Gå til innhold

Sokkel 939 også i 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD har nå avvist disse påstandene og bekrefter at produksjonen vil fortsette i mer enn ett år fremover. Ifølge selskapets Brett Jacobs produserer man fortsatt et tilstrekkelig antall av Opteron 100 (sokkel 939) i forhold til etterspørselen.

 

Betyr det at vi vil få se Opteron 146, 148 osv på det åpne markedet igjen?

 

Det hadde jo vært gøy :thumbup:

Lenke til kommentar

Tidligere i år hadde jeg inntrykk av at sokkel S1 (arvtageren til 754) skulle ta seg av billig-segmentet, men det har jeg ikke hatt inntrykk av i det siste. Nå er inntrykket at Sokkel S1 kun er til bærbare PCer og muligens ikke kommer i det hele tatt siden det er ryktet om dobbeltkanal minne til bærbare også. Det har også vært snakk om at Sokkel M2 skulle ta over for både sokkel 939 og 754 slik at den blir like samlende som Sokkel A en gang var. (Dog, med unntak av server-systemer. Der skal vist sokkel F2 regjere)

Lenke til kommentar

Det ser heller dårlig ut med tilgang på Turion CPU'er. Er det noe som kan forandre seg snart?

 

Hva koster en sånn med 512kByte cache?

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=37491

 

Hva koster en sånn med 1MB cache?

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=37493

 

 

Hele 754 sokkel listen fra prisguiden:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

 

Forresten, hva er forskjellen på ML- og MT-modellene for Turion CPU'er?

Lenke til kommentar

Dere som er interessert i CPU'er bør lese artikkelen om emnet i nyeste Illustrert Vitenskap. Kommer mye interessant i framtida, men de spår at MHz bølgen er over og at vi nå går mot flerkjerne-CPU'er. Ett selskap i Israel utvikler også en CPU som er bygget på en helt annen måte, ved hjelp av glass, som vil kunne yte 800 ganger bedre enn dagens transistor CPU og i tillegg ikke vil utvikle varme.

 

Gleder meg til den dagen vi ikke lenger trenger å kjøle så og si alle komponentene i PC'n med en liten arme med vifter :-)

Lenke til kommentar
Jeg har bare hørt 1. halvår 2006 for sokkel M2. Personlig tipper jeg en plass mellom sent i mars og juni.

 

Jeg har ikke sett snikbilder av hverken ferdige hovedkort eller ferdige CPU'er ennå så det tyder på at det er minst et par måneder frem.

5292122[/snapback]

 

Har da dukket opp snikbilder på socket M2. En italiens side la ut noen bilder for en drøy måned siden. Leser ikke så godt italiensk, så jeg har ikke "lest" teksten :D

Lenke til kommentar
Så socket 939 er ikke så lite fremtidsrettet som enkelte skal ha det til...

5292558[/snapback]

 

Det kommer vel helt ann på hvordan en ser det,jeg vil ikke si den er særlig fremtidsrettet om den skal vare bare ett år til og når det nå kommer en ny sokkel der det bla blir brukt DDR2 så er vel det den som det blir satset på fra amd sin side.

Lenke til kommentar
Så socket 939 er ikke så lite fremtidsrettet som enkelte skal ha det til...

5292558[/snapback]

 

Det kommer vel helt ann på hvordan en ser det,jeg vil ikke si den er særlig fremtidsrettet om den skal vare bare ett år til og når det nå kommer en ny sokkel der det bla blir brukt DDR2 så er vel det den som det blir satset på fra amd sin side.

