Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en deilig spiller, ikke stor nok forandring fra å hoppe opp fra tidligere generasjoner med mindre du er desp etter video, men der _er_ unektelig en av de beste spillerne der ute. Videora har forøvrig en meget god gratis converter til iPod-format, har prøvd den og det er ganske utrolig hva h.264-kodeken klarer på lave bitrater. Futurama kodet med bitrate knapt høyere enn mp3-ene er helt kurant på den lille skjermen. :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan denne kan få stemplet "troner fortsatt på toppen" når den har så store ulemper som krav om spesiall programvare, en plagsom DRM (Digital Restrictions Management), spesialkabler, og en "omstendelig" videofuksjon.

5254867[/snapback]

 

Helt enig. Og anbefalt?? Jeg hadde ikke anbefalt en iPod video, det finnes så mye annet som er betydelig bedre.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan denne kan få stemplet "troner fortsatt på toppen" når den har så store ulemper som krav om spesiall programvare, en plagsom DRM (Digital Restrictions Management), spesialkabler, og en "omstendelig" videofuksjon.

5254867[/snapback]

Ankepunktene dine er det vel for det meste geeks som henger seg opp i.At det ikke er verdens beste spiller kan man nok være enig i. Men det har forøvrig lite å si med hva som troner på toppen for folk flest.
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan denne kan få stemplet "troner fortsatt på toppen" når den har så store ulemper som krav om spesiall programvare, en plagsom DRM (Digital Restrictions Management), spesialkabler, og en "omstendelig" videofuksjon.

5254867[/snapback]

Ankepunktene dine er det vel for det meste geeks som henger seg opp i.At det ikke er verdens beste spiller kan man nok være enig i. Men det har forøvrig lite å si med hva som troner på toppen for folk flest.

5254964[/snapback]

Er ikke poenget med hw.no at de skal klare å teste uavhengig av "hype" og hva som er "kult" på markedet for tiden? En uavhengig test som tar fram klare positive og negative sider? "hva som troner toppen for folk flest" skal ikke nødvendigvis "trone toppen" på hw.no.

 

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor denne blir anbefalt, den spiller av musikk bra og ser bra ut, og det er omtrent det eneste. Videofunksjonen er tilnærmet ubrukelig for 90% av de som kjøper ipod (er vel ikke så mye mer enn 10% som vet hva divx, .mov/.mp4 osv er, og hvordan man konverterer dette).

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan denne kan få stemplet "troner fortsatt på toppen" når den har så store ulemper som krav om spesiall programvare, en plagsom DRM (Digital Restrictions Management), spesialkabler, og en "omstendelig" videofuksjon.

5254867[/snapback]

For "folk flest" tror jeg ikke disse ankepunktene er noen "store ulemper". De installerer programvaren som følger med det de kjøper og bruker gladelig den. Det gjorde jeg når jeg kjøpte min iPod i sin tid, uten at jeg skal kalle meg folk flest...

 

At videobiten ennå er mangefull på softwaresiden er antagelig et forbigående problem, og som testen påpeker er det ingen andre som er bedre. At den ikke har radio eller diktafon er bare en mangel for de som ønsker seg det. Jeg gjøre det ikke. (Og du får vel diktafon etc. som 3. parts addon om du trenger det.) Ellers snakker vi om marginale problemer synes jeg, så som kabelen.

 

Jeg tror testen sier det nokså greit:

..., men hovedpoenget koker fortsatt ned til det samme; en lekker spiller med et genialt navigasjonssystem, som gjør det enkelt å ta med og spille av mye musikk over alt. Den er overlegen på design og brukervennlighet, og helt i toppen når det gjelder lydkvalitet.

 

Mer tror jeg strengt tatt ikke man trenger....

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Er ikke poenget med hw.no at de skal klare å teste uavhengig av "hype" og hva som er "kult" på markedet for tiden? En uavhengig test som tar fram klare positive og negative sider?

5255007[/snapback]

Men det har de da gjort også...?

