Gå til innhold

Vifteløst fra Micase


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor finnes det ingen produsenter som kobinerer vifteløst med modulært? Jeg har ihvertfall ikke klart å grave frem noen alternativer med begge deler.

 

uansett, fint med flere vifteløse PSU'er :)

5236862[/snapback]

 

Ja, jeg vet, folk med vifteløse PSUer pleier jo ikke akkurat å spe på med enormt mye mer luftstrøm enn nødvendig, så det er greit å slippe å ha kabler dingelene overalt.

 

Ellers er dete egentlig bra det kommer flere vifteløse på markedet, de som finnes er ofte gamle og/eller av litt tvilsom kvalitet, Fotron sin variant har såvidt jeg har sett fått relativt greie skussmål. Håper bare den ikke bråker så mye, kjøpte en forton 350 på tilbud nå, og den har en infernalsk høy høyfrekvent pipelyd når strøm er koblet til....

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemet med PSU utan vifte är ju att dom är relativt värdelösa. 14A effekt ut på 12V är inte direkt användbart på en modern PC.... Och till HTPC skulle jag anväanda en annan lösning.

 

Har ett Thermaltake fanless som samlar damm hemma, helt värdelöst.

 

//LD

5237025[/snapback]

 

Har testet TT sin vifteløse, den kjører min X2 3800+ med 6600 GT helt fint, PCer bruker ikek så mye strøm som folk tror.

 

Ellers har jo FS sin varianten 14A + 8A noe det er nærliggende å tro også denne har.

 

Om du trenger mye på 12V så har vel også Antec Phantom 330 watt kombined load på 12v (18A + 16A eller noe slikt på linjene). Dette er et 350 watts PSU. De har hatt litt problemer med 2004-versjonen, men 2005-varianten virker bedre. De har også en ugave som er akkurat lik, bare med vifte, og en går til 500 watt. Så jeg regner med at varmen er grunnen til at den ikke gir ut mer.

 

 

PS: kjøper gjerne TTen din for en liten sum jeg om du vil selge, alltid greit å ha noe å eksprimentere med ;)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Har testet TT sin vifteløse, den kjører min X2 3800+ med 6600 GT helt fint, PCer bruker ikek så mye strøm som folk tror.

5237048[/snapback]

Ja, den skal da være bra egentlig. Broren min har en slik i PCen sin, og han har et X800XT skjermkort, en Pentium 4 3,2GHz, Creative Audigy lydkort, 2xHDD og 2xDVD (den ene er en brenner) + noen vifter. Funker helt fint hos han også. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes det ingen produsenter som kobinerer vifteløst med modulært? Jeg har ihvertfall ikke klart å grave frem noen alternativer med begge deler.

 

uansett, fint med flere vifteløse PSU'er :)

5236862[/snapback]

 

Ja, jeg vet, folk med vifteløse PSUer pleier jo ikke akkurat å spe på med enormt mye mer luftstrøm enn nødvendig, så det er greit å slippe å ha kabler dingelene overalt.

 

Ellers er dete egentlig bra det kommer flere vifteløse på markedet, de som finnes er ofte gamle og/eller av litt tvilsom kvalitet, Fotron sin variant har såvidt jeg har sett fått relativt greie skussmål. Håper bare den ikke bråker så mye, kjøpte en forton 350 på tilbud nå, og den har en infernalsk høy høyfrekvent pipelyd når strøm er koblet til....

 

AtW

5236975[/snapback]

 

Det høres jo ille ut med høyfrekvente lyder. Kanskje dette blir noe en må ta hensyn til ved kjøp av sånne PSU'er. Er det andre som har tilsvarende erfaringer plagsomme lyder?

Lenke til kommentar

En vifteløs PSU krever et rimelig gjennomtenkt oppsett for å ha grei luftflyt i kabinettet. Litt luftflyt må man ha uansett, og da slipper man ikke unna en vifte eller to. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Det fungerer f.eks. veldig bra med en Pentium-M prosessor og et skjermkort som ikke avgir for mye varme. Da kan man fint klare seg med én veldig stillegående kabinettvifte.

 

Min konklusjon er at vifteløse PSU-er er noe oppskrytt, det er så godt som like greit med en god PSU med vifte som har gjennomtenkt viftestyring med tanke på temperatur og støy.

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes det ingen produsenter som kobinerer vifteløst med modulært? Jeg har ihvertfall ikke klart å grave frem noen alternativer med begge deler.

 

uansett, fint med flere vifteløse PSU'er :)

5236862[/snapback]

 

Ja, jeg vet, folk med vifteløse PSUer pleier jo ikke akkurat å spe på med enormt mye mer luftstrøm enn nødvendig, så det er greit å slippe å ha kabler dingelene overalt.

 

Ellers er dete egentlig bra det kommer flere vifteløse på markedet, de som finnes er ofte gamle og/eller av litt tvilsom kvalitet, Fotron sin variant har såvidt jeg har sett fått relativt greie skussmål. Håper bare den ikke bråker så mye, kjøpte en forton 350 på tilbud nå, og den har en infernalsk høy høyfrekvent pipelyd når strøm er koblet til....

