Gå til innhold

Nytt AMD-brikkesett fra VIA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På tide med litt mere konkurranse hovedkort markedet trengs, men når kommer nforce 5? Har forresten alltid likt VIA.

5195011[/snapback]

Har du hørt noe rykter om hva Nforce5 vil ha av nyheter?

 

K8T900 har støtte for Opteron, Athlon 64, inkludert X2 og FX. Det betyr at støtte for 1000 MHz effektiv HTT-frekvens (hver vei) og doble DDR400-minnekanaler er på plass.

Nå er vel ikke minne noe som støttes av brikkesettet i det hele tatt. Minnekanalene og minnet er noe som støttes av prosessoren.

 

Ellers synes jeg brikkesettet virker helt greit. Ikke noe som utmerker seg spesielt så det passer fint inn i samme segment som nforce4 SLI og Ultra. Håper det blir litt press på prisen til nforce4 på grunn av dette.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
nforce 5 dukker vel ikke opp før neste sokkel samt ddr2 kommer tipper jeg

5195227[/snapback]

Det er ikke sikkert det dukker opp da heller. Prosessoren styrer minnet så alt som trengs for å støtte DDR2 er en ny prosessor, en oppdatert bios, nye DIMM-sokler og litt fiksing på banene på hovedkortet mellom DIMM og prosessoren. Altså ingen endring av brikkesettet trengs. Det er altså ingenting i veien for å lage hovedkort med nforce3 eller nforce4 brikkesett og kombinere det med ny sokkel og ny type ram.

 

Det var derfor jeg lurte på hvilke nyvinninger nforce5 vil bringe. Flere SATA-porter? Flere USB2-porter? Flere PCI-express lanes?, bedre audio-løsning? Bedre nettverksløsning? Eller noe annet? Det er mulig jeg er litt fantasiløs for tida, men jeg ser ikke noen store nyvinninger som er på vei som krever nytt brikkesett.

Lenke til kommentar

du er ikke fantasiløs :p

 

Bedre lydbrikker er omtrent det eneste av nyvinninger som er igjen å legge inn i ett evt. nForce5, hvilket sannsynligvis er grunnen til at vi ikke har hørt en døyt om at det kommer enda...

 

Når vi i dag har støtte for 10+? USB 2.0 på enkelte nForce4 så ser jeg ikke vits i å lage mer for nForce5, det er iallefall ett tynt salgsargument.

 

Flere SATA porter hadde vært fint, spesiellt hvis det er snakk om porter som er kontrollert av SB og ikke en egen brikke fra f.eks. Silicon Image... Skikkelig støtte for SATA optiske drev er vel også en ting som burde komme snart (er RIMELIG lei av å klutte med IDE flatkabler nå :p)

 

2x1000Mbit nettverkskort på HK i disse dager + innebygget firewall...hva må isåfall være det neste?

 

Trenger vi flere PCI-E lanes? Selv med 32lane HK er det jo lite vits enda.

 

spørsmålet er om flere (og bedre) SATA porter og bra lydbrikker er/blir gode nok salgsargumenter til å få folk til å kjøpe... Jeg tror ikke det, ikke uten vesentlige forskjeller ellers.

Lenke til kommentar

Litt mer sata-porter innebygd hadde jo ikke vært å forakte. Også 2* Gbit LAN i chipsettet hadde vært greit, så man slipper å ha en ekstrabrikke. Og på innebygd grafikk er det jo litt å hente. Tenk hvor tøft det hadde vært med et litt billig kort med 12-sata ut og 2*1gbit pluss innebygd grafikkkort. Instant filserver :)

 

Men jeg er forsåvidt enig i at dette ikke er enorme forbedringer som kommer kunden tilgode. De burde kasnkje jobbe mer med å få ting til å funke som det skal. Nforce4 er ikke uten feil.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

De så greie ut de der, legger forhåpenteligvis press på nForce 4 da.

 

Men alt det som nevnes som muligheter av nye ting til nF 5 er da ganske "entusiast", det er ytterst få som bruker mer en 4 S-ATA porter, det eneste som kan være kjekt er hvis det begynner og komme S-ATA drev, men mainstrim og lavere entusiast klasser tregner ikke en gang da mer S-ATA.

