Gå til innhold

Panasonic med 50 GB Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg håper at dette bidrar til at dual-layer-dvd-plater kommer ned på et langt lavere prisnivå. Blu-Ray og HD-DVD har jeg planer om å boikotte.

5267806[/snapback]

 

har plander om en boikott jeg å dersom det er så forbruker fiendlig som det ser ut til å bli. Er seriøst helt uaktualt å måtte laste ned lisenser for å se en dvd film :!: når skal de lære da? sikkert aldrig hehe :whistle:

Lenke til kommentar
Er nå dette så interessant, nå da vi snart får holografisk lagring (HVD), med 300gb - 1,6b?

Blu-ray til film, HVD til datalagring på PC?

Eller er Blu-ray og HD-DVD allerede gammeldags?

5267891[/snapback]

Gammeldags er det vel ikke, men teknoligien har vel sine begrensninger. Det ble nylig omtalt en diskett fra Maxell som kunne lagre 300GB, og dette synest jeg er mye mer interessant. Jeg synest at utviklingen av de nye dvd-ene har gått for sent.
Lenke til kommentar
Det ble nylig omtalt en diskett fra Maxell som kunne lagre 300GB, og dette synest jeg er mye mer interessant. Jeg synest at utviklingen av de nye dvd-ene har gått for sent.

5267906[/snapback]

 

Enig. Jeg trodde disketten fra Maxell var det samme som HVD.

Fant igjen artikkelen jeg leste og ser at det ikke er det samme.

 

Link til artikkel.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det utgjør noe forskjell om dere boikotter disse formatene. Jeg har min sterke tvil om at det noen gang vil etbableres et nytt fysisk lagringsformat for film hvor en må kjøpe nye avspillere. HD er vakkert, veldig vakkert. Men hva hjelper det når folk flest enda ikke har lært seg å stille dvd spilleren på 16:9...

 

Og da skal vi plutselig overbevise kundemassen om at den relativt nye dvdspilleren må erstattes med en ny og dyrere spiller, fordi "NÅ skal dere få se filmer i 1280*720 istedet for 720*576"!

 

Det eneste som virker sannsynlig som fysisk HD-medium er de nye spillkonsollene... Mange gamere vet hva oppløsning er, og setter pris på mer detaljer... Og spillkonsoller er jo så utbredt. "Alle" skal ha dem, blu-ray eller ikke.

 

Jeg tror fremtiden byr på et større omfang av fleksible standarder. Vi er ikke låst i et format, men kan velge. Det som er avgjørende er tilgjengelighet, distrubusjonsmåte, tilbakekompatibilitet, pris, og hva som er "pop". Hvis vi tar for oss musikk, så ser vi hva som gjelder. Og det er ikke kvalitet. 128 kbps mp3 er hva landets dansefot må gjennomgå i dag...

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det utgjør noe forskjell om dere boikotter disse formatene. Jeg har min sterke tvil om at det noen gang vil etbableres et nytt fysisk lagringsformat for film hvor en må kjøpe nye avspillere. HD er vakkert, veldig vakkert. Men hva hjelper det når folk flest enda ikke har lært seg å stille dvd spilleren på 16:9...

 

Og da skal vi plutselig overbevise kundemassen om at den relativt nye dvdspilleren må erstattes med en ny og dyrere spiller, fordi "NÅ skal dere få se filmer i 1280*720 istedet for 720*576"!

 

Det eneste som virker sannsynlig som fysisk HD-medium er de nye spillkonsollene... Mange gamere vet hva oppløsning er, og setter pris på mer detaljer... Og spillkonsoller er jo så utbredt. "Alle" skal ha dem, blu-ray eller ikke.

 

Jeg tror fremtiden byr på et større omfang av fleksible standarder. Vi er ikke låst i et format, men kan velge. Det som er avgjørende er tilgjengelighet, distrubusjonsmåte, tilbakekompatibilitet, pris, og hva som er "pop". Hvis vi tar for oss musikk, så ser vi hva som gjelder. Og det er ikke kvalitet. 128 kbps mp3 er hva landets dansefot må gjennomgå i dag...

5267923[/snapback]

Jeg er langt i fra enig. Det er sant at noen ikke klarer å stille DVD-spilleren på 16:9 o.s.v. Men disse bryr seg rett og slett veldig lite om kvaliteten på filmavspillingen og kan langt ifra sies å være noen film entusiaster. Folk som tar til takke med å høre på 128kbits mp3 over plastikkhøytalere kan heller ikke sies å være noen musikk-entusiaster.

