Gå til innhold

Omtale av UFO: Aftershock (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jorden er dekket av en biokjemisk masse for å kunne gjøre hele planeten til en supercomputer.

Eeeeh... nesten, men ikke akkurat. ;) Biomassen var vel helst tenkt å utvikle egen intelligens med enorme "psychic powers". Kanskje en slags supercomputer, men jeg så mer for meg noe som kunne ta kontrollen over alt som måtte komme i nærheten av det. Nærmest slik at man ville satt opp store skilt i ytterste kant av solsystemet med teksten "Advarsel! Kom ikke nærmere!" og massive varsellamper... :)

 

Kan ellers ikke si meg helt enig i dine kommentarer om det turbaserte systemet. Jeg for min del har likt dette systemet helt siden det dukket opp i UFO: Apocalypse og synes det fungerer veldig bra, bare man blir vant til det. Jeg for min del savner overhodet ikke det turbaserte systemet i UFO: Enemy Unknown og TFTD. Synes det er lettere å reagere på det som skjer, og det å oppdage en alien er ikke like potensielt farlig som før. I det turbaserte systemet, hvis du oppdaget et par aliens rundt et hjørne med den siste du flyttet på den runden, var det gode sjanser for at det var over for den mannen. Med det pausebaserte systemet har du en mulighet til å reagere og trekke deg tilbake før du har fått kjenne en hel runde med plasmabaserte våpen...

 

Kanskje ikke verdens beste eksempel, med litt taktisk forståelse eller erfaring hadde man ikke rundet det hjørnet jeg nevnte med de siste bevegelsespoengene, men det fungerer som en illustrasjon, håper jeg... ;) Det finnes forøvrig en ålreit demo med to taktiske oppdrag hvor du kan se om du liker systemet. Tror den kan lastes ned fra gamer.no, faktisk.

 

Ellers kjempefin omtale! :thumbup: God gjennomgang av spillets innhold. Skal ikke krangle om karakteren, men selv synes jeg AS er det beste som har skjedd franchisen siden TFTD og det er lenge siden jeg har hatt så mye morro med et UFO-basert spill. :) Og ja, spillet er veldig vanskelig. Det trengs bare én fiendesniper med ett kritisk treff, og du har en mann mindre i laget ditt. UFO: Aftermath, forgjengeren, var betydelig lettere i starten... Nå må du faktisk tenke litt taktisk. :)

Lenke til kommentar

F... o :( hadde håpet de skulle forbedre en del ting fra forrige spill.. Ikke minst grafikken, ikke det at grafikk er alt, men når den er begrensende for spillet slik den var i forrige spill synes jeg det er dumt :(

 

det første ufo spillet var det som fikk meg til å kjøpe min første pc (bare digget den jordklodeoversikten og forskning osv) :) dumt at disse to siste titlene holder samme nivå :( Dog anntar denne siste er bedre enn den forrige..

Lenke til kommentar
F... o :( hadde håpet de skulle forbedre en del ting fra forrige spill.. Ikke minst grafikken, ikke det at grafikk er alt, men når den er begrensende for spillet slik den var i forrige spill synes jeg det er dumt :(

 

det første ufo spillet var det som fikk meg til å kjøpe min første pc (bare digget den jordklodeoversikten og forskning osv) :) dumt at disse to siste titlene holder samme nivå :( Dog anntar denne siste er bedre enn den forrige..

5126892[/snapback]

Hmm, UFO: Aftershock (AS) er betydelig bedre enn UFO: Aftermath (AM), AS er alt det AM skulle ha vært... Alt er forbedret og utvidet, og Aftershock ligner nå mye mer på de første UFO spillene og jeg synes det er veldig underholdende. AM var bare et sørgelig kapittel...

 

* Grafisk sett er det en stor forbedring i forhold til AM. Også mye bedre presentasjon og UI generelt.

* I AM eksisterte ikke basebygging, basebyggingen i AS er den mest omfattende i noe UFO spill.

