Gå til innhold

Søkeord - og valg av disse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart artikkelforfatteren peker på et viktig element, ha en god strategi for søkeord på sine nettsider. Samtidig viser den at forfatteren har sovnet i deler av timen. Algoritmer i dagens søkemotorer gjør langt mer enn å sjekke "keywords" og "decription" i sidenes metatagger.

 

Misbruk av dette i forhold til mange sine forsøk på søkeoptimalisering gjør at søkemotorene i langt større grad en før bruker indeksering av hele sidenes innhold, ikke minst sidens sematikk. Også avstand mellom viktige ord i teksten har betydning. Jeg vil i den sammenheng peke på følgende to artikler som et fornuftig utgangspunkt.

 

High Accessibility Is Effective Search Engine Optimization

Using XHTML/CSS for an Effective SEO Campaign

 

Dette betyr at en mye mer helhetlig strategi må velges skal du lykkes i å komme langt opp på søkemotorer. Jeg vil peke på de forholdene som jeg mener er sentrale.

  1. Vær opptatt av semantikk. Dvs bygg innholdet logisk opp med overskriftsnivåer, og gi gjerne siden en tittel som er godt beskrivende. Bruk sentrale søkeord i de ulike overskriftsnivåer for siden.
  2. Skill innhold og design.
  3. Bruk alt-tagger, tittel og longdesk på elementer (tenk tilgjengelighet, søkemotorer leser som rene tekstlesere)
  4. Skriv alt innhold fra kunden/brukerens perspektiv (ikke bare beskrivelsen/søkeord (keywords) i starten). Også menyer, linker med mer bør bygges opp slik.
  5. Velg publiseringsløsninger som er søkemotoroptimaliserte. Ikke løsninger som produserer flere 100 kodelinjer med CSS og Javascript først på siden. Ca 100 kodelinjer går greit, men det finnes sider med 400 - 800 linjer før teksten kommer. Videre bør publiseringsløsningen kunne lage normale linker, ikke "?nest=34&?34-456" osb. Søkemotorer liker rene linker best. Jeg regner med at de fleste bruker publiseringsløsninger.
  6. Bruk gjerne forklaring på akronymer og forkortelser. Vil som oftest gi treff både på forkortelse og fullt begrep.
  7. Unngå inline CSS og javascript.

Og la metataggene keyword og description gjenspeile sidens innhold, og ikke bare generelt for nettstedet.

 

Og et lite tips, søkemotorer leser også tekst som er skjult ved hjelp av CSS. Noe som kan utnyttes for å få god sematikk.

 

Så etter min mening går denne artikkelen ikke grundig nok inn i problemdtillingen, mangler vesentlige perspektiver på søkeoptimalisering, og gjør således de som leter etter svar på hvordan komme langt opp på søkemotorer sin tildels en bjørnetjeneste.

 

Men forfatterens perspektiv å se dette fra kundens side, den er jeg enig i. Og jeg er også enig i at man bør legge vekt i å bruke gode ord og begreper, som git målrettet effekt. Et godt verktøy er her statistikkverktøy som viser hvilke søketermer som er brukt for å komme til sidene, og som også forteller om besøkende ble der eller ikke.

 

Hilsen

 

Erik Svendsen

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det du skriver her er helt riktig, og i forhold til søkemotoroptimalisering har du mange gode innspill her som lesere kan merke seg.

 

Jeg valgte å fokusere på ett tema i denne artikkelen, og den tar for seg valg av søkeord og ikke søkemotoroptimalisering i sin helhet. Søkeordene begrenser seg ikke til bruk av meta-tagger, men kan brukes strategisk i dokumenter og overskrifter samt betal-per-klikk-kampanjer.

 

Takk for gode innspill og synspunkter.

Endret av farkas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...