Gå til innhold

Bedre Wi-Fi i ny Linux-kjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forbedringer på linux-fronten er alltid godt nytt. Støtten for WLAN'et som er en del av Centrino-plattformen er en kjempenyhet fordi det er veldig mange som har en bærbar med Centrino-plattform og ønsker å bruke linux på den.

 

De andre nyhetene er sikkert også fine, selv om jeg aldri har hørt om et par av de filsystemene. (FUSE og Reiser4)

5116593[/snapback]

FUSE er ikke et filsystem, men heller en måte å "gjøre ting til filsystemer" etter det jeg har skjønt.. Feks gmailfs, som nevnt i artikkel.

 

Reiser 4, hadde kanskje vært den største nyheten, da jeg tror veldig mange ser frem til å teste det. Kommer nok til å ta en clean install når reiser 4 kommer. :) Kjører nå vanlige reiser 3.6 ...

 

Men denne artikkelen kom ganske sent syns jeg, det ca en uke siden 2.6.14 kom... :p

Lenke til kommentar

Forbedringer på linux-fronten er alltid godt nytt. Støtten for WLAN'et som er en del av Centrino-plattformen er en kjempenyhet fordi det er veldig mange som har en bærbar med Centrino-plattform og ønsker å bruke linux på den.

 

De andre nyhetene er sikkert også fine, selv om jeg aldri har hørt om et par av de filsystemene. (FUSE og Reiser4)

Lenke til kommentar

Er ikke så veldig overrasket over at HW.no er litt sene med nyheten, de har jo ikke dekket linux så lenge.

 

- Wi-Fi: GREAT

Men jeg skulle ønske at dette kunne bli løst uten firmware og/eller andre binære drivere av forskjellige former.

Intel, og andre, tjener jo ikke penger på å selge drivere til Wi-Fi brikkene sine, de tjener på å selge brikker. Hvorfor ikke si "Værrsegod, her har dere kildekoden til driverene våre, men husk å gi tilbake til oss de forbedringene dere gjør så alle kan få nyte av det" ? Jeg trur det er mye mer et resultat av storbedrifts mentalitet enn andre ting...

 

Ellers, her er en kewl ting:Hard drive protection

Altså driver for bevegelses sensoren som sitter i visse Thinkpad modeller, som stanser harddisken i tilfellet fall. Det kule er at de som skrev drivern har utvidet mulighetene, for sensoren kan rapportere hvilken vinkel laptopen har.

Dermed kan Linux på Thinkpad gutta f.eks. spille neverball ved å tippe laptopen sin, og dermed få ballen til å rulle i den retningen laptopen tipper! Party :fun:

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

hey, var det ikke noen som gjorde noe lignende på en mac for en tid siden?

 

synes jeg hører mac folka klage over at linux kopierer alt dem gjør allerede :p

 

nåja, hyggelig å se at fuse kom med denne gangen. lurer på om noen finner på å lage ett filsystem som viser en liste over prosesser en bruker har startet :p

Lenke til kommentar

Hyggelig å se at det skjer mye bra i Open Source miljøet. :)

I tillegg til at Linux-kjernen har fått mye bra støtte, så har tilsvarende skjedd i BSD-verdenen også. Både FreeBSD, NetBSD og OpenBSD har nettopp kommet med nye utgaver, med mye ny funksjonalitet. Foreløpig har jeg bare fått sett på FreeBSD, en av de store nyhetene i versjon 6.0 er bedre støtte for trådløst.

--

Torfinn

Lenke til kommentar
Ellers, her er en kewl ting:Hard drive protection

Altså driver for bevegelses sensoren som sitter i visse Thinkpad modeller, som stanser harddisken i tilfellet fall. Det kule er at de som skrev drivern har utvidet mulighetene, for sensoren kan rapportere hvilken vinkel laptopen har.

Dermed kan Linux på Thinkpad gutta f.eks. spille neverball ved å tippe laptopen sin, og dermed få ballen til å rulle i den retningen laptopen tipper! Party :fun:

5116703[/snapback]

Hehe.. Da kan de bruke den bærbare PCen som pingpongkølle og få en virituell ball til å sprette på skjermen fra høyre til venstre osv. Haha. Hvis dette blir etterfølgeren til kabal-feberen på 90-tallet og sudoku-feberen nå så tror jeg IBM/Lenovo kan vente seg økt retur på grunn av fallskader i stedet for mindre retur på grunn av fallskader.