* Forskning i AM hadde omtrent bare ett parameter; antall baser som var satt til å drive med forskning. I AS har de forskjellige typene bygninger betydning for hva slags forskning du kan utføre. For eksempel må du bygge Medical Lab for å forske på medikit og Weapons Lab for å forske på våpen. Og til alt overmål finnes det flere nivåer av bygninger. De første du kan bygge kan ikke forske på mer avanserte ting.

* Det samme gjelder for utvikling og produksjon som for forskning.

* I AM hadde ikke bygningene noen betydning, de var bare hindre. I AS kan du gå inn i bygninger, mye mer kan ødelegges. Det samme gjelder Reticulan (alien)-baser.

* AM var latterlig enkelt i begynnelsen, alle soldatene dine var nærmest tanks. I AS kan du forvente å miste hele squaden din hvis du ikke er forsiktig og blir omringet.

* AS har introdusert et helt nytt element, ressurshåndtering. Det er tre typer ressurser du må ha kontroll over, og forskning og produksjon bruker av ressursene dine.

* I AM fikk du soldater i jevnt tempo, og alle var vanlige mennesker. I AS er menneskene delt inn i tre grupperinger, "vanlige", cyborgs og psionics. Du må forholde deg til alle faksjonene (litt som i Apocalypse), og du ber om soldater fra de forskjellige faksjonene og du må betale for dem med ressurser du har samlet.

* Det pausebaserte systemet er omtrent det eneste som er det samme som i AM (og Apocalypse).

 

Det var det jeg kom på i farta. Det er flere forskjeller, men det burde i alle fall gi deg en pekepinn på at AS slett ikke er en kjip kopi av AM...

 

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg har jeg ikke hatt det så mye morro med et UFO spill siden Enemy Unknown... Så min mening er at hvis du likte Enemy Unknown er det gode sjanser for at du vil like Aftershock også. Og likte du Apocalypse også kan jeg nærmest garantere deg at Aftershock vil falle i smak.

Lenke til kommentar

Her er det uenighet. Jeg har også spillt 'serien' fra begynnelsen. Og Apocalypse synes jeg så langt er det beste, til tross for det manglende globale aspektet.

 

Det turnbaserte systemet har jeg ikke savnet et sekund siden Apocalypse innførte realtime med pausing.

 

At soldatene ikke gjør ting på egen hånd er bra. Det er meningen, og det er slik det skal være. Soldater som tar initiativ til å skyte på egen hånd er bare irriterende. Dersom jeg har en plan og vil at soldaten skal stå i dekning, så skal han stå i dekning. Jeg vil ikke kaste bort ammo, ha monsteret jeg ville spare drept, røpe posisjonen min eller annet tull bare fordi soldatene ikke har vett til å holde seg i ro når jeg ber dem om det.

 

Grensesnittet fungerer veldig bra i taktiske oppdrag. Det eneste er at jeg kunne tenkt meg å ha en annen knapp en space til å starte igjen, da jeg stadig vekk trykker space for å pause rett etter at spillet har satt i pause, og jeg starter i stedet for å pause som jeg hadde tenkt.

 

Grunnen til at aliens dukker opp av løse lufta er at men ikke alltid ser dem selv om de er der. Flatsters og cloaking kan skjule fiender som er ganske nærme. Selv om jeg skal være enig i at synet på soldatene er litt i dårligste laget til tider.

 

Jeg synes ikke grafikken er dårlig, jeg synes den gjør jobben bra. Og jeg liker animasjonene. Det er utrolig kult å zoome helt inn og kjøre i slow motion og se hvordan folk blir slengt rundt. Eneste jeg savner er blodsprut. :evil:

 

Og grafikken og banene i AS er mye bedre enn i AM. Det er mere rom rundt soldatene og ikke så trangt. Det er også kult å se på brettene i PSI-modus. Men noen praktisk nytte av dette har jeg ikke oppdaget ennå.

