Gå til innhold

Bedriftsprofil: eZ systems Norden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det Ståle Eikeri og eZ her mener er at de som vil kan bruke deres kode under en GPL-lisens. Den saken er grei.

 

Men man kan ikke ta utgangspunkt i den koden eZ har laget, fikse på den og så tjene penger på den. Man kan bruke den selv, dele den ut videre - men altså ikke tjene penger på det.

Dette er ikke et brudd med GPL-lisensen, så vidt jeg kan se. Det er fornuftig og god forretningssans fra eZ sin side.

 

Vil du ha det åpent kan du det, men ikke selge. Vil du selge videre, så må du betale for det.

 

;)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at GPL hindrer meg fra å videreutvikle eZ og selge dette. Produktet vil selvfølgelig være underlagt GPL og jeg må distribuere kilden under GPL til alle kjøpere. Kjøperne kan gjøre det samme eller legge mitt produkt ut for gratis nedlasting uten at de bryter noen lov eller lisens.

 

Rent pragmatisk kan man, men i realiteten har det lite for seg i og med at kjøperne har fulle rettigheter til å distribuere og endre produktet.

Lenke til kommentar
Men man kan ikke ta utgangspunkt i den koden eZ har laget, fikse på den og så tjene penger på den. Man kan bruke den selv, dele den ut videre - men altså ikke tjene penger på det.

Dette er ikke et brudd med GPL-lisensen, så vidt jeg kan se. Det er fornuftig og god forretningssans fra eZ sin side.

 

Vil du ha det åpent kan du det, men ikke selge. Vil du selge videre, så må du betale for det.

 

;)

5167305[/snapback]

 

Ikke helt. GPL bryr seg veldig lite om penger. Du kan lage en egen versjon av eZ og ta penger for den - dette kalles forking og er relativt vanlig. Du dog selge (lisensen snakker om distribusjon - penger er irellevant) versjonen du ha laget under GPL - noe som vil si at de som kjøper din forkede versjon har lov til å gjøre akkurat hva de vil med den - inkludert å legge den ut til gratis nedlasting.

 

Men hvorfor skulle noen gjøre dette? ;-)

 

Per idag er den største svakheten ved GPL v2 at du kan lage en fork og så tilby denne hostet uten å tilgjengligjøre kildekode for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...