Gå til innhold

Samsung D600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen testes det ny mobil, og jeg leser igjen til enorm frustrasjon hvordan ting blir ordlagt, og hvilke karakterer som ligger til grunne for hva som står. Greit nok, sikkert INGEN tvil om at dette er en god telefon, MEN...

Se på Maskinvare og tilbehør. Terningkast 6. Som dere skriver har denne telefonen et sjeldent minnekort som i følge dere kun finnes i 256 MB. Javaytelse viser at den er dårligere enn sin forgjenger, noe som er veldig dårlig av Samsung, stemmer dette. Dette ville vært slått hardt ned på andre steder, i andre tester, men dere gir fortsatt terningkast 6 på dette.

SMS tullet til Samsung, som viser at de faktisk ikke bryr seg om markedet, men vil seile sin egen sjø (For SMS er faktisk 1 av 2 hovedfunksjoner som så og si ALLE nordmenn krever på sin telefon) er ene og alene grunn til å ikke gi denne toppkarakter, til tross for at det er en god telefon. Vær mer kritiske selvom dere liker den godt, på samme måte som dere ikke bør være like kritiske når dere ikke liker noe så godt. Dere har for vane å trekke fælt for bagateller på telefoner dere ikke trives veldig godt med, og skryte telefoner dere trives med unødvendig høyt i skyene, selvom de faktisk har irritasjonsmomenter som folk klager på igjen og igjen og igjen på forumet. Det burde tale sitt.

Lenke til kommentar

"D600 er den første kameratelefon fra Samsung som kan knipse bilder i en oppløsning på to megapiksler - nærmere bestemt 1600 x 1200 punkter. Denne oppløsningen kjenner vi fra Nokia N90 og Sony Ericsson K750i, som begge har vært banebrytende kameratelefoner på sine felt. Disse modellene har gjort mobilkameraet til mer enn et leketøy."

 

Ehh, første telefon fra Samsung myntet på det Europiske marked ja.. Men det er da samma selskap som har 5 mpxl til mobilen er det ikke? :p

 

Må bare si meg helt enig med Holtemann og Singh; når den er såpass mangelfull på SMS-fronten og mye annet er det rart at den scorer såpass bra... :hmm:

Lenke til kommentar
Den er dyr, har ikke 3g/EDGE, autofokus, symbian, dårlig javaytelse og fortsatt får den en 6er? men men, testen var bra i hvert fall!

5140581[/snapback]

At en telefon har symbian er ikke nødvendigvis positivt. Det finnes brukergrupper som ikke trenger så mye teknologi. Å gi trekk pga mangel av symbian i dette tilfelle ville vært direkte feil.

Lenke til kommentar

Jeg er såpass drittlei SMS-funksjonen på min D500 at jeg neppe kommer til å kjøpe Samsung igjen. Knotete knapper og knotete T9 med snever ordliste uten plass til spesielt mange egendefinerte ord. Føler at jeg legger inn de samme ordene om igjen hver gang jeg skriver melding. Hvis det ikke er rettet på i denne modellen er det tragisk.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Må si meg litt enig med holtemann her. Hvordan i all verden kan terningkast 6 på javaytelse forsvares når selv mobiler som K700i som snart er 2 år nå slår den?! Kameraet er bare litt over middels og allikevel 6? Hva er vitsen med å vurdere bildekvalitet å ytelse når de tydeligvis ikke henger sammen med totalkarakteren? Må si jeg undres over slike konklusjoner. Synes vurderingssystemet deres er modent for utskifting. Når del-karakterene tydeligivs ikke har en dritt å si for totalvurderinge, hvorfor nevne dem da?

 

Godt mulig dette er en flott mobil (har selv prøvd flere nyere samsungmodeller og ble ganske imponert!), men for meg virker det som om den som testet denne telefonen bare kastet en terning helt tilfeldig på sluttet og skrev ned det han fikk...

Lenke til kommentar

Er veldig enig i det andre her inne sier.

Ble meget overrasket over sluttkarakteren den fikk, etter egentlig å få såpass med kritikk.

:hmm:

 

Synes egentlig denne mobilen fra Samsung er nesten utdatert før den kom på markedet, både mht kamera, sms (typisk samsung) dårlig lyd fra mp3 spilleren, i det hele tatt-skuffende!

D500 var kanon når den kom, men denne oppfølgeren ikke klarer å gjøre et slik inntrykk som orginalen klarte...

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst på denne telefonen, og jeg har et spørsmål (godt mulig jeg er litt trøtt, men hva betyr dette):

"... ikke kan du bla deg bakover i ord du skriver med ordlisten og ikke er det mulig å endre dem"

 

Jeg skriver ikke 100 sms om dagen, og den telefonen jeg har nå (T5100) er elendig på sms, men jeg lurte på om noen vet om D600 er værre enn T5100 på sms?

