Gå til innhold

Ulovlig fildeling får nedgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter det jeg er klar over er ulovlig fildeling og piratkopiering to forskjellige termer for samme sak. Føl deg fri til å overbevise meg om noe annet... :)

 

Piratkopiering er et gammelt utrykk som ble brukt lenge før p2p kom til verden (i dagens forstand).

Det ble brukt lenge før det var mulig å laste ned musikk fra nettet.

Det ble brukt om kopier, altså fysiske cd'er som var kopier av musikk-cd'er med kommersiell musikk.

Man kan rettferdiggjøre bruken av ordet pirat ved at disse kopiene blir solgt der inntektene går rett i lommene på de som kopierer og selger, og ingenting går til musikkbransjen (sett bort i fra originalen som ble kopiert).

Hvis en person kjøper en piratkopi vil han mest sansynlig ikke kjøpe en original og inntektene blir dermed "stjålet". Det kan argumenteres med at han kunne vært villig til å kjøpe en orignal hvis han ikke hadde tilgang til å kjøpe piratkopier.

 

Om nedlasting blir det en annen sak.

Tapet er kun spekulasjoner fra platebransjen som vil ha det til at de taper enorme verdier på grunn av nedlasting.

Det er ikke slik at inntekter går direkte til en annen part i og med at p2p foregår ved at man deler gratis.

At platebransjen har klart å dra med seg mediene på at nedlasting er det samme som piratkopiering betyr på ingen måte at det er noe som helst fornuft i å bruke den benevnelsen. De vil ha det til at nedlasting er like skadelig og en like stor forbrytelse som å selge piratkopier, og det er jeg særdeles uenig i, noe jeg ikke burde være alene om.

Platebransjen vil tjene grovt på at folk anser dette som en 'sannhet', og de bruker de midler (lobbyvirksomhet?) de kan for å nå sine mål (mest mulig penger og makt?).

Alle andre enn platebransjen er tjent med at man har to ulike begreper for de to ulike sakene.

f.eks:

Platebransjen skal ha det til at piratkopiering finansierer mafia som driver med narkotika og illegal økonomist virksomhet og alskens annet skrot.

Men hva mener de egentlig med piratkopiering?

Mener de at gratisk nedlasting av film, musikk og programvare finansierer mafia,

eller mener de at ulovlig salg av film, musikk og programvare finansierer mafia?

 

Jeg begriper ikke at det skal være så vanskelig å skjønne at det er stor forskjell på å tjene penger på andres verk og å dele andres verk uten å tjene på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...