 

Det som kan komme er enkelt chip løsning med mer en 32 lanes og så kansje de klarer det ATi har klart, nemmelig og kjøre mer en fire banker med minne med 1T comand rate. Dte kan også henne at nF 5 får DRM, men det er bare synsing fra min side.

Lenke til kommentar

Jeg husker tilbake til rundt 2003 da Via KT333, KT333A, KT400, og nforce2 regjerte. Vi oppgraderte for mange penger for å fremtidssikre oss med hovedkort som hadde USB2.0 og SATA. Samtidig visste vi at Opteron var lansert og det bare var et tidssprøsmål før det ble lansert en desktop-"Opteron" som igjen krevde en ny sokkel. Vi visste også at det var planer om at PCI-express skulle ta over for 8xAGP en stund etter det. De som ikke var så veldig oppgraderingskåte satt på gjerdet med en litt eldre CPU og hovedkort til hele bølgen av nyvinninger hadde passert.

 

Akkurat nå kan jeg ikke se noen slik bølge komme, bare noen små humper i oppgraderingsveien som heter nye sokler og DDR2. DDR2 gir trolig litt bedre ytelse, men ikke noe større hindre mot fremtidig oppgraderinger og kompatibilitet på nivå med det vi hadde for et par år siden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

hørt noe rykter om hva Nforce5 vil ha av nyheter?

Ryktene sier at nforce5 ikke kommer til å støtte Athlon64 prosessorer, men pentium.

5196387[/snapback]

 

Da sier vi nforce6 istedet da

5198143[/snapback]

 

som sagt tidligere. De nForce5 ryktene er gamle og omtaler det som ble hetende nForce4 SLI Intel Edition.

Lenke til kommentar

Vil nok se an om det er feilfritt nok dette nye VIA chipset'et ja. Holder nok en knapp på nForce chipset'ene jeg også.

 

Enig i at S-ATA porter hadde vært en hyggelig oppgradering for et chipset. Ellers kunne de gjerne gått over 10 USB porter for min del. Kan man få nok av noe? :!:

 

Gigabit ethernet ser jeg på som en selvfølge på samtlige PC'er som kommer ut på markedet nå. Nå begynner Gigabit switch'er også å bli brukbare i pris. Så må man vel ha ordentlig Cat 5e eller noe sånt av kabeltype for å utnytte det godt.

 

Hva med å legge Unbuffered ECC brikker inn i kommunikasjonskanalene til minnesoklene? Overklokkerne ville vel også hatt glede av ECC så sant det ikke ble noe Registered på disse brikkene. Går noe sånt an å lage, slik at en kan få ECC støtte for vanlige RAM brikker også?

Lenke til kommentar

- FireWire B standarden

(ie1394b) kunne vært hyggelig å se på disse nye chipsettene. Har nesten ikke sett kort som støttet dette før og da kun med egne chips, ellers får man kun 1394a.

 

- Dedikert gigabit bus

som ikke må gå over en stort belastet "fellesbus". Mulig dette er annerledes nå i disse HTT dager, men på socketA og s478 skulle man lete godt får å finne et kort med CSA Bus eller annen form for dedikert gigabit lan. Gbit LAN over PCI er ikke helt det samme.

 

- bedre integrerte dedikerte lydkretser

med egne apu'er osv lignende evt. etterfølgere til soundstorm som det fantasifult ble snakket om for et år siden at man håpet kom med NF5. Inntil det viste seg at soundstorm arbeidet var delvis nedlagt med mulig fremtidig opptakt og at NF5 isåfall ville bli rettet mot Intel plattformen.

 

- Integrert WLAN med 54Mbit, 102Mbit og raskere hastigheter. Kanskje også bluetooth integrert for enklere komunikasjon mot mus, tastatur, mobiltelefoner, skrivere osv. Hvorfor er det kun laptops som får dette?

 

Ellers kommer jeg ikke på så mye i farten som skulle være ønskelig. Med unntak av SAS kontroller, som dog ikke er helt i markedet ennå.

 

Noen som forresten vet noe mer konkret om M2 ennå? Når kommer de og hvilke kortprodusenter har annonser produkter? Og AMD?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...