold

i-Ram 2 kommer i februar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eg leste av tester av den første versjonen så var det minimale ytelsesforbedringer i vanlig bruk, selv om man innstallerte windows på i-ram, brukte den til vekslefil eller programmfiler. Windows startet litt raskere, men når PCen var i gang var det ikkje mye ekstra ytelse å hente. Og eg tror ikkje det er så mange som bare sitter og starter windows mens de tar tiden med stoppeklokke, de fleste bruker vel PCen til mer fornuftige ting.

 

Når det er sagt så åpner vel støtten for 3Gb sata for endel høyere ytelse, siden hastigheten på første generasjon ble holdt igjen av hastigheten på sata-bussen. Og muligheten for 16gb gjør det litt mere annvendelig, 8 ble litt lite til å innstallere windows på ihvertfall. Om man har mye penger kan man sette to sånne i raid, og på den måten få en noenlunde grei størrelse på en OS-disk.

Lenke til kommentar

Folk bruker 5-6000 kroner på et skjermkort og enkelte kommer garantert til å kline til på dette også. Det blir kanskje ikke noe supersalgshit, men jeg ser absolutt nytten av dette.

 

Overføringshastigheten er en ting, søkehastigheten bør være helt fantastisk lav i forhold til en tradisjonell HD. XP og de mest brukte applikasjonene installert på en slik ville nok vært gull.

For de som bruker mye torrent og P2P vil en ramdisk også kunne avlaste HD i stor grad. En boks som passer i 5,25" brønn skal i alle fall jeg sikle på med store våte øyne..

Lenke til kommentar
Folk bruker 5-6000 kroner på et skjermkort og enkelte kommer garantert til å kline til på dette også. Det blir kanskje ikke noe supersalgshit, men jeg ser absolutt nytten av dette.

 

Overføringshastigheten er en ting, søkehastigheten bør være helt fantastisk lav i forhold til en tradisjonell HD. XP og de mest brukte applikasjonene installert på en slik ville nok vært gull.

For de som bruker mye torrent og P2P vil en ramdisk også kunne avlaste HD i stor grad. En boks som passer i 5,25" brønn skal i alle fall jeg sikle på med store våte øyne..

5310781[/snapback]

 

Vil kjøpe hvis jeg får tak i. :dribble:

 

SÅ: PLEASE si ifra hvis du finner en butikk som har denne her i landet !

Lenke til kommentar
Når det er sagt så åpner vel støtten for 3Gb sata for endel høyere ytelse, siden hastigheten på første generasjon ble holdt igjen av hastigheten på sata-bussen. Og muligheten for 16gb gjør det litt mere annvendelig, 8 ble litt lite til å innstallere windows på ihvertfall. Om man har mye penger kan man sette to sånne i raid, og på den måten få en noenlunde grei størrelse på en OS-disk.

5310772[/snapback]

 

Ehh....

 

"Da vi fikk demonstrert systemet på Computex viste det seg at gjennomsnittlig leseytelse lå på 102 MB/s."

 

Med litt enkel hoderegning ser man at 1.5gb/s s-ata klarer 10x dette og mer til.....

Lenke til kommentar

Testen som ble gjort på forrige model viste at det ikke var allverdens forskjell i praktisk bruk. Da testa de så vidt jeg husker også mot en Raptor, en disk som i seg selv var knakanes bra for et år tilbake.

 

Konklusjonen var vel egentlig at man fikk større nytte av å putte mer RAM i systemet enn å bruke penga på en I-ram.

 

Nå kommer imidlertid denne versjonen med 'S-ATA II' som burde hjelpe noe. På den annen side kan man benytte 'billigere' ram og ikke minst fylle på med mye mer enn hva et vanlig HK støtter. I tillegg tømmes ikke minnet når man skrur av pcæn, så fort fort får man ikke igang pc'n hvis man kjører den i dvale..?

 

For min egen del ser jeg mest nytten i at man kan ha XP liggende og som Krapfoss nevner, alt av temp-filer osv og ikke minst avlastning av HD i forbindelse med torrent/P2P som jeg nevnte tidligere. Men prisen er litt utslagsgivende. Min c: partisjon idag er på 5GB og den er litt over halvfull så det trenger ikke kosta skjorta.

Lenke til kommentar
Når det er sagt så åpner vel støtten for 3Gb sata for endel høyere ytelse, siden hastigheten på første generasjon ble holdt igjen av hastigheten på sata-bussen. Og muligheten for 16gb gjør det litt mere annvendelig, 8 ble litt lite til å innstallere windows på ihvertfall. Om man har mye penger kan man sette to sånne i raid, og på den måten få en noenlunde grei størrelse på en OS-disk.

5310772[/snapback]

 

Ehh....

 

"Da vi fikk demonstrert systemet på Computex viste det seg at gjennomsnittlig leseytelse lå på 102 MB/s."

 

Med litt enkel hoderegning ser man at 1.5gb/s s-ata klarer 10x dette og mer til.....

