Gå til innhold

MS Wireless Laser Mouse 6000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den funker sikkert fint i sofan.. bare senderen er i nærheten :D. Men uansett, MS har sikkert tenkt mer på kontorbrukerene ved denne, de som sitter ved PC'en sin. Og dermed spart inn litt på rimeligere sender/mottager. Syns dette er smart..

 

Selv sitter jeg med Logitech sin verison.. basen er 40cm unna :).

 

Men men, for dere som vil ha med musa rundt hele rommet er sikkert ikke dette løsningen, og da finnes det alternativer som er dyrere. Dere bestemmer selv.

 

JEg har hatt 1ms mus, aldri mer! Trinnløst hjul var veldig uvant :). Og knappene døde etter ca 1 år. På hjemmePC'en min holder jeg meg til kabelmus (MX518).

Lenke til kommentar

synest d er leit att d lages så få dual/ambi dextrous mus, og att ikke flere modeller kan lages for oss som bruker venstre.

 

Selv må jeg si at det er den "første" MS optiske musa (med explorer knapper) som er den jeg har likt best ut ifra pass-form etc.

 

Av en eller annen grunn veksler jeg hand litt, allt etter hva jeg gjør på datamaskinen.. men d er vel jeg som er litt sær på akkuratt d området!

 

Nå for tiden bruker jeg forresten Razer DiamondBack Chameleon.. Liker den ganske godt, men sideknappene er for meg HELT ubrukelige, men det er en annen sak...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at det er noe minus med lavere DPI en det andre produsenter har. Så lenge det ikke gjør musen merkbart dårligere. Syntes det er fint at det lanseres billigere muser. 500 kr for en mus er etter min mening for mye.

 

NOA for eksempel er en gruppe counter-strike spillere jeg ville kalle ganske hardkokte. Disse bruker mus av typen Intelli 3.0 Denne her 800 DPI. Så jeg tror folk skal slutte å tenke for mye på det jeg.....

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar

Å sette "Kun for høyrehendte" som et minus blir IMO litt pirkete. Musa er bevisst laga for høyrehendte og det burde ikke være en negativ egenskap ved den.

Jeg ser for meg dårligere ergonomi ved at en mus skal være design'a for bruk av både høyre og venstrehendte. Med mindre den kommer i 2 versjoner da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Den funker sikkert fint i sofan.. bare senderen er i nærheten :D. Men uansett, MS har sikkert tenkt mer på kontorbrukerene ved denne, de som sitter ved PC'en sin. Og dermed spart inn litt på rimeligere sender/mottager. Syns dette er smart..

 

Selv sitter jeg med Logitech sin verison.. basen er 40cm unna :).

 

Men men, for dere som vil ha med musa rundt hele rommet er sikkert ikke dette løsningen, og da finnes det alternativer som er dyrere. Dere bestemmer selv.

 

JEg har hatt 1ms mus, aldri mer! Trinnløst hjul var veldig uvant :). Og knappene døde etter ca 1 år. På hjemmePC'en min holder jeg meg til kabelmus (MX518).

5104204[/snapback]

 

Men om man sitter på et kontor og herjer med musa, så er det vel ikke så veldig mye vits med en trådløs mus?

 

AtW

Lenke til kommentar

God test av et ikke overbevisende produkt, men jeg synes den har noen mangler (dette gjelder vel alle fremtidige musetester også):

 

Batterilevetid. Noen mus bruker intelligente strømsparingsteknikker ved å sette musen i en laveffekts sove-tilstand, ofte benyttes også flere nivåer av sovetilstander, når musen har vært inaktiv lenge nok. Dette gjøres for å spare strøm (f.eks tilnærmet skru av laser og radio når musa ikke er i bruk) og påvirker batterilevetiden før man må bytte/lade batteriene. Dette er et viktig moment ved en trådløs mus. Høy rekkevidde krever mer effekt for et sterkt radiosignal, derfor reduseres gjerne batterilevetiden tilsvarende (prisen for høy rekkevidde). En negativ konsekvens ved slike strømsparingsteknikker er at musa gjerne bruker litt tid (noen (tidels)sekunder) før den er responsiv igjen når du vekker opp fra en av strømsparingsmodiene. Musa vil dermed få en responstid for oppvekking. Jo dypere den "sover", desto lenger tid vil den vanligvis bruke på å reagere (om du må veive med musa i f.eks 2 eller 15 sek før du kan bruke den når du kommer på jobb om morgenen ER jo av praktisk betydning for noen) og bli fullt responsiv igjen.

