Gå til innhold

Bærbar uten harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...92A4B99550A8603

kopiert

Windows XP i flash-ROM

 

Med PC Parafield førsøker imidlertid NEC å kombinere det beste fra to leirer. Maskinen kjører Windows XP Professional og både operativsystem og applikasjoner ligger lagret i flash ROM (Read Only Memory) slik at maskinen fortsatt kan fungere om brukeren mister nettverkstilgangen. Eller om man rett og slett ikke har dekning.

Lenke til kommentar
Litt diffus kobling synes jeg, har du nett, så har du vel stort sett strøm? Og er det da nødvendig med en "veldig bærbar" maskin? Eller er det jeg som ikke har fantasi nok til å skjønne nytten?

 

AtW

5235354[/snapback]

 

Tipper dette produktet er mest beregnet med bedriftsmarkedet. Du har en bruker som ønsker seg en bærbar pc, men du ønsker ikke at han skal kunne bruke denne til private ting eller slippe snørrungene sine på den. Hvis du da har en terminalserver løsning så er dette produktet helt idielt for en person som ønsker å jobbe både på kontoret, hjemme og når han er på farten.

Lenke til kommentar
Litt diffus kobling synes jeg, har du nett, så har du vel stort sett strøm? Og er det da nødvendig med en "veldig bærbar" maskin? Eller er det jeg som ikke har fantasi nok til å skjønne nytten?

 

AtW

5235354[/snapback]

 

Tipper dette produktet er mest beregnet med bedriftsmarkedet. Du har en bruker som ønsker seg en bærbar pc, men du ønsker ikke at han skal kunne bruke denne til private ting eller slippe snørrungene sine på den. Hvis du da har en terminalserver løsning så er dette produktet helt idielt for en person som ønsker å jobbe både på kontoret, hjemme og når han er på farten.

5235386[/snapback]

 

Det er vel begresent hvor mye du får jobbet "på farten"? Det finens jo ikke nettuttak overlat akkurat, og trådløst nett for en tynnklient? Kan ikek si det er en tanke som appelerer til meg som bruker av en PC.....

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er vel begresent hvor mye du får jobbet "på farten"? Det finens jo ikke nettuttak overlat akkurat, og trådløst nett for en tynnklient? Kan ikek si det er en tanke som appelerer til meg som bruker av en PC.....

 

Det var vel nettopp dét flash-rom-minnet skulle brukes til, slik at du har tilgang til OS og software når du er på farten. Forøvrig kan jeg godt tenke meg at det er steder hvor man vil ha maskiner som er lett flyttbare og går på batteridrift, gjerne med tilkopling til trådløst nett.

 

Dette kan gi en ny dimensjon for industribedrifter for eksempel, eller logistikk-avdelinger (transportfirmaer/Posten etc). Det er ikke alltid det er like hensiktsmessig å plugge inn nettverk og strøm overalt i en produksjonshall, men det kan være kjekt å ha tilgang til arbeidstegninger eller koplingsskjemaer likevel...

 

Ser også for meg at det burde være en grei sak å lage docking-stasjoner som også inneholder en egen disk, med mulighet for synkronisering etc. Dermed kan maskinen brukes som en selvstendig maskin når den dockes, mens du tar med deg en skjerm og et tastatur som gir deg muligheter til å sjekke ut ting og ta dem med tilbake siden for oppdatering av systemet. Det gjør at du kan bruke mer plass til batteri og dermed kanskje få 10-12 timers levetid på batteriet uten å lade det opp.

 

Joda, super løsning fra NEC. Heldigvis tenker noen på at det er nok at løsningen er god for én (stor) gruppe mennesker, selv om den ikke passer alle. Tror vi alle er glade for at datamaskiner kan tilpasses forskjellige grupper, og denne løsningen er nok ikke særlig ideell for privatpersoner det kan jeg være enig i, men for en god del bedrifter vil den nok kunne lette hverdagen betraktelig...

Lenke til kommentar

Drømmemaskinen! Det er akkurat dette jeg har tenkt på som den ideelle maskinen for meg (jmf. tidligere tråd). Selvfølgelig skulle innholdet på flashminnet kunne byttes ut med noe mer relevant --> ubuntu, f.eks.

 

Så kjører jeg alle tunge apps på hjemmeserveren over uninettet. Jeg sier "Hurra!" om denne kommer til konsumentmarkedet.

Lenke til kommentar
Er vekten også redusert?

5235836[/snapback]

Jeg har ikke noen tall på det, men jeg regner sterkt med det. Flashbrikker veier bare ca et gram er stk (opptil 2 GiByte per brikke), mens 2,5" harddisker veier rundt 100 gram. (1,8" disker veier rundt 50-60 gram)

5236082[/snapback]

Ja, det var det jeg også tenkte. :)

Lenke til kommentar
Den der kunne jo ha funka veldig bra som en skole datamaskin da. veldig interesangt.

 

Er det noen som vet om det finnes eksisterende ferdige løsninger a`la dette på markedet allerede? Kan være veldig interessert i å gå til anskaffelse av et større antall slike maskiner relativt kjapt.

 

Hvertfall en skole i drammen har bærbare tynklienter (uten hdd). disse testes ut og det vil mest sansynlig bli mer ibruk etter hvert. disse har vert testen en stund...

 

Disse har ikke noe OS og kobler direte opp mot kommunens felles server for skolene, hvertfal etter det jeg har hørt...

 

Lager forøvrig en 5min dokumentar på skolen (går på en annen skole i drammen) om min skoles satsning på datautstyr...

pratet med ikt ansvarlig som at at dette er under testing(virket som dette var noe som var ferdig utviklet og ikke bare en beta...)

 

se:

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...=73228156830343

+ sikkert andre sider...

 

edit:

trykk feil

Endret av boman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...