Gå til innhold

Julekalender 2005 - luke 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tradisjonen tro presenterer vi også i år en julekalender for å korte ned ventetiden til jul. Klikk for å se hva som skjuler seg under dagens luke!

Les mer

5266953[/snapback]

 

 

ville gjerne heller hatt de gamle tilbudene som har vært før, det var julekalender det. en jule kalender skal man få en gave vær dag, men her kan 1 av 1mill brukere vinne en ting. litt kjipt syntes jeg da.

Lenke til kommentar
Spennede, selv om vinnersjansen er liten. Som andre kunne jeg ha godt tenkt meg et ordentlig juletilbud istedet.  Der alle databutikker kan sende inn forslag, og HW håndplukker de dem syns er best.

 

Sjansen for å vinne: 1/4500... umm... ja, hva kan jeg si :(

5267611[/snapback]

Det gir deg mye høyere sjanse enn f.eks Lotto, så ikke klag :)

Lenke til kommentar
Spennede, selv om vinnersjansen er liten. Som andre kunne jeg ha godt tenkt meg et ordentlig juletilbud istedet.  Der alle databutikker kan sende inn forslag, og HW håndplukker de dem syns er best.

 

Sjansen for å vinne: 1/4500... umm... ja, hva kan jeg si :(

5267611[/snapback]

Det gir deg mye høyere sjanse enn f.eks Lotto, så ikke klag :)

5267639[/snapback]

Vel men premien i lotto er mye høyere. Selv om verdien i forhold til innsatsen ikke er så ille her heller.

Lenke til kommentar
Lurer litt på det siste spørsmålet.

To av alternativene kan jo i teorien være riktig, siden du kan trekke konklusjon om begge ved å vite oppgitt watt og virkningsgrad.? Hvis ikke det da ligger noe rart i 'totalt sett'...

Kan jo være at jeg har misforstått da...

5267435[/snapback]

 

Ja, jeg var litt usikker på svaralternativene jeg også, om man skal være litt pirkete på det, så blir jo all energien til varme før eller senere, og det sier jo ikke virkningsgraden noe om. Men jeg synes begge virker som sannsynlige alternativ.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm, jeg vet ikke helt med det andre svaralternativet. Virkningsgraden sier forholdet mellom energien som blir tilført og energien som kan nyttegjøres på andre siden. I en strømforsyning hvor den elektriske energien (på sekundærsiden) er den nyttige og varme (og litt annet) er den unyttige blir det da feil å si at virkningsgraden er forholdet mellom varmeenergi og tilført energi.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg vet ikke helt med det andre svaralternativet. Virkningsgraden sier forholdet mellom energien som blir tilført og energien som kan nyttegjøres på andre siden. I en strømforsyning hvor den elektriske energien (på sekundærsiden) er den nyttige og varme (og litt annet) er den unyttige blir det da feil å si at virkningsgraden er forholdet mellom varmeenergi og tilført energi.

5269398[/snapback]

 

Det står ikke at virkningsgraden er foholdet mellom varmeenergi og tilført energi. Det spøres om virkningsgraden sier noe om hvor mye av tilført energi som blir varme. Og det gjør den jo (ihvertfall på kort sikt). Men det siste alternativet er jo også korrekt? Har litt problemer med å forstå hva de vil fram til i dag.....

 

AtW

Lenke til kommentar
Hmm, jeg vet ikke helt med det andre svaralternativet. Virkningsgraden sier forholdet mellom energien som blir tilført og energien som kan nyttegjøres på andre siden. I en strømforsyning hvor den elektriske energien (på sekundærsiden) er den nyttige og varme (og litt annet) er den unyttige blir det da feil å si at virkningsgraden er forholdet mellom varmeenergi og tilført energi.

5269398[/snapback]

 

Det står ikke at virkningsgraden er foholdet mellom varmeenergi og tilført energi. Det spøres om virkningsgraden sier noe om hvor mye av tilført energi som blir varme. Og det gjør den jo (ihvertfall på kort sikt). Men det siste alternativet er jo også korrekt? Har litt problemer med å forstå hva de vil fram til i dag.....

