Gå til innhold

Ekstern boks for flere skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Førsteinntrykket mitt var "genialt" og da tenkte jeg at det var et USB2.0, FW eller PCMCIA-pasert skjermkort. Men sånn var det jo ikke. Jeg synes begrensningene i oppløsning var litt store og at prisen var for høy med tanke på begrensningene.

 

På bærbar kunne man like gjerne brukt 1 skjerm med dobbelt så høy oppløsning og sluppet denne boksen. F.eks kan man bruke en 24" LCD med 1920x1200 i stedet for to stk 17-19" med 1280x1024.

 

Men men, Dette er nok en gadget som kommer til å gå i min glemsel raskt..

Lenke til kommentar
Førsteinntrykket mitt var "genialt" og da tenkte jeg at det var et USB2.0, FW eller PCMCIA-pasert skjermkort. Men sånn var det jo ikke. Jeg synes begrensningene i oppløsning var litt store og at prisen var for høy med tanke på begrensningene.

 

På bærbar kunne man like gjerne brukt 1 skjerm med dobbelt så høy oppløsning og sluppet denne boksen. F.eks kan man bruke en 24" LCD med 1920x1200 i stedet for to stk 17-19" med 1280x1024.

 

Men men, Dette er nok en gadget som kommer til å gå i min glemsel raskt..

5126984[/snapback]

 

USB2.0, FW eller PCMCIA-baserte skjermkort høres spennende ut, men er det ikke flaskehals i noen av disse grensesnittene for slik type trafikk? Hvordan måler dagens "PCMCIA" standard (heter vel noe sånt som PC-kort i dag) i forhold til forskjellige busser (ISA, PCI, PCI-X med tilhørende frekvenser, PCIe x1, PCIe x4, PCIe x16) og de nye grafikkbussene fra henholdsvis nVidia og ATI (for bærbare) ?

Lenke til kommentar
USB2.0, FW eller PCMCIA-baserte skjermkort høres spennende ut, men er det ikke flaskehals i noen av disse grensesnittene for slik type trafikk? Hvordan måler dagens "PCMCIA" standard (heter vel noe sånt som PC-kort i dag) i forhold til forskjellige busser (ISA, PCI, PCI-X med tilhørende frekvenser, PCIe x1, PCIe x4, PCIe x16) og de nye grafikkbussene fra henholdsvis nVidia og ATI (for bærbare) ?

5127027[/snapback]

USB1.1: 1,5 MB/s

100Mbit/s LAN: 12,5 MB/s

ISA: 16,67 MB/s (16 bit 8 MHz)

PCMCIA 16bit: 16,67 MB/s (16bit 8MHz)

ATA33: 33,33 MB/s (?)

Firewire 400: 50 MB/s

USB2.0: 60 MB/s (?)

Firewire 800: 100 MB/s

1Gbit/s LAN: 125 MB/s

PCI: 133,33 MB/s (32 bit 33 MHz)

PCMCIA PCCard 32bit Cardbus: 133,33 MB/s (32 bit 33 MHz)

ATA133: 133,33 MB/s (?)

PCIe-x1: 250 MB/s (begge veier samtidig)

SATA300: 300 MB/s (?)

DVI double link: 495 MB/s (165MHz 3x8bit farger)

PCIe-x4: 1 GB/s (begge veier samtidig)

VGA: 1,2 GB/s (400MHz RAMDAC 3x8bit farger)

AGPx8: 2,133 GB/s (32 bit 266 MHz DDR)

PCIe-x16: 4 GB/s (begge veier samtidig)

Dual channel PC3200 DDR-ram: 6,4 GB/s (128 bit 200MHz DDR)

Minnet på geforce 7800GTX: 38,4 GB/s (256bit 600MHz DDR)

 

Hvis man skal bruke et USB2, Firewire eller PCMCIA 32bit-basert skjermkort så må man altså bruke komprimerte bilder og/eller lav oppfriskningsrate. Å kjøre skjermbilder over lav båndbredde har fungert fint før i 2D med programvareløsninger for å kjøre multiskjerm via 100Mbit/s LAN.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kanskje denne dingsen endelig åpner for mulighet for "surround gaming" på nvidia kort? Altså spilling over 3 skjermer. Det hadde ikke vært så dumt

5127045[/snapback]

 

 

Betyr dette at man kan kjøre 4 skjermer med et skjermkort som har 2 utganger?

5127613[/snapback]

 

Lurer på akkurat det samme. Noen som vet om noen tester av dette?

Lenke til kommentar

... Må jo legges til at de som vil kjøre opp med to skjermer, ikke alltid har behov for høyere oppløsning, men enkelt og greit: to skjermer med mulighet til å ha forskjellige dokumenter o.l. (og nei, en skjerm med høy oppløsning og to sider vedsiden av hverandre er ikke det samme nei..), mens for andre, så er en skjerm med høyere oppløsning faktisk bedre ja...

Lenke til kommentar

Jeg vil tror den kan brukes like fint på desktop som på bærbare. VGA-utgangen (d-sub) er akkurat den samme på begge typer maskiner og driverene er nok identiske.

 

Hvis driveren takler to enheter (en boks på hver sin VGA-utgang) så blir det nok mulig med 4 skjermer på skjermkort med 2 VGA-utganger.

 

Siden PC'en og sansynligvis også driveren til skjermkortet vil tolke det som en eneste utgang så tror jeg det vil bli mulig med "surround gaming". Altså 2 skjermer på en og samme utgang i 3D-modus med full hastighet fordelt utover 2 skjermer. Hvis spillet støtter oppløsningen 2048x768 eller 2560x1024 (8:3 eller 5:2) så tror jeg det skal gå fint å spille i full hastighet på to skjermer selv om ikke nvidias eller atis driver støtter 3D-modus over flere skjermer.

Lenke til kommentar

Virker som den støtter surround-gaming hvis jeg tolker matrox riktig:

 

How does DualHead2Go work?

DualHead2Go appears to your system as an ultra-widescreen monitor. Using standard EDID reporting mechanisms, the DualHead2Go will cause the graphics device already present in your system to generate the ultra-widescreen image, which is sent to DualHead2Go. DualHead2Go then splits this ultra-wide screen image into a left half and a right half and sends the normal size images to regular monitors.

Lenke til kommentar

Ja alt tyder på at den støtter surround-gaming. Og det er jo ganske kult da. Hvis man har nvidia-kort kan man nå endelig få surround-gaming over 3 skjermer, og ikke bare 2 som kortet støtter. Man kobler bare 2 av skjermene til denne dingsen, og den 3dje skjermen til den andre ingangen på grafikkortet.

2 skjermer er jo nesten helt ubrukelig til dette formålet fordi man får en spalte akkurat på midten av bildet, og det er jo der alt skjer. 3 derimot er nok helt rått.

 

edit:

eller nei kanskje det ikke er så enkelt. Virker som driveren til nvidia krever at de 2 skjermene har samme oppløsning ved horisontal span. Men det går jo ikke hvis man har en sånn boks med to skjermer koblet til den ene utgangen. :/

Endret av -kristoffer-
Lenke til kommentar

edit:

eller nei kanskje det ikke er så enkelt. Virker som driveren til nvidia krever at de 2 skjermene har samme oppløsning ved horisontal span. Men det går jo ikke hvis man har en sånn boks med to skjermer koblet til den ene utgangen. :/

5130237[/snapback]

 

Huff da!

Hvor fant du den informasjonen forresten? Kan du komme med en link?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...