 

Jeg synes ikke AS er vanskelig i begynnelsen i det hele tatt. OK, et par ganger, dersom man kommer tett oppå noen som setter fyr på soldatene dine, så er det vanskelig. Men slike episoder er sjeldne. Et par cultist-oppdrag har også vært vriene, men som regel går det smertefritt og med små skader på egne soldater.

 

Jeg liker desverre ikke den strategigske delen i AS. For mye land som skal erobres. Hvert lille landområde krever et standard-oppdrag, og det er mange av dem. Alt for mye tid går med på dette, på bekostning av fremdrift i historien og forskninga. Nå har jeg ikke kommet så langt i historien enda, så jeg vet ikke om det faktisk er viktig å erobre land, men jeg må jo anta det. Eller?

 

Jeg synes også det er for mange baser, og for liten plass på basene. Track og resurssystemet synes jeg er litt meningsløst. Diplomatisystemet likeså. Jeg er på godfot med samtlige, har masse overskudd av resurser og har ikke bruk for nye soldater. Det nye forskningssystemet er bra, men forskninga og produksjonen går som sagt for sakte frem.

 

Også savner jeg ufo'ene man måtte oppdage, skyte ned og undersøke. Spenninga rundt hva man møtte neste gang.

Lenke til kommentar
*kutte kutte*

 

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg har jeg ikke hatt det så mye morro med et UFO spill siden Enemy Unknown... Så min mening er at hvis du likte Enemy Unknown er det gode sjanser for at du vil like Aftershock også. Og likte du Apocalypse også kan jeg nærmest garantere deg at Aftershock vil falle i smak.

5127237[/snapback]

 

Takker for min del for utdypningen fra dere :thumbup:

 

Åh, ok,, Da kan det jo være at jeg liker det allikevel.. :) Jeg har bare spilt de to første og AM (har ikke prøvd apocalypse :( ), og hvis AS er mer likt de to første så er jo det veldig bra nyheter.. Tror faktisk jeg skal ta en titt på det :D

 

( :hmm: bare jeg som skriver lite i denne tråden, føler jeg burde legge inn noen avsnitt e.l. )

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Jeg liker desverre ikke den strategigske delen i AS. For mye land som skal erobres. Hvert lille landområde krever et standard-oppdrag, og det er mange av dem. Alt for mye tid går med på dette, på bekostning av fremdrift i historien og forskninga. Nå har jeg ikke kommet så langt i historien enda, så jeg vet ikke om det faktisk er viktig å erobre land, men jeg må jo anta det. Eller?

 

Jeg synes også det er for mange baser, og for liten plass på basene. Track og resurssystemet synes jeg er litt meningsløst. Diplomatisystemet likeså. Jeg er på godfot med samtlige, har masse overskudd av resurser og har ikke bruk for nye soldater.  Det nye forskningssystemet er bra, men forskninga og produksjonen går som sagt for sakte frem.

 

Også savner jeg ufo'ene man måtte oppdage, skyte ned og undersøke. Spenninga rundt hva man møtte neste gang.

5127376[/snapback]

Nå har ikke jeg kommet så fryktelig langt i historien heller. Uansett, så vidt jeg har skjønt har landområdene en strategisk betydning i og med at du får mer ressurser tilgjengelig, og flere baser gir deg flere muligheter til forskning og produksjon, skulle jeg mene. Blant annet med tanke på at det er liten plass på basene. ;) Det blir selvfølgelig mer å forsvare da..

 

Track-systemet antar jeg er der for å legge til et strategisk problem: supply-ruter. Du må jo ha en track til basen i et land for å få ressursene fra det landet. Hvis cultists for eksempel tar et område som tracken til en base går igjennom, mister du plutselig alle ressurser fra det landet basen ligger i.

 

Diplomatisystemet er vel ikke så mye diplomati, men noen du kan plage for å få mer materialer eller flere soldater. Og så lønner det seg ikke å gjøre ting som irriterer dem, slik som fiendtlige oppdrag mot dem, samt at de misliker at "deres" soldater dør. Det er vel i grunn ikke mer avansert enn at jo dårligere de liker deg, jo lavere level har soldatene du kan velge mellom, samt at under et visst nivå kan du ikke be om materialer lenger.