5292773[/snapback]

I dag er den ikke så fremtidsrettet nei, men i slutten av 2004 og utover i 2005 har mange sagt at den ikke er fremtidsrettet. På samme måte kan vi nok si om et år om M2. Men selvsagt, i dag er ikke socket 939 så veldig fremtidsrettet. Men om jeg skulle kjøpt pc i dag, så hadde ikke jeg ventet på neste sokkel, fordi det vil ta ei god stund for prisene er ok og hovedkort er tilgjengelige i butikkene. Og da blir det raskt et år. Skal vi vente på det nye som kommer, så får vi vente lenge.
Lenke til kommentar
Dere som er interessert i CPU'er bør lese artikkelen om emnet i nyeste Illustrert Vitenskap. Kommer mye interessant i framtida, men de spår at MHz bølgen er over og at vi nå går mot flerkjerne-CPU'er. Ett selskap i Israel utvikler også en CPU som er bygget på en helt annen måte, ved hjelp av glass, som vil kunne yte 800 ganger bedre enn dagens transistor  CPU og i tillegg ikke vil utvikle varme.

 

Gleder meg til den dagen vi ikke lenger trenger å kjøle så og si alle komponentene i PC'n med en liten arme med vifter :-)

5292640[/snapback]

 

Mener ikke å være kritisk eller noe, men Illustert Vitenskap har INGEN ting med vitenskap å gjøre. Det må være det mest latterlige vitenskaps bladet som finnes. Tysk sladder presse har mer rett enn Illustert Vitenskap, det sier en del. Hvis de har rett i 5% av de fremtidsryktene hadde vi brukt hjerneimpulser til å skrive med og jeg hadde sett på min nanoskjerm som dekker hele huset.

 

Og efikkan, fremtidsrette?? En data er per deffinisjon ikke fremtidsrettet nesten. Det er svært svært svært få som ikke bytter alt når de kjøper en datamaskin. De få tingene folk tar og beholder er som oftest PSU, kab, HD og cd/dvd brenner og det er de som bygger. De tingene har så godt som ingen ting med en socket skifte å gjøre. Hvis du er fornøyd med det du kjøper så er du fornøyd uansett selv om det kommer noe bedre om 2 uker.

Lenke til kommentar
Forresten, hva er forskjellen på ML- og MT-modellene for Turion CPU'er?

5292593[/snapback]

MT er 25W mens ML er 35W. Huskeregelen min er "L = Low power" og "T = Top line = mest energieffektiv".

 

Dere som er interessert i CPU'er bør lese artikkelen om emnet i nyeste Illustrert Vitenskap. Kommer mye interessant i framtida, men de spår at MHz bølgen er over og at vi nå går mot flerkjerne-CPU'er. Ett selskap i Israel utvikler også en CPU som er bygget på en helt annen måte, ved hjelp av glass, som vil kunne yte 800 ganger bedre enn dagens transistor  CPU og i tillegg ikke vil utvikle varme.

5292640[/snapback]

Jeg leste den men var ikke imponert. Den Lenslet-brikken de prater om er riktignok optisk, men det er veldig langt unna en GP (General Purpose) CPU. Det er komplett umulig å kjøre vanlig programvare på en sånn. Det vil også være svært vanskelig å vidreutvikle den fra å ta mer enn den ene instruksjonen den gjør per i dag. (En vanlig moderne CPU har rundt 100-150 instruksjoner)

 

Gleder meg til den dagen vi ikke lenger trenger å kjøle så og si alle komponentene i PC'n med en liten arme med vifter :-)

5292640[/snapback]

Enig! Litt smartere design med en stor kjøleribbe og ingen vifter hadde vært glimrende. Synd det per i dag ikke er mulig på grunn av layout på hovedkort, og PC'er.

 

Jeg har ikke sett snikbilder av hverken ferdige hovedkort eller ferdige CPU'er ennå så det tyder på at det er minst et par måneder frem.

5292122[/snapback]

Har da dukket opp snikbilder på socket M2. En italiens side la ut noen bilder for en drøy måned siden. Leser ikke så godt italiensk, så jeg har ikke "lest" teksten :D

5292704[/snapback]

Av ferdige hovedkort eller ferdige CPU'er? (ikke ES, eller bare en løs sokkel?)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett snikbilder av hverken ferdige hovedkort eller ferdige CPU'er ennå så det tyder på at det er minst et par måneder frem.