5311117[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? 1.5 gbit er da mye mindre enn 10 ganger mer enn 100 mbyte (ca dobbelt så mye bare)

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det er sagt så åpner vel støtten for 3Gb sata for endel høyere ytelse, siden hastigheten på første generasjon ble holdt igjen av hastigheten på sata-bussen.

Ehh....

"Da vi fikk demonstrert systemet på Computex viste det seg at gjennomsnittlig leseytelse lå på 102 MB/s."

Med litt enkel hoderegning ser man at 1.5gb/s s-ata klarer 10x dette og mer til.....

5311117[/snapback]

Problemet er at du blander b=bit og B=byte.

For å regne mellom bit og byte deler du vanligvis på 8, men for SATA er det et par kontrollbits som gjør at du får 8bit data for hver 10 bit overført.

 

1.5Gbit/s / 10=150 MB/s teoretisk maks

Gjennomsnittlig (gjelder sikkert for en stor mengde filstørrelser) lesehastighet på over 100 MB/s er veldig bra, og det "lave" tallet kan også godt komme av S-ATA kontrolleren og måten den er koblet til nordbrua. En vanlig disk i samme testen hadde sikkert gitt <25 MB/s.

 

Selv kan jeg godt se behov for dette produktet dersom det virkelig greier å utnytte ressursene bra, har 8 minneplasser, hotswap og god batteritid.

Må også innrømme at jeg faktisk har hele STEAM (CS) mappa på en ramdisk :blush: , men det var et steg i feilsøking.

Lenke til kommentar
Konklusjonen var vel egentlig at man fikk større nytte av å putte mer RAM i systemet enn å bruke penga på en I-ram.

5311127[/snapback]

Det kommer jo an på hvor mye ram man potensielt bruker. Bruker man maksimalt ca 1 GiB så vil det jo ikke ha noen innvirkning om man øker til 2-3-4 GiB eller mer. Da er det i så fall smartere å bruke brikkene i en ramdisk.

 

Det eneste jeg hadde ønsket var om det var 8 ram "spor" og ikke 4 som på det bilde. Så er det mulig å kjøpe de mest bang for the buck modulene. Må du ha like eller samme størrelse eller kan du eks ha 2x 256 og 2x 1024?

5311129[/snapback]

Bildet er vel den gamle iRAM for DDR og PCI. Den nye skal vist være for DDR2, ha 8 minnespor, og være i CDRom-størrelse (5,25").

 

8 minnespor muliggjør altså et lagringsmedie på 8GiB (ca 8,6 GB) med 4 sett av 2 stk 1GB-moduler. Altså rundt 4*1200 kr + iRAM = ca 6000kr.

 

Det begynner å bli levelig for noen vanlige folk i det minste. 8GiB holder jo også greit for et voksent OS med hauger med programmer, en liten P2P-mappe, (men neppe så mange av dagens plasskrevende spill, for de som er interresert i sånt).

 

Ytelsen på teoretisk overføringshastighet blir nok rundt 4-5 ganger høyere enn for dagens harddisker, men det er neppe der den skinner mest. Den praktiske overføringshastigheten vil nok overskygge det tallet ganske betydelig. Vanlige harddisker begrenses jo ofte av aksesstiden slik at praktisk overføringshastighet ofte kommer langt under 10 MB/s. På grunn av den ekstremt raske aksessen vil nok iRam kunne gi over hundre ganger bedre ytelse på de områdene der mekaniske harddisker sliter mest. En forventet ytelseøkning på alt fra 4 ganger til over 100 ganger i ulike scenarioer må sies å være ganske revolusjonerende og dermed en god grunn for å punge ut så mye som 6000kr for vidunderet.

Lenke til kommentar
Konklusjonen var vel egentlig at man fikk større nytte av å putte mer RAM i systemet enn å bruke penga på en I-ram.

5311127[/snapback]

Det kommer jo an på hvor mye ram man potensielt bruker. Bruker man maksimalt ca 1 GiB så vil det jo ikke ha noen innvirkning om man øker til 2-3-4 GiB eller mer. Da er det i så fall smartere å bruke brikkene i en ramdisk.

5311483[/snapback]

Det var vel i forhold til å legge pagefil og scratchdisker på I-RAM.

Bruker selv ramdisk (softwarebasert) idag hvor jeg har opera og alle temp-filer for surfing. Det oppleves i alle fall som vesentlig raskere enn diskbasert.

 

8GB som du skisserer til 6000,- er vel nesten i overkant av hva man trenger som systemdisk. XP kan slankes ganske mye hvis man er litt streng.

 

Hvilke typer programmer er det som typisk søker etter mye småfiler? Det er vel på slike applikasjoner disken virkelig kommer til sin rett. Databasesøk vil vel være ideelt, men det er ikke mye nyttig for meg som hjemmebruker. Man bør uansett være førstemann inn på neste map i BF2 :p (om det alene er verdt 6000,- kan man vel stille seg undernde til..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...