Gå til innhold

Intel "Yonah" på maksimalt 2,16 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Først i fjerde kvartal neste år får Intels prosessorer for bærbare 64-bits-støtte."

 

Hadde gledet meg til ny dyr bærbar pc etter jul, men hvem er det som legger 20.000 på bordet for en bærbar pc uten 64-bits-støtte i førstekvartal 2006, når man bør ha nettopp denne støtten for å utnytte Windows Vista best mulig. Vista kommer vel kun 3 kvartal senere.

 

Noen som vet når AMD tenkes å komme med dobbelkjerne Turion?

Lenke til kommentar
"Først i fjerde kvartal neste år får Intels prosessorer for bærbare 64-bits-støtte."

 

Hadde gledet meg til ny dyr bærbar pc etter jul, men hvem er det som legger 20.000 på bordet for en bærbar pc uten 64-bits-støtte i førstekvartal 2006, når man bør ha nettopp denne støtten for å utnytte Windows Vista best mulig. Vista kommer vel kun 3 kvartal senere.

 

Noen som vet når AMD tenkes å komme med dobbelkjerne Turion?

5189518[/snapback]

 

Ja, Taylor er Dual-Core Turion, og vil komme innen november 2006 en gang.

 

Er det noen som har noen anelse om hvordan ytelsen på disse er klokke for klokke? På samme nivå som dagens pentium M?

 

AtW

5189535[/snapback]

 

Har hørt noe om 20-30% høyere ytelse per clock, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen anelse om hvordan ytelsen på disse er klokke for klokke? På samme nivå som dagens pentium M?

 

AtW

5189535[/snapback]

Grovt sett er det nok snakk om samme ytelse som PM på int ytese og noe høyere på FP. Det vil jo også ha litt å si om du tenker på ytelse når en eller begge kjernene er ved full last. Det vil jo nødvendigvis påvirke ytelsen per kjerne negativt når minnehierarkiet, som er nokså likt dagens PM systemer, skal forskyne begge. FSB og DRAM kanalene vil vel få en liten frekvensøkning så en kan jo forvente en noe høyere ytelse/kjerne når bare en kjerne er ved full last.

 

Overgangen fra singel kjerne til dobbel kjerne for PM skiller seg fra de tilsvarende overgangene for Pentium 4 og Athlon64 til DC på tre punkter:

1) L2 cache deles for Yonah, mens den dupliseres for P4 og A64

2) Båndbredden per sokkel økes for Yonah, mens den er blitt holdt fast for P4 og A64

3) Kjernen er ikke en eksakt kopi av singel kjerne forgjengeren, men har en del forbedringer spesielt på FP delen.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Er det noen som har noen anelse om hvordan ytelsen på disse er klokke for klokke? På samme nivå som dagens pentium M?

5189535[/snapback]

Har hørt noe om 20-30% høyere ytelse per clock, men er ikke helt sikker.

5189547[/snapback]

Det hørtes veldig mye ut. Dvs. at en Yonah 2,16GHz skal yte omentrent som en Dothan overklokket til 2,6-2,82 GHz. Det hørtes altså veldig mye ut og ville hvis det var sant betydd enorme endriger i arkitekturen. Så vidt meg bekjent er den eneste forskjellen en bredere FSB (667) og at den skal være billigere å produsere siden de får flere brikker per wafer (enkeltkjerneversjonen) og at de har en dobbeltkjerneversjon. Jeg vil tippe at den bredere FSB'en vil gi rundt 5% bedre ytelse i snitt. Altså noen ganger mer, andre ganger mindre enn 5%. Jeg trodde også at Yonah skulle gi rom for høyere klokkefrekvenser (enkeltkjerneversjonene) og at dette ville øke ytelsen. Doble kjerner vil nok øke ytelsen på samme måte som X2 og P-D på desktop. Altså bedre multitasking og økt ytelse i enkelte programmer som klarer å utnytte to kjerner. Totalt, inkludert høyere klokkefrekvenser og utnyttelsen av dobbeltkjerne hadde jeg forventet en gjennomsnittlig ytelseforbedring på rundt 40%.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er det noen som har noen anelse om hvordan ytelsen på disse er klokke for klokke? På samme nivå som dagens pentium M?

