Gå til innhold

Det mobilgale landet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg ble mektig imponert :!:

 

Spesielt over kildelista, det må ha blitt gjort en heftig research her.

 

Sånne artikler er interessante ;)

Japanerne er virkelig frempå når det gjelder teknologi :)

 

De har mange kreative genier, slik som Shigeru Myamoto og Koji Kondo ;)

 

Morsomt at det var masse Vodaphone-mobiler i hyllene der, de er jo et sjeldent syn her hjemme :)

 

Vel, det bor mange i japan, og da er det jo klart at noen må bli mobilgale, noen mer ekstreme enn andre, og sånt er ikke annet enn menneskelig ;)

Men når store deler av japan er mer eller mindre opptatt av mobiler da er det slått en milepæl i mobilhistorien :)

 

Her i Norge har vi vel først og fremst stambrukerne på amobil... :roll:

Lenke til kommentar

Har ikke noe imot gode og fine mobiltelefoner, men mobilkulturen i Japan har fæle verdier slik jeg tolker artikkelen, men det syns jeg om mote generelt. Greit man skal være tilgjengelig, men mobilitet gir oss aldri muligheten til å slappe av og gi f*** i andre for en liten stund. Vi er langt unna å kompensere den teknologiske utviklingen med kroppen vår og responsen er økt stress, dårligere helse til tross for økt levetid, men det er jo livskvaliteten som betyr noe så lenge vi lever til vi blir over 70. ;)

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Nå for tiden er en av de mest populære trendene blant japanske mobilkunder såkalte QR-koder. Dette er små interaktive strekkoder som er festet til reklameplakater og som sender informasjon til mobiltelefoner som passerer. Informasjonen kan for eksempel være en link til en nettside eller til reklame for et produkt som brukeren kan kjøpe via mobilen.

 

DoCoMo samarbeider for tiden med Sony om å bli verdens fremste tilbyder av såkalte mobile lommeboktjenester, eller FeliCa. Tjenesten innebærer at mobiltelefoner er utstyrt med RFID-brikker som kan kommunisere med spesielle sendere. Teknologien åpner blant annet for at du kan betale for et plagg i en klesbutikk via mobiltelefonen. Du kan lese med om RFID-teknologien i vår artikkel "Livet på en brikke".

Hvordan fungerer disse QR-kodene? Jeg fikk inntrykk av at det ikke var RFID, men noe lignende.

 

Nesten 70 prosent av alle japanere og nesten hundre prosent av landets 20-åringer har sin egen mobiltelefon.
Selv om hele landets befolkning er med på å gjøre Japan til verdens mest mobile nasjon, er det ungdommen som er den største drivkraften.

Jeg synes 70% hørtes lite ut til å ligge sånn i teten som de gjør. Har ikke ca 98-99% av nordmenn mobiltelefon nå?

Lenke til kommentar
Har ikke ca 98-99% av nordmenn mobiltelefon nå?

5155130[/snapback]

 

Det er nok ikke så mange nordmenn som har hver sin mobiltelefon riktig enda, og det er nok et stund til vi kommer så langt.

Norge har riktignok en mobiltetthet på over 100%. Det er fordi mange av de som faktisk eier en mobiltelefon, ofte har mer enn én.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det, men trodde tallet lå så høy for faktiske mobileiere. Selv alle de jeg kjenner fra besteforeldregenerasjonen min som fortsatt er i live har mobiltelefon. (Jepp, de er faktisk friske i toppen alle mann)

 

Men dere har nok rett. Det er vel ikke vanlig å eie mobil før man når ca 10 år, og alle under den alderen utgjør alene ca 15% av norges befolkning.

 

Da får jeg komme med en ny og mer forsiktig gjetning: 80%.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...