Gå til innhold

Batterioppladning på 30 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skrives mye om hvor lang tid det tar å lade den opp, men hvor lang tid tar det å lade den ut.. Altså hvordan er kapasiteten?

5268161[/snapback]

 

Enig.. Hjelper lite med 30 sekunders ladetid om batteriet varer i 60 sekunder ved normal bruk.

5268219[/snapback]

 

Vel, det er ikke akkurat et bilbatteri, eller for den saks skyld et AA batteri, det er snakk om.

 

Jeg ser for meg en fremtidig digital avis som man legger/setter i en dockingstasjon i noen sekunder om morgenen så den blir oppdatert og oppladet for dagen. :cool:

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

føler linken og får svaret;

Energy density of approx. 1 mWh per cm²

 

Dette tallet sier kanskje ganske lite for mange, men baterilevetiden kommer ut fra dett helt ann på aplikasjonen det skal brukes i. En annen ting er at selv om dette høres veldig lite ut (må fort opp i m^2 for å få noe serlig kapasitet) så må man også tenke på at dette metarialet er svært tynt og foldbart så det er ikke noe problemer å brette sammen en stor flate til en liten, lett pakke.

 

Søkte litt rundt og etter mine beregninger (kan selvsagt være feil) så bør ca 3000cm^2 gi tilsvarende levetid som batteriet på en iPOD. PAkket inn i en 5x3cm pakke er dette bare 200 lag. Med en tykkelse på 300 micron burde det gi ganske søte små baterier.

Lenke til kommentar
lurer på om det kommer AA batterier som kan lades på 30 sekunder...

er plagsomt når man må lade de i 16 timer for å få 3 timer levetid på en liten robot..

5268322[/snapback]

 

Et vanlig AA-batter har vel 1.5 V og kasnkje litt mer enn 2000 mAh, men la oss gå utifra 2000. Mao kan batteriet levere 3 watt i en time. For å lade opp det på 30 sekund, så må laderen tilføre 360 watt. Så jeg tror man kan få varmeproblemer av en så kjapp lader.

 

Ellers var dette batteriet regner for smartkort o.l, så det er vel neppe snakk om voldsom effekt på det....

 

AtW

Lenke til kommentar
lurer på om det kommer AA batterier som kan lades på 30 sekunder...

er plagsomt når man må lade de i 16 timer for å få 3 timer levetid på en liten robot..

5268322[/snapback]

 

Et vanlig AA-batter har vel 1.5 V og kasnkje litt mer enn 2000 mAh, men la oss gå utifra 2000. Mao kan batteriet levere 3 watt i en time. For å lade opp det på 30 sekund, så må laderen tilføre 360 watt. Så jeg tror man kan få varmeproblemer av en så kjapp lader.

Ellers var dette batteriet regner for smartkort o.l, så det er vel neppe snakk om voldsom effekt på det....

AtW

5268405[/snapback]

 

Et vanlig oppladbart batteri har 1.2V

Normale ikke-ladbare har 1.5V

Lenke til kommentar
føler linken og får svaret;
Energy density of approx. 1 mWh per cm²

Søkte litt rundt og etter mine beregninger (kan selvsagt være feil) så bør ca 3000cm^2 gi tilsvarende levetid som batteriet på en iPOD. PAkket inn i en 5x3cm pakke er dette bare 200 lag. Med en tykkelse på 300 micron burde det gi ganske søte små baterier.

5268393[/snapback]

 

200 lag * 0,3mm = 60mm = 6cm... søte små batterier med en tykkelse på 6cm? :p

Lenke til kommentar

Få detaljer er kjent, ettersom det enda ikke har kommet noen produkter som baserer seg på denne teknologien. I teorien bør det være mulig å lage batterier til bærbare PC-er med stoffet, men oppladningstiden vil da være betraktelig høyere enn 30 sekunder. Tanken bak denne prototypen på et batteri er som sagt smartcards og elektronisk papir.

Lenke til kommentar

Meget spennende, perfekt i kombinasjon med f.eks. dette:

http://www.hardware.no/nyheter/skjerm/10-t...el_skjerm/21614

 

Imponert, batteriteknologien har jo gådd med museskritt i flere 10 år, så påtide det kommer noe nytt, men jeg så nå mest frem til spritbatteriet, 1/2 flaska på innerlomma for å kunne ladde mobilen  :D

5268154[/snapback]

Ni-mh og Li-ion er absolutt ikke museskritt, men sammenlignet med annen teknologi har ikke batteriutviklingen akkurat hatt rakettfart.

 

Brenselceller nærmer seg stadig og går på metanol eller hydrogen, så spritbatteri er kanskje litt feil betegnelse siden det hverken benytter sprit eller er et batteri :p (hvertfall hvis man har den oppfatning at sprit er ensbetydende med etanol og ikke alle alkoholer)

Lenke til kommentar

når det gjelder brenselceller så tror jeg nok at løsningen sitter i disse pillene som noen dansker har "funnet opp".

 

dem har laget en prosess for å binde hydrogen opp mot ett eller annet salt. dermed kan det transporteres i fast form. ved oppløsning av pillen så frigjøres hydrogenet og kan benyttes av en brenselscelle.

 

dermed slipper en å lure på ting som det å tillate metanolbeholdere ombord på fly osv...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...