Lenke til kommentar

Design og skjerm er vel det som utpeker seg på D600. Resten er litt så som så.. at denne telefonen totalt for 6 er et mysterium for meg også. Burde absolutt være rom for at telefoner kan få terningkast 8 eller 9 i fremtiden når denne får 6. Disse testene på amobil begynner å minne mer og mer om ITavisen sine.

Lenke til kommentar

Må si meg enig i en del av kommentarene her. Amobil har vært *veldig* inkonsekvent i bedømningen av D600. Den får på mange punkter terningkast seks, selv om dere under disse punktene nevner store svakheter. Hvordan kan D600 få terningkast seks når den:

 

* Har dårlig SMS-system

* Har dårlig kamera (dårlige farger, manglende autofokus)

* Mangler EGDE

* Ikke kan brukes som mobil, når man spiller av musikk

* Dårlig lyd på enkelte områder

* Svak (og ikke fullgod) Java

* Dårlig nettleser

* Mangler lommebok-funksjon

* Mangler IR

 

Amobil er utrolig subjektive, og inkonsekvente i denne saken. Mange lesere hopper rett til konklusjonen, og blir da lurt av terningkast seks. Det er ingen tvil om at D600 er en rå mobil, men det er absolutt ingen sekser. Det har dere selv slått fast, selv om dere ikke har skjønt det..

 

Kanskje litt slemt, men jeg gir denne testen: tern2gul.jpeg

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Må bare si meg enig med flertallet her. Telefonen fortjener ikke en sekser, da skal det være noe spesielt. Denne telefonene overrasker meg ikke positivt på noen som helst måte, heller ikke utseendemessig (noe som pleier å være et av samsungs sterkeste kort). Den har jo så og si identisk utseende med D500, må si jeg er litt lei av denne telefonen alt nå.

Lenke til kommentar
Trådløs teknologi - 5

Karakteren fem på trådløs teknologi stiller jeg meg helt uforstående til. Hvordan kan en mobil så tett opp mot 4000 kr, få en karakter godt over middels når den faktisk byr på samme trådløse muligheter som flere mobiler rundt halvparten av prisen? Det er da å forvente at en mobil som det her som, i større grad enn sin forgjenger, satser på proffbrukere har tilkoblingsmuligheter for de som ikke nøyer seg med trege GPRS. Hverken EDGE eller 3G støttes og, som sagt, er dette noe man får på mobiler som er mye billigere. Nettleseren kritiseres også. Heller ikke et ord om at mobilen ikke har IR. Likevel karakteren 5. Helt uforståelig.

 

Øverste bildet på side 4 er borte.

 

Det er skralt med radio på D600. I stedet får du hamstre godt med musikk på langturer og helgeutflukter, slik at du er vel forsynt med godlyd frem til du når husdøren igjen.

Hvordan er det mulig å hamstre godt med musikk på et maks 256 mb minnekort?

 

Som flere av leserne her står jeg igjen med et litt rart helhetsinntrykk. Det er klart at den er nydelig på design og har fin skjerm, men når den ikke er så god i bruk på blant annet sms, mangler raske trådløse overføringsmuligheter og bruker et minnekort som ikke selges i mer enn 256 mb forstår jeg meg ikke på karakteren 6.

 

Det blir naturlig å sammenligne med Nokia 6280. Den er ikke på markedet helt ennå, men da de har mange likheter er det likevel greit å sammenligne. 6280 har støtte for 4 ganger større minnekort. Den har både EDGE og 3G. Den har støtte for videosamtaler, og etter alt å dømme på forhånd vil den levere bedre resultater i jbench og være mer java-vennlig. Alt dette til minst 500 kr billigere enn D600. Om den attpåtil er god i bruk forstår jeg ikke annet enn at den må få en 7 eller 8 på den 6-kantede terningen.

 

Forresten, har dere sluttet med "amobil anbefalt"-stempelet?

 

Alt fra meg nå. Presiserer at tilbakemeldingene er fra meg som leser, uten tilknyttning til meg som moderator.

 

edit: Brukte lang tid på innlegget, så ser at mange har skrevet omtrent det samme som meg rett over. Tyder på at det er fler av oss som deler samme syn.

Endret av arehei
Lenke til kommentar

En liten kommentar til selve språket i testene til Amobil:

Greit nok at dere behersker norsk, men synes det blir irriterende mye metaforer og unødvendige ord som brukes. Dette passer i fortellinger/essays og slikt - ikke i "faglitteratur".

 

"Det er skralt med radio på D600".