 

Altså; alle disse tre punktene (batterilevetid, rekkevidde og responstid ved oppvåkning) henger sammen i punktet strømforbruk, og er en viktig del av musen tekniske design. Dette er ofte tre viktige praktiske hensyn en mus-utvikler må ta hensyn til, og det kan virke litt pirkete av meg å kreve slike tilsynelatende dyptgående detaljer i en vanlig forbrukertest. Etter min mening er det allikevel svært interessant; har du f.eks. virkelig lyst på en laser-mus dersom den har halvparten av batterilevetiden til en "vanlig" optisk mus?

 

En annen ting, også dette er kanskje litt nerdete å etterlyse, er at testene gjerne i tillegg til å skrive "Overføringsteknologi: Radio" også videre utdyper hvilket frekvensbånd den bruker. Det ER faktisk av betydning for noen hvorvidt den benytter f.eks 27 MHz-båndet eller muligens 2.4 GHz ISM-båndet (der den må konkurrere med blant annet WLAN, Bluetooth, DECT-telefoner og lignende).

 

Nåvel, man kan jo kanskje klare å lete opp slik informasjon på egen hånd på nettet dersom man er så interessert i spesifikasjoner, men det hadde ikke vært å forakte om det var med i fremtidige mus-tester!

 

PS: Batterilevetiden som oppgis av produsenter er jo som kjent ikke alltid til å stole på (jfr. bærbare datamaskiner), derfor hadde praktiske målinger vært å foretrekke. Allikevel vil praktisk testing av disse batterilevetidene ta utrolig lang tid og ikke være gjennomførbart, så å kun oppgi produsentens selverklærte teoretiske batterilevetid vil egentlig være den akseptable måten å gjøre det på.

 

Kortversjon: Følgende spesifikasjoner kunne det vært opplyst om i tillegg til rekkevidden (som dere allerede har): Batterilevetiden fra produsenten, evt maksimal responstid ved oppvekking fra eventuelle strømsparingsfunksjoner og frekvensbånd for trådløs mus.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

En annen ting, også dette er kanskje litt nerdete å etterlyse, er at testene gjerne i tillegg til å skrive "Overføringsteknologi: Radio" også videre utdyper hvilket frekvensbånd den bruker. Det ER faktisk av betydning for noen hvorvidt den benytter f.eks 27 MHz-båndet eller muligens 2.4 GHz ISM-båndet (der den må konkurrere med blant annet WLAN, Bluetooth, DECT-telefoner og lignende).

 

satt og tenkte på det samme. Jeg regner med at MS har valgt å begrense avstanden til 1.8 meter med vilje, angivelig som følge av valg av overføringsteknologi eller andre hensyn. Det er vel en kjent sak at trådløst utstyr faktisk kan forstyrre for hverandre, dvs en trådløs mus og ett trådløst nettverk kan forstyrre for hverandre(har hatt problemet selv), dvs det kan være ett av argumentene for at de har gjort dette valget. I utgangspunktet er ikke 1.8 meter for kort(på f.eks ett skrivebord), men har ingen problemer med å forstå at folk vil ha lengre rekkevidde, ville faktisk brukt det som argument mot musen selv, men kan som sagt se argumenter for å begrense rekkevidden.

Lenke til kommentar

Synes den ligner litt på Intelli 4.0 når man ser på den ovenfra. Ergonomien bør være noen hakk bedre enn denne. Selv har jeg hatt en Intelli 1.0 som ble solgt etter 5 års trofast bruk :cry: , en 3.0 som gleder høyrehånden mer enn det meste daglig samt en 4.0 som ligger på bordet foran meg til skrekk og advarsel...vet ikke helt hva jeg skal bruke den til. Å koble den til en PC er ihvertfall uaktuellt, verste stykket hardware jeg noensinne har kjøpt. Håper MS ikke har lansert en mus til basert på de samme utforming...

Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg også av en av de første ladningene med Intellimouse Explorer mus som kom til landet, grei kvalitet og bra funksjonalitet dengangen(kravene er sef blitt høyere etterhvert, uviklingen av mus har vært enorm de siste årene). Dog synes jeg MS har fokusert for lite på kvaliteten og kvalitetsføelsen, den siste IE4 musen holder langt i fra mål(den ligger der som "reservemus").

 

Jeg har en gammel intellimouse optical 1.1a som jeg bruker til den bærbare og det er definitivt den beste musen. Til den stasjonære har jeg en MX1000, men jeg må si det er fremdeles 1.1A musen jeg anser som "best". MX1000 Laser er ingen dårlig mus, men dårlig batterilevetid, buggete drivere(dvs de siste er ok) og til tider strevsomme knapper gjør at den ikke får toppkarakter :)

Lenke til kommentar

Etter at min IM3.0 fikk problemer (les i sig) kunne jeg bytte den ut med enten Microsoft Trackball Optical eller Logitech Optical Mini, og valget falt på den siste. Og det er egentlig litt trist å innrømme det, men det er en av de beste musene jeg har brukt. Aimen i CS har gått opp, den er så liten at hånda gjemmer den helt så det blir som om jeg bare flytter hånda når jeg beveger den.

