Gå til innhold

AOpen XC Cube EY945


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Det der var en artig liten sak. Sånne shuttlebokser er stadig mer fristende, men så langt har jeg rett og slett litt for mange HDer til at jeg kan benytte meg av en slik en.

 

Når det gjelder HDer, så spør jeg forumet generelt, har noen av dere vært plaget av at HDer feiler oftere i shuttlebokser? Jeg tenker da på at det må bli uhyggelig varmt med en slik en, et monster av et skjermkort, i tillegg til prosessor og strømforsyning...

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problemer med harddisken i min shuttle, den ligger på ca 24 grader idle, i følge everest. Men en kamerat av meg, som hadde vannkjøling, svært dårlig luftgjennomstrømning og tre harddisker i sin shuttle opplevde at de lå på over 50 grader. Så litt luft i kassen hjelper mye.

 

Ellers så jo den barebonenen helt greit ut, dog liker jeg shuttle sine bedre, rent utseendemessig (G / G5 designet :love: ) Men det at man ikke kan stille på prosessorspenning var jo ganske dårlig, til og med min sikkert nærmere to år gamle shuttle klarer det, så det suser etter.

Lenke til kommentar
Hmm. Det der var en artig liten sak. Sånne shuttlebokser er stadig mer fristende, men så langt har jeg rett og slett litt for mange HDer til at jeg kan benytte meg av en slik en.

 

Når det gjelder HDer, så spør jeg forumet generelt, har noen av dere vært plaget av at HDer feiler oftere i shuttlebokser? Jeg tenker da på at det må bli uhyggelig varmt med en slik en, et monster av et skjermkort, i tillegg til prosessor og strømforsyning...

5107558[/snapback]

 

Personlig løser jeg "litt for mange HDer"-problemet med en filserver. Ellers må jeg innrømme at jeg har litt lyst på en sånn boks selv, men da blir det neppe noen 7800 GTX i den ;). Hadde vært spennende å se hvor stille man kunne fått en sånn boks. Virker som det er relativt begrensede muligheter for å "trikse" med kjølingen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Der stiller jeg meg uening, mange muligheter med kjøling i shuttle, selv om den er liten. Filserver er jo forøvrig en god ide, personlig bruker jeg ekstern disk, funker fint.

5107748[/snapback]

 

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har bygd en shuttle, men er det ikke rimlig fastlåst hvor man plasserer ting? Og det er vel feks begrenset hvor store ribber man får plass til på CPU o.l?

 

AtW

Lenke til kommentar

Med litt godvilje går det ann å skifte cpu-kjøleren, har sett shuttler med zalman sin "blomst" kjøler på cpu (dog litt modifisert). Men den orginale ribben er faktisk svært god, bare man bytter ut viften. Og fordelen med shuttle er jo at du kan få knallgod luftgjennomstrømning gjennom hele boksen, pluss kjøle cpu med bare en 120mm vifte. og man kan også skifte kjøler på northbridge, i psu'en og på skjermkortet hvis man bare er villig til å stå på litt.

Lenke til kommentar
Strømforsyningen i AOpen EY945 er oppgitt til 275 Watt. I vårt oppsett med GeForce 7800 GTX og Intel Pentium 4 3,6 GHz bød ikke dette på noen problemer.

 

Jøss, det hadde jeg ikke trodd på forhånd! Dette må da være helt på grensen, eller?

5108986[/snapback]

 

http://www.silentpcreview.com/article265-page4.html

 

Her ser du en P4 dualcore med en 6800GT som drar 223 watt på absolutt maksimal load. Gir strømforskyningen det som er trykt på den, og har litt på 12V så klarer de fleste moderne forskyninger seg fint. PSU har gått fra å være en av de mest undervurderte komponentene, til en av de mest "overvurderete".