5292122[/snapback]

Har da dukket opp snikbilder på socket M2. En italiens side la ut noen bilder for en drøy måned siden. Leser ikke så godt italiensk, så jeg har ikke "lest" teksten :D

5292704[/snapback]

Av ferdige hovedkort eller ferdige CPU'er? (ikke ES, eller bare en løs sokkel?)

5293317[/snapback]

 

Fant siden igjen. http://www.hwupgrade.it/articoli/cpu/1385/index.html

Var ES og ikke så "spektakulært" som jeg mener å huske det var.

Noe av det jeg forsto i teksten var også "Photoshop"........... :!:

Lenke til kommentar
Så socket 939 er ikke så lite fremtidsrettet som enkelte skal ha det til...

5292558[/snapback]

 

Det kommer vel helt ann på hvordan en ser det,jeg vil ikke si den er særlig fremtidsrettet om den skal vare bare ett år til og når det nå kommer en ny sokkel der det bla blir brukt DDR2 så er vel det den som det blir satset på fra amd sin side.

5292773[/snapback]

I dag er den ikke så fremtidsrettet nei, men i slutten av 2004 og utover i 2005 har mange sagt at den ikke er fremtidsrettet. På samme måte kan vi nok si om et år om M2. Men selvsagt, i dag er ikke socket 939 så veldig fremtidsrettet. Men om jeg skulle kjøpt pc i dag, så hadde ikke jeg ventet på neste sokkel, fordi det vil ta ei god stund for prisene er ok og hovedkort er tilgjengelige i butikkene. Og da blir det raskt et år. Skal vi vente på det nye som kommer, så får vi vente lenge.

5292875[/snapback]

 

I dag har du ikke noe valg om du skal ha amd da M2 ikke er kommet enda :p

Fra spøk til alvor,det jeg tenkte på her da var om du satt med en rimelig grei maskin og tenkte oppgradering/bytte. Da er det vel lurt å sitte på det man har et halvt år til.

Lenke til kommentar
I dag er den ikke så fremtidsrettet nei, men i slutten av 2004 og utover i 2005 har mange sagt at den ikke er fremtidsrettet. På samme måte kan vi nok si om et år om M2. Men selvsagt, i dag er ikke socket 939 så veldig fremtidsrettet. Men om jeg skulle kjøpt pc i dag, så hadde ikke jeg ventet på neste sokkel, fordi det vil ta ei god stund for prisene er ok og hovedkort er tilgjengelige i butikkene. Og da blir det raskt et år. Skal vi vente på det nye som kommer, så får vi vente lenge.

5292875[/snapback]

 

Eg synest det du kommer med her er det reine sludder. Å påstå at s939 ikkje er fremtidsrettet all den tid AMD ikkje enda offisielt har lansert noen arvtager engang blir bare tull. Også klarer du tilogmed å si at om ett år så er ikkje sokkel m2 fremtidsrettet heller? :roll:

Lenke til kommentar
I dag er den ikke så fremtidsrettet nei, men i slutten av 2004 og utover i 2005 har mange sagt at den ikke er fremtidsrettet. På samme måte kan vi nok si om et år om M2. Men selvsagt, i dag er ikke socket 939 så veldig fremtidsrettet. Men om jeg skulle kjøpt pc i dag, så hadde ikke jeg ventet på neste sokkel, fordi det vil ta ei god stund for prisene er ok og hovedkort er tilgjengelige i butikkene. Og da blir det raskt et år. Skal vi vente på det nye som kommer, så får vi vente lenge.

5292875[/snapback]

 

Eg synest det du kommer med her er det reine sludder. Å påstå at s939 ikkje er fremtidsrettet all den tid AMD ikkje enda offisielt har lansert noen arvtager engang blir bare tull. Også klarer du tilogmed å si at om ett år så er ikkje sokkel m2 fremtidsrettet heller? :roll:

5293760[/snapback]

Les litt bedre hva jeg skrev. Jeg sa ikke at socket 939 ikke er fremtidrettet, men at den ikke er så fremtidsrettet (som den var for 0.5-1.5 år siden).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...