Gå til innhold

G.Skill PC4800 1GB (F1-4800DSU2-1GBFF)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende hastigheter, men 1GB holder dessverre ikke lenger. Overklokking innebærer å få veldig høy ytelse, og samme hvilke hastigheter man når, hjelper det kun til et visst punkt når man er begrenset av mengden minne. For sporten overklokking holder det, for 1-2 år tilbake kom man lengst med 2x256MB i motsetning til 2x512MB. Men til praktisk bruk som spilling blir det for knapt.

Lenke til kommentar

Beklager å måtte gå mot strømmen her, men jeg synes ikke testen var bra. Grunner:

* Det måles kun syntetisk "ytelse" og ikke ytelse i reelle programmer med noen nytteverdi.

* Syntetiske SuperPi 1M har svært stor måleusikkerhet siden den runder ned til heltallsverdier. Med resultater på 27 sekunder vil avrundingen være så grov at det runder verdiene ned hele 4%. Den er dermed uegnet til å måle små forskjeller mellom innstillingene. En løsning kan være å bruke den utgaven av SuperPi som har 3 desimaler.

Lenke til kommentar

Hei dere.

 

Jeg må si meg enig i de 2 punktene til Simen1 her.

 

Jeg la også merke til at dere har brukt en multiplier på 4 da dere oppnådde en hastighet på 350 og 360mhz, mener jeg har lest at når man bruker en multiplier på under 5 på AMD64, så settes minnet automatisk på en divider. Akkurat som når man kjører halv multiplier. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Lenke til kommentar
he New Memory Speeds

There are a total of four new memory dividers unofficially supported by the Rev E Athlon 64s, but not all of them can be used by everyone. In order to understand why, you have to understand a bit about how memory speed is calculated by the Athlon 64's on-die memory controller.

 

In a Pentium 4 system, the memory controller is located on the chipset, and derives its clock from the FSB frequency of the CPU through the use of a FSB:DRAM clock ratio. For example, with a 1:1 clock ratio, a 200MHz FSB clock would result in a 200MHz DRAM clock.

 

The Athlon 64 is a bit different, since it does not have a conventional FSB. So, instead of the memory clock being determined by a ratio of the FSB clock, it is determined by a few factors.

 

The basic equation is this:

 

DRAM Clock = CPU Clock / (ceil(CPU Clock Multiplier/Memory Divider))

Most of the elements of the equation are pretty obvious; the DRAM clock is the resulting memory frequency. Note that this is your non-DDR memory frequency. For example, if the DRAM Clock is 200MHz, we're talking about DDR400; if it is 166MHz, then we're talking about DDR333.

 

The CPU Clock is the final CPU clock of your processor, which is made up of two components: the Hyper Transport clock and your currently selected clock multiplier. The HT clock is 200MHz by default, but can obviously be overclcoked. The CPU Clock Multiplier is set at the factory, but lower multipliers are unlocked for Athlon 64s, while all multipliers are unlocked for FX processors.

 

The Memory Divider is a ratio supported by the CPU's memory controller, and it is this set of ratios that has been expanded in the Rev E memory controller.

 

Finally, there's this "ceil()" function. The ceil() function is a pretty basic mathematical function that returns the smallest integer value greater than or equal to its argument (the number passed to the function in the parentheses). For example, ceil(5.5) = 6, and ceil(10.1) = 11. Pretty simple, right?

 

So, you plug in all of the variables of that equation, and solve, and you get your final DRAM clock.

 

You'll notice one very important thing about this equation: the DRAM clock is dependent on the Athlon 64's clock speed , which means that in order to achieve the same memory speed on all processors with differing clock speeds, the memory divider is going to have to, well, vary.

 

Prior to the Rev E CPUs, the Athlon 64's memory controller supported enough dividers to allow for DDR400 to be supported at all clock speeds; from 1.8GHz all the way up to the present-peak of 2.8GHz on the Athlon 64 FX-57. The Rev E CPUs support those same dividers, but add the following:

 

13/12, 7/6, 5/4 and 4/3

If you plug these ratios into the equation above, you can come up with a list of the new memory speeds unofficially supported by Rev E CPUs:

Lenke til kommentar
Hei dere.

 

Jeg må si meg enig i de 2 punktene til Simen1 her.

 

Jeg la også merke til at dere har brukt en multiplier på 4 da dere oppnådde en hastighet på 350 og 360mhz, mener jeg har lest at når man bruker en multiplier på under 5 på AMD64, så settes minnet automatisk på en divider. Akkurat som når man kjører halv multiplier. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

5286330[/snapback]

Det stemmer faktisk, hadde helt glemt det når jeg testet - skal endre på testen asap..

Samt legge med screenshot jeg hadde med en annen cpu på samme hastighet..

Lenke til kommentar
Beklager å måtte gå mot strømmen her, men jeg synes ikke testen var bra. Grunner:

* Det måles kun syntetisk "ytelse" og ikke ytelse i reelle programmer med noen nytteverdi.

* Syntetiske SuperPi 1M har svært stor måleusikkerhet siden den runder ned til heltallsverdier. Med resultater på 27 sekunder vil avrundingen være så grov at det runder verdiene ned hele 4%. Den er dermed uegnet til å måle små forskjeller mellom innstillingene. En løsning kan være å bruke den utgaven av SuperPi som har 3 desimaler.

5286248[/snapback]

Hva er det du vil se foruten SuperPi da?

 

Kan god bench 3DMark og alle andre "spill", men tallene blir veldig lite sammenlignbare i overklokket tilstand. Hvis minnehastigheten variere fra en produsent til en annen, så vil også prosessorhastigheten gjøre det. Og det blir straks vanskelig å sammenligne epler mot epler når når prosessoren(bananen) kan bli den invirkende faktoren i testen?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har nå rettet artikkelen til de resultatene jeg får med 3000+ Venice prosessoren min atm. Har nemlig winnien min på jobben, og blir derfor nødt til å finne maks overklokk i løpet av morgen dagen med den prosessoren. Winnien er nemlig langt mer arbeidsvillig både med timing og hastighet.

 

Beklager selvsagt denne feilen, og jeg skal gjøre mitt ytterste for at det ikke skjer igjen.

 

Godt vi har våkne forumlesere, selv med en ustabil forumserver..

Lenke til kommentar

Rå brikker, men det finnes bedre alternativ når det gjelder pris.

kjører selv OCZ platinum edt. rev2, 1gb.

2,5-3-4-10 1T @ 311 fsb 1:1 2,7v med en venice (1800@2800) (uke19cpu) på samme hk som i testen.

Virker som om minne feiler på fsb 350 pga varme, får vannkjøling til minne i løpet av uken, spennende å se om det blir stabilt på 350 fsb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...