 

Når det gjelder forskning og produksjon, så går det litt sakte i starten, men tar seg visst opp etterhvert som man får flere baser og bygger dem ut (i alle fall iflg innlegg på forum på ufo-aftershock.com).

 

Og angående UFO-er. Jeg vil ikke røpe noe spesifikt, men ting vil skje senere i spillet som kanskje kan oppfylle det savnet. Og jeg er ikke så sikker på at lykkesituasjonen du er i nå vil holde seg så stabil. :)

 

Du nevnte også vanskelighetsgraden. I Aftermath skulle det godt la seg gjøre å miste noen soldater. I Aftershock holder det bare å bli overrasket i en trang gang av et par flapsters og et par andre mutanter (aliens på den andre siden er pushovers i starten..). Flapsters tåler mye, og de setter fyr på deg. Tidlig i spillet har du ikke mulighet til å slokke brannen, og da skal det ikke mye til før du har et par døde soldater. Det skjer ikke ofte, men jeg har i alle fall blitt overrasket over hvor fort det har gått fra squaden blir angrepet til en er død. Sier ikke at det er supervanskelig, mener bare det er vanskeligere enn forgjengeren. På den annen side, så langt er det lettere enn mid-game Apocalypse, det var et helvete... ;)

 

Et lite tips til slutt ang flapsters. De har det med å fiksere på en person, så det kan lønne seg å la den personen løpe rundt omkring mens de andre fyrer løs på flapsteren. Men er du omringet .. tja, da er det fort over. Enda godt autosaven er såpass hyperaktiv. :)

Lenke til kommentar

********** INNEHOLDER EN MINIMAL SPOILER**********

 

Jeg deler nok de fleste av JBlack sine meninger om ufo spillene, selv om UFO: Enemy unknown og Apocalypse ligger og kniver om toppen personlig. Jeg synes realtime systemet som ble introdusert i Apocalypse var gode nyheter. I Apocalypse kunne man velge mellom både realtime og turn based. I starten begynte jeg med turn based men etter litt ble det realtime - og det fungerte utmerket. Samme gjelder for Aftershock.

 

Tittet på screenshotsa i omtalen og synes ikke de rettferdiggjorde grafikken man har på oppdragene. Nå er jeg ingen ekspert innenfor grafikk, men det virker som at screenshotene ble tatt med ett dårlig oppsett og ikke ett resultat av å gjøre bildene mer web vennlige.

 

**SPOILER**

Videre så er strategidelen litt på tynn is. For oss aggresive spillere så kan man erobre store landområder som fører til at man strengt tatt kan erobre alle av kultistenes områder før romskipet kommer, som vil ødelegge historien.

**/SPOILER**

 

Angående vanskelighetsgrad og overflod av ressurser, jeg ber dere om å prøve den hardeste vanskelighetsgraden og spiller ironman (ingen reloading av savegames om noe går galt). Du vil fort få behov for flere soldater og flere ressurser. Ang. research tar lang tid; bygg flere byggninger innen den sjangren du forsker.

 

Det finnes allerede noen gode mods som forandrer spillet til en viss grad. Jeg bruker selv Alien Assault og laser and missileweapons balance mod. Disse gjør ting mye vanskeligere og sørger for at laservåpen faktisk er nyttig, mens eksplosiver faktisk blir skumle (og morsomme).

 

Jeg kom over en tråd i det offisielle forumet der det ble klaget på en del bugs, osv. Der innrømmet en person med tittelen project leader i forumet at det ikke var klart, men at det var ett krav ifra Cenega, og utifra ordlyden virket det som om at flere utsettelser ville ha gjort det slik at Cenega hadde trukket seg som utgiver. Altså inget valg. Derfor ble det i den siste perioden fokusert på å gjøre spillet så klart som mulig innen utgivelsen, og en patch forventes allerede nå i denne uken.

