Gå til innhold

AMDs sokkel F avbildet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er slik en søt sak. AMD kopierer LGA prinsippet og jeg begynner å lure på om vi vil få en hærskare med fjortiser også denne gangen med invendinger mot LGA slik vi så sist gang dette ble presentert for Ola Dunk.

 

Uansett. Jeg synes dette ser bra ut. LGA er en, om ikke veldig stor forbedring, så i allefall en forbedring som åpner for bedre kvalitet på VCC og GND samt høyere I/O rates per pin, vel land strengt tatt.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
hmm...ser nesten ut som pinnene allerede er der(altså, prosessoren har ikke bein).

Stemmer dette ?

5132396[/snapback]

 

Ja, samme prinsipp som Intel har hatt en stund med sin LGA775.

 

Prosessoren har bare gull(?)kontaktflater der det før var pinner. Disse kontaktflatene legges oppå LGA-sokkelen på hovedkortet, hvor det sitter ettergivende "pinner". Så legges et deksel oppå CPU, veldig likt prinsipp som såkalte shims, som man fant til Socket A blant annet.

 

Alt i alt en litt enklere montering, som krever at man ikke fikler med sokkelen på hovedkortet så "pinnene" der blir ødelagt, men man slipper bøyde/brekte pinner under CPU.

Lenke til kommentar
hmm...ser nesten ut som pinnene allerede er der(altså, prosessoren har ikke bein).

Stemmer dette ?

5132396[/snapback]

Ja som det står i artikkelen så er dette en LGA sokkel. TA en titt på ditt nærmeste Intel LGA775 kort for en real world visuell betraktning.

 

LGA vil si at pinnene er i sokkelen og at prosessoren har en rekke lands, aldså masse små flate kontakter, som så prasses mot pinnene. Kontaktene har en viss mykhet slik at de vil bøye seg litt rundt toppen av pinnene. Dette bir en veldig god og pålitelig kontakt fordi det er mye lettere å påføre et godt trykk på hvert kontaktpunkt enn hva er tilfellet for ZIF. En får også kortere signalvei i forhold til ZIF og en rekke elektriske karakteristikker blir forbedret.

Lenke til kommentar
Liker ikke at de kopierer Intel sine socket design til stadighet. Gjør noe nytt og bedre selv

5132503[/snapback]

 

Men Intel gjør jo det samme med AMD? Virker som det går fram og tilbake hvilken kopierer fra den andre diverse egenskaper(snakker ikke bare om socket). Synes heller at det er bra de kopierer de beste egenskapene fra hverandre, kan nesten kalle det evolusjon av cpu.

Lenke til kommentar
Liker ikke at de kopierer Intel sine socket design til stadighet. Gjør noe nytt og bedre selv

5132503[/snapback]

 

Men Intel gjør jo det samme med AMD? Virker som det går fram og tilbake hvilken kopierer fra den andre diverse egenskaper(snakker ikke bare om socket). Synes heller at det er bra de kopierer de beste egenskapene fra hverandre, kan nesten kalle det evolusjon av cpu.

5132553[/snapback]

Å kopiere det som fungerer godt er vel kanskje det viktigste og vanligste de fleste ingeniører gjør. Det har ekstremt lite for seg å finne opp hjulet på nytt. Å se fordelene med en teknologi og forstå hvordan en skal utnytte den optimalt for sitt eget formål er forsåvidt nybråtsarbeid det også.

Lenke til kommentar
Liker ikke at de kopierer Intel sine socket design til stadighet. Gjør noe nytt og bedre selv

5132503[/snapback]

Og du er helt sikker på at Intel ikke har kopiert LGA fra f.eks IBM? ;)

5132555[/snapback]

 

 

Tja IBM står jo bak omtrent alt av prosessor teknologi. Men man glemmer antagelig bare å nevne dem i forbruker kanalene.

IBM utvikler. Intel & AMD kjøper. Sånn har det vært i mange år

Lenke til kommentar
Dette er slik en søt sak. AMD kopierer LGA prinsippet og jeg begynner å lure på om vi vil få en hærskare med fjortiser også denne gangen med invendinger mot LGA slik vi så sist gang dette ble presentert for Ola Dunk.

5132387[/snapback]

 

Ola Dunk kjøper Athlon™...