 

AtW

5236975[/snapback]

 

Det høres jo ille ut med høyfrekvente lyder. Kanskje dette blir noe en må ta hensyn til ved kjøp av sånne PSU'er. Er det andre som har tilsvarende erfaringer plagsomme lyder?

5237690[/snapback]

 

Altså jeg har bare prøvd TT sin, og antec phantom, begge lager litt "transformator-hvin" men ingen av de har høy nok lyd til at man hører det inne i et kabinett, høyfrekvente lyder dempes heldigvis mye av både relatitv spinkle vegger og luft.

 

AtW

Lenke til kommentar
En vifteløs PSU krever et rimelig gjennomtenkt oppsett for å ha grei luftflyt i kabinettet. Litt luftflyt må man ha uansett, og da slipper man ikke unna en vifte eller to. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Det fungerer f.eks. veldig bra med en Pentium-M prosessor og et skjermkort som ikke avgir for mye varme. Da kan man fint klare seg med én veldig stillegående kabinettvifte.

 

Min konklusjon er at vifteløse PSU-er er noe oppskrytt, det er så godt som like greit med en god PSU med vifte som har gjennomtenkt viftestyring med tanke på temperatur og støy.

5238409[/snapback]

 

Ja, jeg er litt enig, men feks i antec p180 funker det veldig bra, der PSU er i et eget "kammer" og står oppå en slaks sokkel, så det er godt med luft i alle retninger, kjøler min med en 120 mm på 5v som i praksis ikke bråker noe. Er litt mer fleksibelt opplegg (kan bytte vifte om den begynner å skrangle, og bestemmer hastigheten på vifta selv osv), har også hørt om flere som kjører tilsvarende uten vifte ved PSU.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min fungerer helt fint, aldri noe problemer, det er noen lys bakpå som skal skrus på når det blir for varmt, har ikke sett dem enda :tease:

 

 

Forøvrig har den ingen problem med å levere nok strøm, se under for mesteparten av det som den driver. Jeg ler av alle som måå ha 500 watt for å kjøre 7800gt :p

 

Forøvrig har jeg hatt den i over ett år :thumbup:

 

og, ja jeg liker å klokke litt (cpu=250 *10 ram 1:1)

Lenke til kommentar
Altså jeg har bare prøvd TT sin, og antec phantom, begge lager litt "transformator-hvin" men ingen av de har høy nok lyd til at man hører det inne i et kabinett, høyfrekvente lyder dempes heldigvis mye av både relatitv spinkle vegger og luft.

5239225[/snapback]

Ja, det kommer en typisk "trafolyd" fra broren min sin Thermaltake også (ikke noe høylydt altså), men den overdøves av de saktegående viftene hans + harddiskene uansett, så det er ikke noe problem i praksis.

 

Men "0db" som Thermaltake reklamerer med på den PSUen er dermed en vits, siden den tross alt lager en hørbar 50Hz summelyd (det går an å høre den over 1 meter unna hvis PCen er stille nok). :thumbdown:

 

Edit: Vidarv, her har du en oversikt fra prisguiden over butikker som selger den fra Thermaltake i allefall.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Altså jeg har bare prøvd TT sin, og antec phantom, begge lager litt "transformator-hvin" men ingen av de har høy nok lyd til at man hører det inne i et kabinett, høyfrekvente lyder dempes heldigvis mye av både relatitv spinkle vegger og luft.

5239225[/snapback]

Ja, det kommer en typisk "trafolyd" fra broren min sin Thermaltake også (ikke noe høylydt altså), men den overdøves av de saktegående viftene hans + harddiskene uansett, så det er ikke noe problem i praksis.

 

Men "0db" som Thermaltake reklamerer med på den PSUen er dermed en vits, siden den tross alt lager en hørbar 50Hz summelyd (det går an å høre den over 1 meter unna hvis PCen er stille nok). :thumbdown:

 

Edit: Vidarv, her har du en oversikt fra prisguiden over butikker som selger den fra Thermaltake i allefall.

5240332[/snapback]

 

Ok, da tror jeg han har vært litt uheldig (eller jeg litt herldig), fordi den TTen jeg testet har ikke en så høy summelyd at man hører det på den avstanden inne i et kabinett. Det variere jo også litt etter load. Ellers er thermaltaken litt "gammeldags" med hvilke tolkoblinger den har og sånn, og jeg må innrømme at jeg egentlig er litt skeptisk til TT, men den strømforskyninga ser ut til å funke greit den, virker som den tåler endel grill før den gir seg også.

 

Men jeg er enig, nesten alle de vifteløse strømforskyningene skryter av "0 db" men det er jo vås, men på en annen side, når vanlige produsenter sier at sine viftemodeller har 11db og 14db og sånn, så kan de jo nesten ikke skrive det heller (pipelyden ligger sikkert på det nivået eller kasnkje tilogmed mer, i friluft)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen som vet om det finnes noen vannkjølte PSU å få tak i i Norge? Har hatt 2 stk SilentMax vifteløse PSU. De brant opp...fikk pengene tilbake. Har også hatt 2 vannkjølte PSUer men produsenten slet tydeligvis med dem, for modellen finnes ikke mere og jeg fikk pengene tilbake...bebynte å komme en ulekker knitre & sprakelyd fra dem etter noen måneders bruk...selv om spenningsnivåene så ok ut og sånn, så tok jeg ikke sjansen lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...