5189535[/snapback]

Har hørt noe om 20-30% høyere ytelse per clock, men er ikke helt sikker.

5189547[/snapback]

Det hørtes veldig mye ut. Dvs. at en Yonah 2,16GHz skal yte omentrent som en Dothan overklokket til 2,6-2,82 GHz. Det hørtes altså veldig mye ut og ville hvis det var sant betydd enorme endriger i arkitekturen.

5189615[/snapback]

 

Ja, jeg stilte meg det samme spørsmålet. Da har det seg sikkert slik at jeg leste feil noe! ;)

Lenke til kommentar

el_salvad jeg har også hørt at ryktene rundt kaffetrakteren at vi kunne se en opp til 20% økning i ytelse per klokk. Altså ganske mye, men sef dette var rykter men det kom fra ganske respektable folk.

 

Hadde personlig trod at de hadde kommet med høyere klokkete prossesorer men siden sin etterfølger har i følge de som kan det blitt mye kortere ferdig enn det som først var trod så kan de jo ha overført flere midler til sin etterfølger og derfor så kommer yohan til å bli en slags mellomting. Men dette er bare ville spekulasjoner fra min side. :D

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
er det ikke logiskt at det blir såpass økning? vi skal jo etter "loven" se ei dobbling hver 18 måned. pentium  M er jo ikke akkurat ny.

5190426[/snapback]

Moores lov sier bare at antall transistorer per brikke dobles ca hver 18 måned. Med tanke på at Yonah kommer i med en eller flere modeller med dobbeltkjerne så tror jeg dette ligger nært forventningen til moores lov.

 

Edit: brikke

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
er det ikke logiskt at det blir såpass økning? vi skal jo etter "loven" se ei dobbling hver 18 måned. pentium  M er jo ikke akkurat ny.

5190426[/snapback]

Moores lov sier bare at antall transistorer per kvadrattomme dobles ca hver 18 måned. Med tanke på at Yonah kommer i med en eller flere modeller med dobbeltkjerne så tror jeg dette ligger nært forventningen til moores lov.

5190443[/snapback]

Per brikke faktisk ikke per arealenhet. Moores lov tar høyde for at brikkestørrelsen kan økes pga bedre produksjonsprosesser.

Lenke til kommentar
er det ikke logiskt at det blir såpass økning? vi skal jo etter "loven" se ei dobbling hver 18 måned. pentium  M er jo ikke akkurat ny.

5190426[/snapback]

Moores lov sier bare at antall transistorer per kvadrattomme dobles ca hver 18 måned. Med tanke på at Yonah kommer i med en eller flere modeller med dobbeltkjerne så tror jeg dette ligger nært forventningen til moores lov.

5190443[/snapback]

Per brikke faktisk ikke per arealenhet. Moores lov tar høyde for at brikkestørrelsen kan økes pga bedre produksjonsprosesser.

5190515[/snapback]

Trodde det som var økonomisk å gjøre altså. Hver 12/18/24 måned så dobles transistor tettheten angående hva som er mest økonomisk å produsere.

Lenke til kommentar
Men hvor mye har antall transistorer å si på ytelsen til prosessoren?

5192558[/snapback]

Jeg puttet inn et par ord for å gi setningen mening. :)

 

Det er ingen direkte kobling mellom antall transistorer og ytelse. Det kommer an på hvor smart man kobler dem sammen, hvilke typer transistorer det er,størrelsen på dem og en hel rekke andre faktorer. Historisk sett kan man si at mer = bedre, men det er fordi de finner nye og smarte ting å bruke transistorer på.

 

Transistorer er byggestenene for kretsene på CPU'en på lik linje med at legoklosser er byggestener for f.eks en bil. Men det er umulig å måle "kvaliteten" på legobilen ut i fra antall legoklosser. Det kommer som sagt an på hvor smart de kobles sammen, men veldig generellt er mer = bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...