 

Det satses stort på å modde spillet, og det er en egen tråd for folk som har lyst å modde det skal få en rekke av spillets kode under NDA. Morsomt om noen hadde bestemet seg for å modde det til en noe lignende Syndicate Wars, om motoren kan handle større missions områder. Men det mangler for mye informasjon for å anta noe som helst akkurat nå.

 

Det største negative etter egen oppfattning er starforce systemet, noen legitime brukere har problemer med det. Har til og med sett noen reviews gi starforce beskyttede spill ett minus pga starforce. Gamespy hadde vel en slik en for en stund siden.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar
Åh, ok,, Da kan det jo være at jeg liker det allikevel.. :) Jeg har bare spilt de to første og AM (har ikke prøvd apocalypse :( ), og hvis AS er mer likt de to første så er jo det veldig bra nyheter.. Tror faktisk jeg skal ta en titt på det :D

 

( :hmm: bare jeg som skriver lite i denne tråden, føler jeg burde legge inn noen avsnitt e.l. )

5127676[/snapback]

Gjør det. :) Det finnes også en demo du kan laste ned. Den gir deg et lite innblikk i den strategiske delen (du får se alle vinduene og kan lese tutorialteksten om dem), og du får prøvd to typiske taktiske oppdrag. Tror du kjapt vil se at ting har skjedd siden Aftermath. :)

 

(Kan skrive kort, jeg også :blush: )

Lenke til kommentar

* LITEN SPOILER *

 

[... klippe klippe ...]

 

Videre så er strategidelen litt på tynn is. For oss aggresive spillere så kan man erobre store landområder som fører til at man strengt tatt kan erobre alle av kultistenes områder før romskipet kommer, som vil ødelegge historien.

5127709[/snapback]

Så vidt jeg vet, hvis du gjør det så vil det kultistene få en tilfeldig base når romskipet kommer. Det kan godt være en av dine, og du får ikke muligheten til å forsvare den. Så det anbefales å la kultistene sitte igjen med en base inntil romskipet kommer.

 

Jeg tror dette er på buglista og det vil muligens bli fikset i kommende patch.

Lenke til kommentar

Ja. Om man ser på kun historien, er det en ødeleggende faktor. Spillet stopper nok ikke opp av den grunn. Men du ødelegger litt for deg selv om det skulle skje, hvor morsomt er det når fiendene ikke har noen områder igjen lengre (om du skulle ta den ene nye basen de får), og enda har du mye research som er igjen.

Lenke til kommentar
Ja. Om man ser på kun historien, er det en ødeleggende faktor. Spillet stopper nok ikke opp av den grunn. Men du ødelegger litt for deg selv om det skulle skje, hvor morsomt er det når fiendene ikke har noen områder igjen lengre (om du skulle ta den ene nye basen de får), og enda har du mye research som er igjen.

5127943[/snapback]

:hmm: Jeg tror nok historien tar en ny vending på det tidspunktet og at du får andre fiender å bekymre deg over. Har ikke kommet så langt selv, har bare fått et par spoilere i trynet når jeg har browset det offisielle forumet. ;)

Lenke til kommentar
********** INNEHOLDER EN MINIMAL SPOILER**********

**SPOILER**

Videre så er strategidelen litt på tynn is. For oss aggresive spillere så kan man erobre store landområder som fører til at man strengt tatt kan erobre alle av kultistenes områder før romskipet kommer, som vil ødelegge historien.

**/SPOILER**

5127709[/snapback]

Jeg gikk inn på det offisielle forumet for å spørre om dette. Jeg har ikke noe problem med å utslette kultistene om jeg ønsker. Og det er fortsatt fire timer igjen til ....

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg kommet så fryktelig langt i historien heller. Uansett, så vidt jeg har skjønt har landområdene en strategisk betydning i og med at du får mer ressurser tilgjengelig, og flere baser gir deg flere muligheter til forskning og produksjon, skulle jeg mene. Blant annet med tanke på at det er liten plass på basene. ;) Det blir selvfølgelig mer å forsvare da..