 

AtW

5269449[/snapback]

 

Virkningsgraden (eller cos fi) er vel tilført energi minus varmetapet. Det som er gjort om til bevegelsesenergi i form av vifter som snurrer og selve effektiviteten til trafoen er vel det som egentlig er virkningsgraden på en psu. Slik jeg ser det er spørsmålet litt på jordet. For å få svaret "Hvor mye av energien den fores som blir til varme", må du ta 1 - cos fi. om en psu har virkningsgrad på 0.85, vil regnestykket bli 1-0.85=15. altså 15% av tilført energi blir omgjort til varme.

 

Siste spørsmål handler om å levere watt, altså etter PSUen. Denne er alltid oppgitt, men det de feste PSUer klarer å levere mer, og i alle fall i en kort periode. om spørsmålet hadde vært hvor mye watt PSU trekker fra strømnettet, kunne det blitt regnet ut ved hjelp av oppgitt watt og cos fi. Effekttapet måtte da plusses på oppgitte effekt.

 

Øverste svaret har ingen ting med virkningsgraden å gjøre, så den hopper vi bare over:)

Lenke til kommentar

5269398[/snapback]

 

Det står ikke at virkningsgraden er foholdet mellom varmeenergi og tilført energi. Det spøres om virkningsgraden sier noe om hvor mye av tilført energi som blir varme. Og det gjør den jo (ihvertfall på kort sikt). Men det siste alternativet er jo også korrekt? Har litt problemer med å forstå hva de vil fram til i dag.....

 

AtW

5269449[/snapback]

Jeg må si meg enig i det, det jeg mente å komme frem til var at uteffekten er et mer direkte produkt av effektiviteten enn varmeeffekt er.

Lenke til kommentar

Jeg synes også at ingen av svaralternativene på andre oppgaven tilsvarer definisjonen på effektivitet.

 

Effektiviteten forteller hvor mye av effekten som sendes inn på systemet som kommer ut på utgangen. 100% - effektiviteten angir hvor mye av effekten som kommer inn på systemet som blir til varme.

 

F.eks. en effektivitet på 70% forteller at 70% av effekten som ble sendt inn på PSU kommer ut på utgangene på PSU, 30% går over i varme.

Lenke til kommentar
Virkningsgraden (eller cos fi) er vel tilført energi minus varmetapet. Det som er gjort om til bevegelsesenergi i form av vifter som snurrer og selve effektiviteten til trafoen er vel det som egentlig er virkningsgraden på en psu. Slik jeg ser det er spørsmålet litt på jordet. For å få svaret "Hvor mye av energien den fores som blir til varme", må du ta 1 - cos fi. om en psu har virkningsgrad på 0.85, vil regnestykket bli 1-0.85=15. altså 15% av tilført energi blir omgjort til varme.

 

Siste spørsmål handler om å levere watt, altså etter PSUen. Denne er alltid oppgitt, men det de feste PSUer klarer å levere mer, og i alle fall i en kort periode. om spørsmålet hadde vært hvor mye watt PSU trekker fra strømnettet, kunne det blitt regnet ut ved hjelp av oppgitt watt og cos fi. Effekttapet måtte da plusses på oppgitte effekt.

5269614[/snapback]

 

Jeg føler at vi blander to begreper her. Virkningsgrad og effektivverdi. Virkningsgraden som de er ute etter her er = P avgitt / P tillført. (det tapet som oppstår går over til andre energiformer som f.eks. varme, lyd, lys, o.l.) Det du er inne på over med cos phi er effektivverdien. Vi kommer da inne på temaet faseforskyvning. Det får vi ved at spenning og strøm ikke kommer samtidlig, noe spolen i trafoen forårsake med sin induktive reaktans. Som du nå sikkert skjønner så er dette en litt annen sak enn virkningsgrad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...