Gå til innhold

UPnP: La mobilen styre stuen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette hørtes veldig spennende ut. Må innrømme at dette var noe jeg ikke visste noe om før presentasjonen av N80, og fint at dere skriver om teknologien. Tror mange, da inkludert meg, lærer mye om mulighetene ved teknologien av å lese denne artikkelen.

 

Er selv såpass gammeldags at jeg enda ikke har trådløst internett i hjemmet, men det er nok umulig å unngå i fremtiden. At mobiler og andre enheter vil støtte dette med UPnP ser ut til å forenkle utveksling av medie mellom enheter noe utrolig. Høres ut som en god tjeneste for sluttbrukeren :)

Lenke til kommentar

Har mine tvil til batteriet jeg også.

 

PDA'en min kan steame MP3 fra nettverket i underkant av en time før den sier takk for seg. Dette til tross for at skjermen er skrudd av, og at MP3 ikke er det mest krevende å streame.

 

Tviler egentlig på at en mobil kan streame en 2 timers film i god kvalitet uten å være enten tom, eller nesten tom for strøm.

Lenke til kommentar
Dette hørtes veldig spennende ut. Må innrømme at dette var noe jeg ikke visste noe om før presentasjonen av N80, og fint at dere skriver om teknologien. Tror mange, da inkludert meg, lærer mye om mulighetene ved teknologien av å lese denne artikkelen.

5106870[/snapback]

Hehe, tenkte akkurat det samme selv. I pressemeldingen ang N80 fra Nokia var det mange lovord om hvor fantastisk dette var, men lite fakta om hvordan det virker i praksis. Og mange mobilrelaterte websider der ute, som ikke tør innrømme at de ikke forstår hva det snakkes om, bare oversetter halleluja'en til norsk og smiler bredt. Men Amobil tar ansvar igjen. Tommel opp! :thumbup:

 

Men det er to ting jeg ser for meg som et problem med det her:

1. Sikkerhet. Hvordan styres dette? På lik linje med annet trådløst utstyr, altså hvis man har tilgang til det trådløse nettet, så har man tilgang til alle UPnP-produktene også?

 

2. Ytelse. Hvor høy bitrate kan man ha over 11g-nettet, egentlig? Det er jo fremdeles ikke nok til å kjøre DVD fra data'n. Det vil sikkert funke til avspilling av videoer tatt opp på mobilen og divx'er i dårlig kvalitet, men hvis man skal begynne å bruke det til noe særiøst, er jeg redd for at virkeligheten kommer til å komme skyllende ned over forbrukeren som en bøtte kaldt vann. :ermm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...