 

Track-systemet antar jeg er der for å legge til et strategisk problem: supply-ruter. Du må jo ha en track til basen i et land for å få ressursene fra det landet. Hvis cultists for eksempel tar et område som tracken til en base går igjennom, mister du plutselig alle ressurser fra det landet basen ligger i.

5127700[/snapback]

Kanskje det blir viktigere senere, men foreløpig så gir dette kun utslag i flere standardoppdrag for å få land. Noe som sinker progresjonen ellers i spillet.

 

Diplomatisystemet er vel ikke så mye diplomati, men noen du kan plage for å få mer materialer eller flere soldater. Og så lønner det seg ikke å gjøre ting som irriterer dem, slik som fiendtlige oppdrag mot dem, samt at de misliker at "deres" soldater dør. Det er vel i grunn ikke mer avansert enn at jo dårligere de liker deg, jo lavere level har soldatene du kan velge mellom, samt at under et visst nivå kan du ikke be om materialer lenger.

5127700[/snapback]

Jeg har min håndfull soldater, erværvet i starten av spillet. Resurser har jeg mer enn nok av selv. Senere er de andre ignorert. Jeg har nå topp forhold til cyborgs pg psionics, basert stort sett på hjelpeoppdrag. Og humans har det vært færre oppdrag med, så dem har jeg sponset litt. Og har vel ca 75% positivt forhold der. Med mindre ting skjer senere i historien, så er dette en del av spillet som jeg rett og slett ignorerer.

 

Når det gjelder forskning og produksjon, så går det litt sakte i starten, men tar seg visst opp etterhvert som man får flere baser og bygger dem ut (i alle fall iflg innlegg på forum på ufo-aftershock.com).

5127700[/snapback]

Hovedproblemet er ikke at produksjonen går sakte, men at hele spillet går sakte fremover fordi alle disse små standardoppdragene koster spilletid.

 

 

Du nevnte også vanskelighetsgraden. I Aftermath skulle det godt la seg gjøre å miste noen soldater. I Aftershock holder det bare å bli overrasket i en trang gang av et par flapsters og et par andre mutanter (aliens på den andre siden er pushovers i starten..). Flapsters tåler mye, og de setter fyr på deg.

5127700[/snapback]

Flapsters tåler lite av standarvåpnene man starter med. Og fyr på meg har vel skjedd unntaksvis. Dessuten er de treeeige. Ble mer plaga av Muckstars i begynnelsen, enn av Flapsters.

 

 

På den annen side, så langt er det lettere enn mid-game Apocalypse, det var et helvete... ;)

5127700[/snapback]

Etter hvert som jeg ble kjent med spillet, så var det rimelig lett det også. Men de første gangene jeg spillte det... absolutt en utfordring. Men det virkelig vanskelige spillet i 'serien' er Terror from the deep. Fjernstyrte bomber som fienden styrer tvers over hele brettet og som utsletter et stort område i nærheten. Man kan ikke ligge i skjul eller noe, fordi alt blåses til himmels. Også de h.... Lobsterne som man må skyte på en halvtime før de endelig kneler.

 

 

Et lite tips til slutt ang flapsters. De har det med å fiksere på en person, så det kan lønne seg å la den personen løpe rundt omkring mens de andre fyrer løs på flapsteren. Men er du omringet .. tja, da er det fort over. Enda godt autosaven er såpass hyperaktiv. :)

5127700[/snapback]

Bare å gå to skritt tilbake og vippe frem den store kanonen, nei ikke den, men shotgun'en.

Lenke til kommentar
********** INNEHOLDER EN MINIMAL SPOILER**********

**SPOILER**

Videre så er strategidelen litt på tynn is. For oss aggresive spillere så kan man erobre store landområder som fører til at man strengt tatt kan erobre alle av kultistenes områder før romskipet kommer, som vil ødelegge historien.