 

"hva som troner toppen for folk flest" skal ikke nødvendigvis "trone toppen" på hw.no.

Nei, men det skal ikke nødvendigvis være noe drawback at et produkt appellerer til vanlige brukere heller. Hardware.no er da ikke noe snobbe-sted. Og det er alt for mange produkter på markedet som "har alt" for ekspertene, men glemmer brukeren oppi det hele.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan denne kan få stemplet "troner fortsatt på toppen" når den har så store ulemper som krav om spesiall programvare, en plagsom DRM (Digital Restrictions Management), spesialkabler, og en "omstendelig" videofuksjon.

5254867[/snapback]

En plagsom DRM? Man kommer ikke borti noe drmen så lenge man ikke kjøper noe musikk fra iTunes. Å kalle det for en ulempe blir litt usaklig.

Lenke til kommentar

BTW, isteden for å kjøpe kabel fra Apple for å koble iPoden til tven, så kan man bruke den kabelen som evt. fulgte med et videokamera. Altså, minijack til tre phono. Men man må høyst sannsynlig endre rekkefølgen på phonopluggene, siden signalene ikke sendes over samme leder. Her er en guide.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Savner mulighet for å stappe i Secure Digital kort for å kunne bruke Ipod'en som en mellomlagringsløsning og TV-utgang slik at en kan vise ting på en TV-skjerm. Håper noe slikt blir implementert i fremtidige modeller. Hadde vært ideelt for digitalkamera entusiaster. USB2go er jo også noe å tenke på muligens i denne sammenheng (om det fungerer tilfredstillende vel og merke).

Lenke til kommentar

Etter 1 måneds bruk av iPod Video er jeg selv veldig fornøyd. Selv om jeg har vært ivirg mac.bruker det siste året, og selvfølgelig farget av alt med eple-logo, mener jeg likevel jeg forholder meg forholdsvis subjektiv.

 

Når det gjelder videokonverteringen som et problem så er jeg helt uenig. Etter en rask titt på sidene til ipod1.no fant jeg to gratisprogrammer som hjelper meg å konvertere de aktuelle filene, nemlig HANDBRAKE og iSQUINT. Noen timer med konvertering og vips er det flere filmer på iPoden, både egenlagde produksjoner og rippede fra samlingen. Det at noen hauser dette problemet voldsomt opp er bare at de ikke vet bedre. Men likevel, poenget om at det bør finnes enklere måter å få til dette på støtter jeg. Og forslaget om egen konverter i iTunes er svært aktuelt.

 

Lydmessig er det andre mp3-spillere som når opp, men iPod får likevel meget høy karakter. Uansett, er det lydkvalitet man sikter etter er vel uansett ikke mp3 det beste formatet. iPod med et par Koss Portapro gir lyd nok for meg.

 

Jeg er forøvrig enig i savnet etter radio og diktafon, noe Creative Zen har løst godt, men de har etter min mening et kjipt design. Det som gjør iPod til trumfkortet er likevel tilgangen til ekstrautstyr, og såvidt jeg vet er det ingen andre merker som kan tilby like stor produktbredde...

 

iPod Video har selvfølgelig visse ulemper, og "skrapbarheten" er én av dem. Jeg synes heller ikke spilleren er noen revolusjon, men likevel en meget god enhet som fortjener masse ros for god lyd, høy brukervennlighet og bra videofunksjon.

Lenke til kommentar
Den viktigaste grunnen til å eventuellt kjøpe denne spilleren framfor andre for min del, er at det virkar uendelig mykje lettare å håndtere kjøpt musikk i AAC-format enn i WMA. Mulig det er feil, men det er i allfall mitt inntrykk.

5254814[/snapback]

 

Personlig er jeg skeptisk til å kjøpe musikk som ikek er komprimert lossless over nett, så får jeg heller lide meg igjennom utallige timer med ripping for å få det på et praktisk, tapsfritt og drm-fritt format.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...