Lenke til kommentar
hey, var det ikke noen som gjorde noe lignende på en mac for en tid siden?

 

synes jeg hører mac folka klage over at linux kopierer alt dem gjør allerede :p

 

nåja, hyggelig å se at fuse kom med denne gangen. lurer på om noen finner på å lage ett filsystem som viser en liste over prosesser en bruker har startet :p

5116769[/snapback]

 

Det er allrede virtuelle filsystemer for det i Linux. Det har det vært lenge. En naturlig del av "alt er fil" som mye i UNIX tradisjonelt har bygd på.

 

-martin

Lenke til kommentar
Hvordan virker FUSE? Vet ikke helt om jeg skjønner det. Kan noen utdype det bedre?

5117417[/snapback]

 

http://www.linuxguiden.no/index.php/FUSE

"

FUSE (Filesystem in Userspace) er et filsystem som opprinnelig ble laget for å støtte AVFS (A Virtual FileSystem), men som nå har blitt et seperat prosjekt. Med FUSE er det mulig å implementere fullstendig funksjonible filsystem i et userspace program.

 

Eksempler:

* SSHFS (http://fuse.sourceforge.net/sshfs.html): Gir tilgang til et filsystem på en annen maskin med hjelp av SSH

* GmailFS: Et filsystem som lagrer file som e-post i Gmail (http://gmail.com)

* EncFS (http://freshmeat.net/projects/encfs): Et Et virtuelt kryptert filsystem.

* FuseFS

"

Lenke til kommentar
Hyggelig å se at det skjer mye bra i Open Source miljøet.  :)

I tillegg til at Linux-kjernen har fått mye bra støtte, så har tilsvarende skjedd i BSD-verdenen også. Både FreeBSD, NetBSD og OpenBSD har nettopp kommet med nye utgaver, med mye ny funksjonalitet. Foreløpig har jeg bare fått sett på FreeBSD, en av de store nyhetene i versjon 6.0 er bedre støtte for trådløst.

--

Torfinn

5116898[/snapback]

 

:) OpenBSD 3.8 rocker. OpenBSD har en veldig pen utvikling om dagen. Synd de ikke har støtte for WPA enda. Installeren er også litt smått sær, men ellers fin fint OS til sitt bruk :-).

 

-martin

Lenke til kommentar
hey, var det ikke noen som gjorde noe lignende på en mac for en tid siden?

 

synes jeg hører mac folka klage over at linux kopierer alt dem gjør allerede :p

 

nåja, hyggelig å se at fuse kom med denne gangen. lurer på om noen finner på å lage ett filsystem som viser en liste over prosesser en bruker har startet :p

5116769[/snapback]

 

Det er allrede virtuelle filsystemer for det i Linux. Det har det vært lenge. En naturlig del av "alt er fil" som mye i UNIX tradisjonelt har bygd på.

 

-martin

5117864[/snapback]

 

oops...

jaja, slik går det når en blander sammen unix, linux og plan9 lesestoff over en lav sko...

er vel det som er "problemet". linux har gått forbi unix og er på strak vei mot plan9. men samtidig blir det fortsatt sammenlignet med unix fordi det er hva alle kjenner til...

 

får finne meg mer lesestopp ser det ut til...

Lenke til kommentar

Vel, det skjer en del på UNIX-fronten også. Og det er fortsatt en del ting hvor UNIX er langt foran GNU/Linux. Husk at Solaris er en fullt oppegående UNIX-variant, og i stadig utvikling. De fleste av de gamle UNIX-variantene er nå borte, men jeg vil tippe at Solaris er den UNIX-varianten som vil overleve i årene som kommer. GNU/Linux har fortsatt monolitisk kjerne, mens Solaris UNIX er på god vei mot mikrokjerne. Bare for å nevne noe.

Lenke til kommentar

og nå som den er open source kan ting bli spennende. kansje jeg skal teste den en dag.

 

hmm, sitter å småleser på /proc. ser det at den har mye av det jeg tenker på men jeg undres, kan den liste prosesser pr bruker? og kan den også bli mountet under en brukers hjemmeområde slik at den bare viser den brukers prosesser osv?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...