**/SPOILER**

5127709[/snapback]

Jeg gikk inn på det offisielle forumet for å spørre om dette. Jeg har ikke noe problem med å utslette kultistene om jeg ønsker. Og det er fortsatt fire timer igjen til ....

5128203[/snapback]

 

Jeg sjekka det ut etter at jeg skrev det. Og det ødelegger faktisk om man tar alle områdene.. eller mer viktig alle basene til cultistene fordi det kommer ett oppdrag senere da det er nødvendig at cultistene har en base. Og dersom dette med at de får ett tilfeldig område stemmer, så må de få en base. Tough luck, ikke noe å ta sjansen på. Selv så ante jeg noe av dette etter at jeg var innom det offisielle forumet, og som nevnt tidligere, man kommer lett over litt spoilers der. Derfor bestemte jeg meg for å ta ting roligere inntil skipet kom.

 

Gode nyhetene er derimot at dette skal være fikset i den patchen som skal komme, sier ryktene i allefall.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar
[... klippet bort mine kommentarer ang tracks ...]

Kanskje det blir viktigere senere, men foreløpig så gir dette kun utslag i flere standardoppdrag for å få land. Noe som sinker progresjonen ellers i spillet.

5128275[/snapback]

Litt usikker på hva du mener her. Det kaaan jo tenkes at du har gjort samme tabben som meg og lagt tracks til alle ressurser du trenger? Antagelig ikke, men ifall så trenger du bare legge tracks mellom basene. Ellers er det jo litt opp til deg selv hvor fort du ønsker å tilegne deg nye landområder. Man må ikke gjøre alle oppdragene man får i hendene.

 

Jeg har min håndfull soldater, erværvet i starten av spillet. Resurser har jeg mer enn nok av selv. Senere er de andre ignorert. Jeg har nå topp forhold til cyborgs pg psionics, basert stort sett på hjelpeoppdrag. Og humans har det vært færre oppdrag med, så dem har jeg sponset litt. Og har vel ca 75% positivt forhold der. Med mindre ting skjer senere i historien, så er dette en del av spillet som jeg rett og slett ignorerer.

5128275[/snapback]

Høres ut som om du har god kontroll på situasjonen akkurat nå. :) Gi lyd fra deg om det holder seg utover i spillet. Her går det ikke like bra, men det tar seg kanskje opp igjen etterhvert.. :)

 

Hovedproblemet er ikke at produksjonen går sakte, men at hele spillet går sakte fremover fordi alle disse små standardoppdragene koster spilletid.

5128275[/snapback]

Nå er du ikke nødt til å ta alle standardoppdragene, går an å avvise noen i påvente av ny teknologi og bare la tiden gå litt. Det er slett ikke alle oppdragene som har noen spesiell betydning...

 

Flapsters tåler lite av standarvåpnene man starter med. Og fyr på meg har vel skjedd unntaksvis. Dessuten er de treeeige. Ble mer plaga av Muckstars i begynnelsen, enn av Flapsters.

5128275[/snapback]

De er treige, ja, det er de, men de har det med å dukke opp rett foran nesa på deg, og som regel går det veldig bra, men av og til er du i en kinkig posisjon rent taktisk og du blir overkjørt.

 

Men det virkelig vanskelige spillet i 'serien' er Terror from the deep. Fjernstyrte bomber som fienden styrer tvers over hele brettet og som utsletter et stort område i nærheten. Man kan ikke ligge i skjul eller noe, fordi alt blåses til himmels. Også de h.... Lobsterne som man må skyte på en halvtime før de endelig kneler.

5128275[/snapback]

Jeg hatet .. virkelig hatet .. de fjernstyrte bombene... De ødela mangt et godt planlagt angrep...

 

Et lite tips til slutt ang flapsters. De har det med å fiksere på en person, så det kan lønne seg å la den personen løpe rundt omkring mens de andre fyrer løs på flapsteren. Men er du omringet .. tja, da er det fort over. Enda godt autosaven er såpass hyperaktiv. :)

5127700[/snapback]

Bare å gå to skritt tilbake og vippe frem den store kanonen, nei ikke den, men shotgun'en.