Så jeg etterlyser egentlig en gamingmus i den størrelsen av design "helt ovalformet" og ikke flere av disse store stygge med utskjeringer på siden hvor du må plasere fingrene.

Lenke til kommentar

En annen ting, også dette er kanskje litt nerdete å etterlyse, er at testene gjerne i tillegg til å skrive "Overføringsteknologi: Radio" også videre utdyper hvilket frekvensbånd den bruker. Det ER faktisk av betydning for noen hvorvidt den benytter f.eks 27 MHz-båndet eller muligens 2.4 GHz ISM-båndet (der den må konkurrere med blant annet WLAN, Bluetooth, DECT-telefoner og lignende).

 

satt og tenkte på det samme. Jeg regner med at MS har valgt å begrense avstanden til 1.8 meter med vilje, angivelig som følge av valg av overføringsteknologi eller andre hensyn. Det er vel en kjent sak at trådløst utstyr faktisk kan forstyrre for hverandre, dvs en trådløs mus og ett trådløst nettverk kan forstyrre for hverandre(har hatt problemet selv), dvs det kan være ett av argumentene for at de har gjort dette valget. I utgangspunktet er ikke 1.8 meter for kort(på f.eks ett skrivebord), men har ingen problemer med å forstå at folk vil ha lengre rekkevidde, ville faktisk brukt det som argument mot musen selv, men kan som sagt se argumenter for å begrense rekkevidden.

5105276[/snapback]

 

Jeg skjønner egentlig ikke helt vitsen emd å ha trådløs om man bare skal sitte et sted like ved maskinen uansett, virker bare mer tungvint på meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fint å se at noen tenker fornuftig på plassering av ekstraknapper. Liker ikke når knappene plasseres så nær fingrene en holder grepet på musa med (tommelfinger og ringfinger / lillefinger). :) Alt for enkelt å komme borti knappene på en del mus modeller.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke helt vitsen emd å ha trådløs om man bare skal sitte et sted like ved maskinen uansett, virker bare mer tungvint på meg.

 

AtW

5106323[/snapback]

For å slippe ledning på skrivebordet? De fleste av oss vet hva som skjer dersom man har ett overfylt skrivebord med bøker etc på, ledningen kommer fort i klem og musen blir vanskelig å bruke. Man kan sef argumentere for at man skal rydde, men det er ikke alltid like praktisk dersom man arbeider og bruker det som ligger på skrivebordet.

Lenke til kommentar
Å sette "Kun for høyrehendte" som et minus blir IMO litt pirkete. Musa er bevisst laga for høyrehendte og det burde ikke være en negativ egenskap ved den.

Jeg ser for meg dårligere ergonomi ved at en mus skal være design'a for bruk av både høyre og venstrehendte. Med mindre den kommer i 2 versjoner da selvfølgelig.

5104476[/snapback]

Selvfølgelig er dette et minus, er du klar over hvor irriterende det er som venstrehendt å aldri kunne kjøpe en mus laget for den hånden vi bruker? Musene som er laget for både høyre og venstre er langt i fra like behagelige å bruke, og det skriver jo du selv. Det burde vært en selvfølge at det ble lagd mus for venstrehendte og.

 

Hva fane er galt med Logitech og MS, gi oss ergonomiske mus for venstrehendte >:\

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke helt vitsen emd å ha trådløs om man bare skal sitte et sted like ved maskinen uansett, virker bare mer tungvint på meg.

 

AtW

5106323[/snapback]

For å slippe ledning på skrivebordet? De fleste av oss vet hva som skjer dersom man har ett overfylt skrivebord med bøker etc på, ledningen kommer fort i klem og musen blir vanskelig å bruke. Man kan sef argumentere for at man skal rydde, men det er ikke alltid like praktisk dersom man arbeider og bruker det som ligger på skrivebordet.

5107174[/snapback]

 

Joa, det er vel sikkert noen som har det problemet også, personlig har jeg aldri sett på det som et problem, enda jeg ikke akkurat er den ryddigste personen i verden, i tillegg får du alt styret med batterier osv. Så ihvertfall for meg, så går vinninga opp i spinninga og vel så det. Har du en mus man flytter rundt på er historien såklart en annen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...