Dette kan like gjerne bety at radioen er dårlig, som at telefonen ikke har radio. Jeg måtte lese setningen en gang til før jeg gikk ut i fra at den ikke hadde radio.

Forslag: "D600 har ikke radio".

 

"Blant annet mangler koreaneren autofokus"

Denne får meg også til å stoppe opp et tidelssekund. Greit nok at det er ganske åpenbart hva det er snakk om, men for en som ikke har peiling på samsung tar det nok sikkert et tidelssekund ekstra.

Forslag: "Blant annet mangler telefonen autofokus"

 

Jeg synes det hadde vært mye bedre å lese hvis dere var litt mer direkte i språket, i stedet for å kryptere det med språklige virkemidler.

 

Får inntrykk at dere prøver litt for mye på å skrive "god norsk" (ref: tidligere feilbruk av norske ord dere egentlig ikke visste helt hva betydde/brukes). Dette synes jeg passer passer dårlig i spesielt tester. Korte "agurknyheter" passer det bedre i.

 

Ang selve testen. Synes også det er rimelig merkelig at en telefon til den prisen, rettet mot det segmentet, får en 5'er på trådløs teknologi når den mangler absolutt alt av trådløs teknologi anno 2005. Alt annet enn 2/3 passer dårlig der, når den mangler både EDGE, UMTS og WLAN. Selv mangelen på WLAN bør trekkes direkte på en så dyr telefon.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Huff. Her var det mye pepper å få.

 

For å svare på det som har blitt fremsatt her:

 

Totalkarakteren gir uttrykk for det totalinntrykket vi har av telefonen, og er ikke en matematisk kalkulasjon av karakterene som er gitt tidligere i testen. Vi er flere i redaksjonen som har testet modellen, og har blitt enige om at dette er en sekser.

 

Det er helt rett at vi har påpekt mange mangler i løpet av testen. Og jeg forstår at det kan oppfattes som inkonsekvent når man drar frem det ene minuset etter det andre, for så å gi en telefon beste karakter.

 

Jeg tror litt av kontroversen her handler om hva man legger i terningkast seks. Noen vil mene at terningkast seks skal være reservert for en telefon som er "perfekt". En telefon som tilbyr alt av teknologi, har et flott design, er brukervennlig, billig, osv. Problemet er at en slik telefon ikke eksisterer i dag.

 

Vi har måttet gå gjennom debatt om terningkast seks ved hver anledning vi har gitt det. (Noe som selvfølgelig er bra, vi liker å få tilbakemeldinger) Når T610 kom ut fikk vi pepper for å gi terningkast seks til en telefon med STN-skjerm og kun 2 MB minne. Når vi ga beste karakter til D500 ble det klaget på at det ble gitt toppkarakter til en telefon uten minnekort og med SMS-mangler.

 

Problemstillingen vi havner i når vi tester modeller såpass grundig som vi gjør, er at vi alltid vil kunne avdekke mange feil. Når vi gir en telefon terningkast seks kan vi altså ikke skrive teksten som et eneste stort forsvar av totalterningkastet. i så fall måtte testen vært en eneste lang skryteliste, der vi elegant gikk forbi alle feil og mangler.

 

Og noen modeller må jo nødvendigvis få terningkast seks, om det skal være vits i å ha en skala fra 1-6. På samme måte som noen modeller må få terningkast én.

 

Testskalaen vår reflekterer hva vi synes om de telefonene som er å få kjøpt på markedet nå, på en skala fra 1-6. Vi mener at D600 er det beste valget for folk flest i prisklassen 3500 kr per i dag (sammen med k750i, med samme score). Derav terningkast seks.

 

Den dagen vi tester en telefon som kommer bedre ut, vil terningkastet til D600 og K750i justere seg ned. Det er altså ikke noe behov for et terningkast 8! :)

 

Testskalaen kan dere lese mer om her:

http://www.amobil.no/diverse//slik_fungere...ingkastene/7904

 

Jeg ser at mange er uenige i vurderingen vi har gjort denne gangen, og det tar vi selvsagt til etterretning.

 

Samtidig tror jeg at tekniske kriterier som Java-ytelse og mangel på EDGE, IR, og lommebok er viktigere for en avansert bruker enn det er for mannen på gata.

 

Håper dette gir litt svar på hva vi har lagt til grunn for konklusjonen vår.

Lenke til kommentar

Jappjapp, dette er en telefon som er 100% perfekt for målgruppen. Av den grunn er det et terninkast som er korrekt, selv om det bare er en svak 6'er. Telefonen treffer målgruppen perfekt - og er vidt forskjellig fra feks N70 - som også treffer sin målgruppe perfekt :).

 

Men en ting, hva med å se på akam sitt poengsystem? Da har man mye mer å gå på enn på terningkast :).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...