Gå til innhold

Sony-beskyttelse brukte DVD-Jons kode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hahahaa. :lol: Dette er rett og slett komisk. Skulle nesten tro det var koreografert av britiske komikere. Selv de tjekkoslovakiske "to gode naboer" roter det mindre til for seg selv enn Sony.

 

front_small_pat_mat.jpg

 

Jeg gleder meg allerede til neste poeng i denne saken. Håper DVD-Jon kontakter advokat og forhører seg om mulighetene for et eventuellt søksmål mot piraten Sony BMG.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ble glad da jeg leste om dette. Sony prøver å stoppe pirater, og så er de selv pirater av verste sort. Snakk om nedtur for dem. Nå håper jeg at både DVD-Jon og teamet hans, samt folkene bak LAME retter et søksmål mot Sony. Stemmer dette, kan dette søksmålet få store konsekvenser for Sony. Det er viktig at sånne som prøver å skvise oss forbrukere, får seg en kraftig trøkk. Det fortjener de.

Lenke til kommentar

Leste at DVD Jon ikke bryr seg med å saksøke Sony, men hvordan står det til med utviklerne bak LAME i det spørsmålet?

 

En ting som er litt spesiell er vel at:

Hvem gidder i det hele tatt se på (få glede av) at Sony deler kildekoden sin for det nevnte rootkit liknende "sprellet"? Kan ikke se så mange andre enn virusmakerne jeg da. :!:

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan enkelte stempler Sony som pirat uten grunn ... Sony har da ikke overhode ikke gjort noe annet galt enn at de har kjøpt en omstritt kopibeskyttelse fra First4Internet. Jeg tviler på at Sony har sett noe til kildekoden for kopibeskyttelsen og ergo er det ikke denne gangen Sony som har gjort "det store", men heller First4Internet. Sagt med andre ord bærer ikke Sony mye ansvar, og kan heller dermed ikke saksøkes. First4Internet derimot kan få en midt i trynet av det her.

 

Å tro at Sony kan saksøkes av det her blir nesten som å tro at hver enkelt forbruker kan saksøkes for alle sikkerhetshullene i Windows ... og som alle vet har vi som forbrukere ingenting med Windows å gjøre. Vi bare benytter oss av et produkt, og det samme gjelder i dette tilfellet også for Sony. De har kjøpt et produkt, og det eneste som skiller Sony ut fra Windows-brukere er at Sony benytter det de har kjøpt til et komeriselt formål i stedet for privat.

 

Edit: Et annet interessant faktum er at koden ble lagt ut under GPL og ligende lisenser. Spørsmålet er da om man kan kreve noen erstattning siden det er snakk om fri kode (man har jo ikke lidet noen tap av inntekt) og bare kreve at man stopper å bruke koden. På den andre siden kan man si at man har brutt en lisens og at kodeforfatter dermed har en opphavsrett i produktet med tilhørende rett til "en bit av kaka". Skulle det bli et søksmål er det faktisk litt interessant å se hva som skjer. Iallfall jeg anser det ikke som selvsagt at First4Internet får et økonomisk slag i trynet av det her. Sony kan man iallfall glemme. Eneste de risikerer er dårligere inntjening som følge av dårlig rykte.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Vel, hvis du kjøper tyvegods så er du vel medskyldig også!?

 

(Ihvertfall om du "lukter lunta", ved at prisen er merkelig lav)

5175578[/snapback]

Vel, nå blir det veldig feil å sammenligne med tyvegods da, men nei, man blir ikke automatisk medskyldig av det. Iallfall ikke om man ikke har hatt noen grunn til å tro at det er tyvegods. Veit ikke hvordan Sony stiller her, men jeg tror som sagt neppe de har sett kildekoden og jeg tviler også på at hvisde hadde fått sett kildekoden at de hadde sagt "Neimen DET har jo Jon Lech Johansen skrevet!".
Lenke til kommentar
Vel, nå blir det veldig feil å sammenligne med tyvegods da....*snip*

5175782[/snapback]

Hehe, ja helt klart feil å beskrive det som tyvegods, men skal man bruke bransjens egne definisjoner så er det tyvegods. Eller, kanskje det er slik at når bransjen selv gjør slikt da faller det ikke under deres egen definisjon av tyvegods. :lol:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Hehe, ja helt klart feil å beskrive det som tyvegods, men skal man bruke bransjens egne definisjoner så er det tyvegods. Eller, kanskje det er slik at når bransjen selv gjør slikt da faller det ikke under deres egen definisjon av tyvegods. :lol:

5175805[/snapback]

Hehe, jo jmf. propagandasnuttene fra MPAA som vises på kino og DVD-filmer så sammenlikner de nedlasting med å stjele vesker, biler osv.

Lenke til kommentar
Vel, hvis du kjøper tyvegods så er du vel medskyldig også!?

 

(Ihvertfall om du "lukter lunta", ved at prisen er merkelig lav)

5175578[/snapback]

Vel, nå blir det veldig feil å sammenligne med tyvegods da, men nei, man blir ikke automatisk medskyldig av det. Iallfall ikke om man ikke har hatt noen grunn til å tro at det er tyvegods. Veit ikke hvordan Sony stiller her, men jeg tror som sagt neppe de har sett kildekoden og jeg tviler også på at hvisde hadde fått sett kildekoden at de hadde sagt "Neimen DET har jo Jon Lech Johansen skrevet!".

5175782[/snapback]

 

Glemmer du ikke det objektive ansveret SonyBMG har i dette tilfellet? Jeg kjøper ikke en plate fra First4Internet, jeg kjøper platen fra SonyBMG og det er SonyBMG jeg saksøker. Dersom dette systemet er blitt kjøpt opp av SonyBMG (white label eller ei) så er det uansett deres ansvar å stille krav til sine leverandører, spesielt hva gjelder kvalitet, sikkerhet etc. Jeg utelukker ikke at SonyBMG går til sak mot First4Internet, men dette blir en separat sak.

 

(Merk at det ikke er snakk om CDer ;)).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...