5132622[/snapback]

Det sier seg vel selv at Athlon er neste mann over på ett liknende format? Kanskje forskjellig antall pinner?

 

Ellers synes jeg LGA fungerer helt kjempe, har hatt av CPU flere ganger og ikke hatt noen problemer med pinner. Forsiktig skal man være uansett når man styrer på med CPU. Tror faktisk veldig mange bøyde pinner på CPUer skyldes sokkelen, dvs at man vrenger CPU over før pinnene er helt ute.. noe som sef ikke er ett problem med LGA. Det eneste negative må være en dyrere sokkel, men...

 

Edit: Ser heller ikke noe problem at produsenter henter ideer fra hverandre, dessuten har vel Intel og AMD en avtale om teknologiutveksling? Så det er neppe noe overraskelse at Intel henter noe som fungerer bra for AMD og vice versa.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Dette er slik en søt sak. AMD kopierer LGA prinsippet og jeg begynner å lure på om vi vil få en hærskare med fjortiser også denne gangen med invendinger mot LGA slik vi så sist gang dette ble presentert for Ola Dunk.

 

Uansett. Jeg synes dette ser bra ut. LGA er en, om ikke veldig stor forbedring, så i allefall en forbedring som åpner for bedre kvalitet på VCC og GND samt høyere I/O rates per pin, vel land strengt tatt.

5132387[/snapback]

 

Tenkte nøyaktig samme tanken,lurer på hva de som kritiserte denne da Intel tok den i bruk sier nå :hmm:

Samme skjedde jo da Intel tok i bruk DDR2 :!:

Lenke til kommentar

Kopiering av god teknologi er bra! Samarbeid mellom konkurrentene på produktutvilking tror jeg ofte er en sunn sak. Dersom alle skulle sitte på hver sin haug, med hver sine patenter, tror jeg ting fort hadde blitt en vandring i sirup.

 

Hvorvidt gevinsten er verdt bytte av sokkel, med påfølgende oppgraderingsbehov vet jeg ikke (kjenner fordelene ved LGA for dårlig), men AMD ligger vel an til å få nye sokler med det første uansett.

Lenke til kommentar
Kopiering av god teknologi er bra! Samarbeid mellom konkurrentene på produktutvilking tror jeg ofte er en sunn sak. Dersom alle skulle sitte på hver sin haug, med hver sine patenter, tror jeg ting fort hadde blitt en vandring i sirup.

 

Hvorvidt gevinsten er verdt bytte av sokkel, med påfølgende oppgraderingsbehov vet jeg ikke (kjenner fordelene ved LGA for dårlig), men AMD ligger vel an til å få nye sokler med det første uansett.

5132889[/snapback]

 

Regner med at du mente "ligger vel ikke ann til"

De får nye sokler til neste år på begge platformer

Lenke til kommentar
Kopiering av god teknologi er bra! Samarbeid mellom konkurrentene på produktutvilking tror jeg ofte er en sunn sak. Dersom alle skulle sitte på hver sin haug, med hver sine patenter, tror jeg ting fort hadde blitt en vandring i sirup.

 

Hvorvidt gevinsten er verdt bytte av sokkel, med påfølgende oppgraderingsbehov vet jeg ikke (kjenner fordelene ved LGA for dårlig), men AMD ligger vel an til å få nye sokler med det første uansett.

5132889[/snapback]

 

Regner med at du mente "ligger vel ikke ann til"

De får nye sokler til neste år på begge platformer

5132925[/snapback]

Verserte det ikke noen bilder av en ZIF sokkel (M?) for noen måneder siden? Kan ikke si jeg følger så nøye med på AMD sine sokkel planer. Ikke Intel sine heller for å være ærlig, men jeg vet de også har en ny type LGA sokkel under utvikling. Tror den er til servere.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hmm, blir bare forvirret av disse socket greiene.

 

Socket M2 = 940 Pins PGA?, for Sempron, Athlon64/FX, Opteron 100 -serien

Socket S1 = 638 Pins PGA, for bærbare

Socket F = 1207 Pins LGA, for Opteron 2P og MP

 

Socket M2 erstatter dagens socket 939, mens socket F erstatter socket 940.

Socket M2 er ikke kompatibel med dagens socket 940 selv om det er samme antall pinner.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

Og blir M2 LGA eller PGA? Edit: Etter litt leting er svaret PGA.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...