5128275[/snapback]

Ok, det kan nok funke det også, men er du omringet i en trang gang er ikke det så lett. ;) Har skjedd meg en gang, og jeg passer meg nå for å komme i lignende situasjoner...

Lenke til kommentar

Ein ting eg synest er litt rart etter å ha lese nokon testar er at fleire sider gjev Aftermath betre karakter enn Aftershock. Det er ingen tvil om at Aftershock har ein del bugs, og sider som kan betrast, men lavare karakter enn Afteremath? Etter mi meining er Aftershock eit lysår foran Aftermath, og eg storkosar meg med spelet. Respekterar sjølvsagt at andre meiner noko anna, men lavare enn Aftermath... (ser at det er ulike testerar på dei to spela da)

 

Noko eg og har merka meg er at mange spelerar gjev Aftershock meir skryt enn testerane. Men Aftermath var det stort sett motsatt...

 

@[^..^]Christian: Eg synest Aftershock er utrulig mykje betre enn Aftermath. Stort sett alle områder av spelet er betra, og det er lenge sidan eg har blitt så hekta på eit spel. "Bare eit oppdrag til..." syndromet er det få spel som gjev meg om dagen... :). Sjekk nokon stilige skjermbilder i denne og denne tråden.

Lenke til kommentar
[... klippet bort mine kommentarer ang tracks ...]

Kanskje det blir viktigere senere, men foreløpig så gir dette kun utslag i flere standardoppdrag for å få land. Noe som sinker progresjonen ellers i spillet.

5128275[/snapback]

Litt usikker på hva du mener her. Det kaaan jo tenkes at du har gjort samme tabben som meg og lagt tracks til alle ressurser du trenger?

Det jeg mener er at det at det er så mange land å ta, gjør at jeg bruker masse tid på dette. Tracks'ene sinker ikke spillet. De har jeg, når jeg skjønte systemet, vært konservative med. Har masse baser rundt i verden jeg ikke har giddet å koble til en gang.

 

Antagelig ikke, men ifall så trenger du bare legge tracks mellom basene. Ellers er det jo litt opp til deg selv hvor fort du ønsker å tilegne deg nye landområder. Man må ikke gjøre alle oppdragene man får i hendene.

Men jeg føler at det er poenget... ridding the earth of alien scum, så og si. Dersom dette var virkelighet (:roll:) så er det jo nettopp det jeg ville gjort i praksis. Sørget for å kontrollere mest mulig. Også er det jo snakk om tilgang til baser og resurser. Så da blir det til at jeg legger kloden for mine føtter ... og det tar tid.

 

 

 

Høres ut som om du har god kontroll på situasjonen akkurat nå. :) Gi lyd fra deg om det holder seg utover i spillet. Her går det ikke like bra, men det tar seg kanskje opp igjen etterhvert.. :)

Elleve soldater, level 8-12. Resurser 4640, 5204, 5372 og 3 dager og 12 timer til ... De kultne har en base og totalt fem områder. Forsvarte meg nettopp mot dem med kun en psionic og en cyborg. Må bare ikke møte for mange av dem ute i det åpne samtidig.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

jeg nærmer meg slutten i spillet nå.. sleit litt i starten med å komme riktig på vei, men det ordnet seg.

 

Spillet er gromt når det gjelder tech og at du må finne opp våpen, eneste som skulle vært fjernet eller begrenset var våpen du fant.

For jeg jobba hardt med å finne opp diverse våpen, men som jeg fikk som loot før det var ferdig funnet opp.. mye mer gøy å vente på at fabrikken spytta ut leketøy.

 

Syns med grafikken, de gutta skulle hatt mer penger og mer tid så tror jeg dette hadde slått ann ganske bra.

 

 

Stort sett fornøyd.

 

Christian

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...