Gå til innhold

Raptor på 146 GB?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oioi. Spennende, men det høres fortsatt dyrt ut. Så standpunktet mitt om at dette er en leke for de spesielt interreserte kommer neppe til å endre seg. Hvis den lanseres ca utpå vårparten så tipper jeg at man får en god 7200rpm-disk på ca 4-500 GB til samme pris som denne.

 

Men det blir sikkert spennende å lese benchmarks. Jeg håper de har forbedret aksesstiden yttligere. (Det viktigste salgsargumentet til Raptor-serien)

Lenke til kommentar

Får håpe de lager en ny 74gb også, da kan de kanskje fjærne 34gb-disken.

Uansett kan ikke disken koste mer enn ca 2500+- uakuelt å kjøpe disker som er dyrere enn de største på markedet. prise seg totalt ut av markedet vil være litt dumt. :ermm:

 

Noen som husker ca hva 74gb rapptorn kostet da den kom og hva de største diskene da kostet?

Lenke til kommentar

Nå er ikke en 73GB Raptor så voldsomt mye bedre enn 250-300GB SATA disker, så 146GB versjonen må forbedre seg en god del for å bli verd prisen. De store diskene har høyere densitet på platene og det ser ut til å veie opp for lavere rpm. Blant annet har jeg sett at store 7200 rpm disker vanligvis slår Raptor disker når det gjelder lasting av spill. Raptoren er seff bedre når man jobber med småfiler siden man da tjener på lavere aksesstid.

 

Edit: skriveleif

Endret av hanigjen
Lenke til kommentar
Det overrasker meg litt at ingen andre produsenter prøver seg på denne nisjen, den virker egentlig relativ lukerativ.

 

AtW

5219179[/snapback]

 

Hadde ikke Seagate en tilsvarende serie? :hmm: Mener det var noen som hadde det hvertfall.

 

Nå er ikke en 73GB Raptor så voldsomt mye bedre enn 250-300GB SATA disker, så 146GB versjonen må forbedre seg en god del får å bli verd prisen. De store diskene har høyere densitet på platene og det ser ut til å veie opp for lavere rpm. Blant annet har jeg sett at store 7200 rpm disker vanligvis slår Raptor disker når det gjelder lasting av spill. Raptoren er seff bedre når man jobber med småfiler siden man da tjener på lavere aksesstid.

5219306[/snapback]

 

Nå vet jeg ikke, men vil anta at dagens raptorer har en plate på 36GB utgaven og to på 73GB utgaven. Da regner jeg med at den nye 146GB'n også får to plater med dobbel tetthet og at de også slipper en ny 73GB ugave med en plate.

Det meste man får på vanlige disker er vel en datatetthet på 133GB per plate så 73GB per plate er ikke allverden, men vil nok gi en pen ytelsesøkning :thumbup:

Lenke til kommentar

Killer_Dementia: Seagate har ikke hatt noen 10000rpm SATA-serie. De har 10000rpm SCSI og de var de første med 7200rpm til desktop, men har ikke hadd noe 10000rpm til SATA/PATA ennå.

 

Raptoren benytter forresten 3" plater og ikke 3,5" som vanlige 3,5"-disker gjør og det kan sikkert forklare noe av den lavere kapasiteten per plate. Hovedgrunnen til å benytte mindre plater er at lesehodet skal få kortere vei å gå mellom innerste og ytterste spor. Det blir også plass til en betydelig kraftigere aktuator ("motor") til lesearmen. Dette gir selvfølgelig lavere aksesstider.

 

A. Gj.snittlig Søketiden på 74GB-modellen er oppgitt til 4,5ms (les) - 5,9ms (skriv)

B. Gj.snittlig Rotational latency er 3,0ms.

Gj.snittlig Aksesstid = A + B = 7,5ms (les) - 8,9ms (skriv)

 

Prisen tipper jeg starter på ca 2500kr og faller ned mot 2000kr i løpet av de første 3-6 månedene.

Lenke til kommentar
Det overrasker meg litt at ingen andre produsenter prøver seg på denne nisjen, den virker egentlig relativ lukerativ.

 

AtW

5219179[/snapback]

De fleste produsentene har vel SCSI disker som sviver på 10000rpm og oppover? Ellers skal salgstallene forsvare utviklingskostnadene og det er vel der jeg ikke tror det er rom for så veldig mange produsentet og dette begrenser nok også hvor lukrativt dette er(stor kvantum er til syvende og sist det produsentene tjener på). For dette er disker for spesielt interesserte med spesielle behov, for det fleste av oss vil en disk med høy kapasitet som er rimelig rask være en bedre investering for samme sum.

Lenke til kommentar
Det overrasker meg litt at ingen andre produsenter prøver seg på denne nisjen, den virker egentlig relativ lukerativ.

 

AtW

5219179[/snapback]

De fleste produsentene har vel SCSI disker som sviver på 10000rpm og oppover? Ellers skal salgstallene forsvare utviklingskostnadene og det er vel der jeg ikke tror det er rom for så veldig mange produsentet og dette begrenser nok også hvor lukrativt dette er(stor kvantum er til syvende og sist det produsentene tjener på). For dette er disker for spesielt interesserte med spesielle behov, for det fleste av oss vil en disk med høy kapasitet som er rimelig rask være en bedre investering for samme sum.

5219523[/snapback]

 

SCSI gjør jo det hele en god del dyrere og mer tungvint med en gang, jeg vet om amnge som har en raptor, men relativt få som har SCSI. Og det at produsentene lager kjappe SCSI-disker burde jo senke utviklingskostnadene på en kjapp sata-modell?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...