 

Poenget er at HD-DVD, BlueRay og filmer med HØY oppløsning kommer ikke til å bli et medium for massene med det første. Det kommer til å et medium for ENTUSIASTENE. Massene vet nok ikke at det kommer noe nytt medium. De vet heller ikke hva som er poenget med å kjøpe en TV som er "HD-Klar".

 

MEN - når de tar en tur på elkjøp og de ser at det er stillt ut en skikkelig HD-TV (altså en som klarer 1920x1080) med en 1080p HDDVD film med DD8.1 lyd, så vil de nok skjønne at DVD er avlegs. - Først når dette skjer, så vil "mannen i gata" begynne å få opp øynene for HDDVD. Da tenker han at når dette bare blir billig nok til at hvermandsen kan kjøpe dette, så SKAL JEG HA DET.

 

Dette skjer når entusiastene har støvsugd markedet i et par år...

 

En annen faktor kan være mediaPC'ene som relativt enkelt kan oppgraderes med en HDDVD/BD leser som nok blir MYE billigere enn å kjøpe en standalone HDDVD spiller de første månedene.

 

Nøkkelordene er vel ENTUSIASTMARKEDET og FRAMTIDEN.

 

De som vil boikotte, får bare boikotte. Jeg tror nok at disse mediene vil innta markedet rimelig kraftig uansett. - Det er fortsatt folk som ser på VHS - filmer, men det produseres hverken VHS kasetter eller avspillere lenger.

Lenke til kommentar

Jeg håper at filmer låst til et fysisk format er slutt, men det ser desverre ikke slik ut. Men jeg er enig i at bluray kommer til å få en hard jobb med å penetrere markedet, DVD er praktisk, man får menyer, flere språk, ting slites ikke, man slipper spoling osv. Det er nok en god del av grunnen til at det har overtatt. Blue-ray har ikke noen slike fordeler over DVD (om noe ser det ut til å blir mer tungvint med nazi-drm), og folk flest har ikke en HDTV engang.

 

Folk er ikke så opptatt av kvalitet tror jeg, folk er opptatt av hva som er praktisk og bra nok, Men de lar seg jo også smitte av hype. Folk kjøper jo mye som de tror er bra, men som ikke nødvendigvis er det, eller de ikke nødvendigvis trenger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke DVD-formatet vil holde like lenge som VHS har gjort, men om vi ser på lydformater har jo både DVD-AUDIO og SACD vært på markedet en stund uten noen nevneverdig suksess. Utviklingen innen lydformater har jo på en måte kvalitetsmessig gått noen skritt bakover med mp3-formatet.

 

De fleste jeg kjenner bryr seg jo ikke mye om lyd- og bildekvalitet så lenge det er lyd og bilde. Som nevnt før i tråden angående det å stille inn 16:9 formatet riktig så har jeg en venn som liker å ha så stort bilde som mulig. Jeg spør han om det ikke plager han at alt på skjermen ser strekt ut. For det første vet han ikke hva jeg mener når jeg forklarer han hva de forskjellige formatene vil si og hvordan det fungerer. Og for det andre så ser han det ikke selv.

 

Jeg tror dette ikke er langt fra kunnskapsnivået til de fleste andre. Da er det ikke lett å få komersiell suksess med noe som kommer til å bli såpass likt DVD.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som snakker om å broadcaste 1080p ennå. 1080p krever for mye båndbredde. Det som er vanligst er å snakke om 720p og 1080i. Problemet med 1080i er at man trenger store ressurser for å gjennomføre deinterlacing/ inverse telecine av 1080i. Uansett det finnes god hw som gjør dette bra, problemet er prisen.

 

I statene sender de 1080i flere steder, man får også kjøpt d-vhs har 1080i oppløsning. Jeg mener å ha lest at CD's testsendinger er i 1080i uten at jeg kan si det med sikkerhet. Selvfølgelig skulle man helst hatt 1080p, men da vil man ved MPEG2 komprimering få brukt for alle de 50 GB som Pana nå sier de har klar.

 

Når det gjelder holografisk lagring, så står jeg ved det jeg sa tidligere. Det kommer til å ta enda lengre tid enn produsentene gir uttrykk for. Hvis noen husker Opticom i 2000, så sa de vel at deres teknologi skulle lanseres. Nå er man vel snart på scratch igjen. Selvfølgelig så kan jeg ta feil, men holografisk lagring er fortsatt litt ute av rekkevidde. BD/HD-DVD bygger på KJENT teknologi (HD-DVD i større grad enn BD).

 

De som sier de skal hoppe over BD/HD-DVD bør være tålmodige sjeler ;) Det dukker ikke opp nye DVD standarder hvert år.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...