 

EDIT: Altså, bra kvalitet trenger man fortsatt, men ikke så enormt mange watt som mange tror.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Tester av slike SFF-maskiner beregnet på prosessorer som opplagt er svært dårlig egnet i en såpass liten boks synes jeg er ganske uinteressant, ettersom det er helt uaktuelt å vurdere engang hvis man er opptatt av lite støy/varme/strømforbruk.

 

Og vedrørende eventuelle fremtidige tester av AOpen XC Cube-produkter, så er jeg interessert i å vite når det kommer en test av AOpen XC Cube EZ482 ?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
[

Personlig løser jeg "litt for mange HDer"-problemet med en filserver. Ellers må jeg innrømme at jeg har litt lyst på en sånn boks selv, men da blir det neppe noen 7800 GTX i den ;). Hadde vært spennende å se hvor stille man kunne fått en sånn boks. Virker som det er relativt begrensede muligheter for å "trikse" med kjølingen.

 

Joda, filserver er både vel og bra det, og jeg har tross alt en ekstra pentium 3-maskin stående, men jeg må innrømme at jeg føler det blir litt sånn "så mange penger har jeg" ting. Pluss at det kan bli noe vanskelig med å finne nye vifter til p3-cpuen. Veldig spesiell IBM Aptiva løsning

Lenke til kommentar
en annen vurdering er å putte alle hardiskene i eksterne kabinett og koble dem til usb eller firewire.

 

ytelsen blir kansje litt rammet men vedlikeholdet skulle bli en tanke lettere ;)

 

Joda. Men disse trenger for det første ekstra vifter i, og for mange vil kanskje en slik løsning føre til at enkelte grunner for kjøping av Shuttle (størrelse, WAF, etc) faller bort når man sitter med flere HD-kabinetter? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

tja. mulig poenget faller litt bort ja. men diskene kan lettere gjemmes bort den hva ett gjennomsnitts miditårn kan. også trenger du bare plugge i den disken du trenger der og da ;)

 

men å trenge ekstra vifter tviler jeg på. en harddisk utvikler ikke så alvorlig med varme. er fåtall av dem ferdige eksterndiskene som har vifte bygget inn i boksa.

Lenke til kommentar
men å trenge ekstra vifter tviler jeg på. en harddisk utvikler ikke så alvorlig med varme. er fåtall av dem ferdige eksterndiskene som har vifte bygget inn i boksa.

 

Det er sant, men det er også en del ferdigdisker som kreperer ganske fort. En del av grunnen er nok det faktum at de fraktes frem og tilbake i et bankende kjør, men en annen plausibel grunn er nå at det blir varmt.

 

Ja jeg vet at mange HDer er spesifisert for temperaturer rundt 50 grader, men jeg vet også at det er svært mange HDer (både interne og eksterne) som kollapser. Selv bruker jeg mine disker rimelig aktivt, og jeg tror ikke jeg har noen disker som er under 1 år i maskinen. Disse har hatt kjøling på seg hele tiden... Kan hende at jeg bare er ekstra snill med diskene mine, men jeg liker ikke å ta sjanser heller...

Lenke til kommentar

vel jeg har aldri hatt noen interndisker som har brutt sammen pga varme.

 

hadde en harddisk en slik skuffeløsning. fikk noen problemer med filsystemet på den noen ganger, men om det var pga varme, overgangskabelen i skuffen eller for den del win98 anes ikke (problemet forsvant etter at jeg gikk over til win2k og fikk disken ut av skuffen).

 

nåja, tror nok noen av dem kabinetta hadde hatt godt av noen kjøleribber eller slik. men mest sansynlig dør diskene pga sammenstøt mens den leser/skriver. tror heller ikke noen hardiskspillere har død pga varmeutvikling i boksen, men veldig mange har tatt farvel pga at den har blitt mistet under bruk eller lignende.

 

tror nok at eksterndisker som får ligge stabilt på ett skrivebord eller lignende skulle klare seg vel så bra som en disk inni ett tårn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...