Gå til innhold

Hvor mye er en tomme?


buddy_2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Offisielle felles alen brukt fra 1683 til 1887

 

1 Mai 1683 innførtes nye mål og vekt systemet er basert på Alen som skulle være 2 Rhinske fot dette systemet ble brukt helt til vi gikk over til metrisk. Alenen skulle deles etter sedvanlig måte i sine kvarter, åttende deler og sekstende deler. Selve systemet ble videre spesifisert i forordninger av 11 nov. 1687, 4 august 1688 og 10 jan. 1698

Betegnelse  Fork.  Forklaring  Ant.  Bestand deler  Tilsvarer  Enhet

Fjerdingsvei = 2,82375 Kilometer

Alen =  2 Fot = 0,62753 Meter

Fot =12 Tommer = 0,3138 Meter

Kvarter = 1/4 Alen = 0,25 Alen = 15,7 Centimeter

Tomme = 12 Linjer = 2,615 Centimeter

Linje = 2,18 Millimeter

Skrupel = 0,18 Millimeter

 

mens den moderne definisjonen av tomme er

 

thumb = another name for an inch.

 

inch (in or ") [1]

    a traditional unit of distance equal to 1/12 foot or exactly 2.54 centimeters. The Old English word ynce is derived from the Latin uncia, meaning a 1/12 part; thus "inch" and "ounce" actually have the same root. The inch was originally defined in England in two ways: as the length of three barleycorns laid end to end, or as the width of a man's thumb at the base of the nail. The barleycorn definition is peculiarly English, but the thumb-width definition is generic. In fact, in many European languages the word for inch also means thumb: examples include the Dutch duim, Swedish tum, French pouce, and Spanish pulgada. In the history of English units the inch seems to come before the foot: after the Norman conquest of 1066 the foot was defined to equal 12 inches, rather than the inch being defined as 1/12 foot.

Lenke til kommentar
254mm

 

2.54 cm.. jepp.. bare se på tommestokken om du er i tvil :p

 

Burde igrunn vere noe som alle vet.. fikk det trykkt inn i skallen det året jeg gikk GK mekanisk :p

5099254[/snapback]

 

Går grunnkurs nå, jeg, de har gått over til mm, alt skal måles i mm, ikke cm, dm eller meter, mm. Det synes jeg er greit, sett bort fra at det kan bli en del mange siffer noen ganger...

 

Synes det metriske systemet er best(noen som ikke mener det?). Mener det heter det :p

Lenke til kommentar
254mm

 

2.54 cm.. jepp.. bare se på tommestokken om du er i tvil :p

 

Burde igrunn vere noe som alle vet.. fikk det trykkt inn i skallen det året jeg gikk GK mekanisk :p

5099254[/snapback]

 

Går grunnkurs nå, jeg, de har gått over til mm, alt skal måles i mm, ikke cm, dm eller meter, mm. Det synes jeg er greit, sett bort fra at det kan bli en del mange siffer noen ganger...

 

Synes det metriske systemet er best(noen som ikke mener det?). Mener det heter det :p

5101357[/snapback]

 

Har jo alltid operert med millimeter da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...