Gå til innhold

Fra PCI til PCIe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg forstår det kommer denne brikken til å gjøre det mulig å lage PCI-versjoner av enheter som er designet for PCI-E (kontrollere, lydkort osv). Omtrent som HSI-bridgen til nVidia gjør det med 6600GT skjermkort. Fordelen er vel at det blir mer attraktivt å designe enheter for bruk av PCI-E, siden det blir enkelt og billig (?) å lage PCI-utgaver (så lenge det enda er bruk for disse).

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
HW.no skriver "fra PCI til PCI-e". Mens produktet egentlig går andre veien?

5098836[/snapback]

Jeg synes det var dårlig forklart hvilken retning som gjelder. Blandt annet denne forvirrer mye:

Produktet har en x1 oppstrømsport som gir støtte for totalt seks x1 PCI-enheter "downstream".

Hva er x1 PCI? Jeg trodde det kun var PCI-express (PCIe) som hadde x1-tall forran seg.

 

Jeg tror det er snakk om en brikke som kan bruke en x1 PCI-express-port på et hovedkort og forgrene dette slik at man kan putte inn inntil 6 stk gamle PCI-kort.

 

Jeg tror hensikten er at nye brikkesett som ikke har PCI-buss nå kan kombineres med en slik brikke og en PCI-express lane for å gi mulighet for inntil 6 stk gamle PCI-porter på hovedkortet likevel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
HW.no skriver "fra PCI til PCI-e". Mens produktet egentlig går andre veien?

5098836[/snapback]

Jeg synes det var dårlig forklart hvilken retning som gjelder. Blandt annet denne forvirrer mye:

Produktet har en x1 oppstrømsport som gir støtte for totalt seks x1 PCI-enheter "downstream".

Hva er x1 PCI? Jeg trodde det kun var PCI-express (PCIe) som hadde x1-tall forran seg.

 

Jeg tror det er snakk om en brikke som kan bruke en x1 PCI-express-port på et hovedkort og forgrene dette slik at man kan putte inn inntil 6 stk gamle PCI-kort.

 

Jeg tror hensikten er at nye brikkesett som ikke har PCI-buss nå kan kombineres med en slik brikke og en PCI-express lane for å gi mulighet for inntil 6 stk gamle PCI-porter på hovedkortet likevel.

5099003[/snapback]

Jeg foreslår å tenke over om dette produktet har noen retning før dere hakker løs på folk som kanskje ikke har forståelse for deres forvirring. Der er faktisk en skje (ref. Matrix), men der er ingen retning. plasser det på HK eller på kontroller kort og du oppnår motsatt effekt. Datastrømmen er selvfølgelig bidireksjonal.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

humm

 

etter hva jeg kan få ut av dataarket fra Ti om denne brikken så kan den brukes til å gi 6 standard PCI v2.3 porter fra en enkel PCI-e port, men kanskje den største nyheten er at det er ikke bare standard PCI på 33Mhz, men også 66Mhz PCI-X som da er typisk forbeholdt avanserte serverhovedkort.

 

med denne brikken vil det da være mulig å bruke avanserte server raid kontrollere og andre server PCI kort som krever 66Mhz PCI-X i standard maskiner.

 

nå får vi da bare håpe på at ett selskap er villig til å produsere ett utvidelses-kort som da er utstyrt med både PCI og PCI-X spor :)

Lenke til kommentar
humm

 

etter hva jeg kan få ut av dataarket fra Ti om denne brikken så kan den brukes til å gi 6 standard PCI v2.3 porter fra en enkel PCI-e port, men kanskje den største nyheten er at det er ikke bare standard PCI på 33Mhz, men også 66Mhz PCI-X som da er typisk forbeholdt avanserte serverhovedkort.

 

med denne brikken vil det da være mulig å bruke avanserte server raid kontrollere og andre server PCI kort som krever 66Mhz PCI-X i standard maskiner.

 

nå får vi da bare håpe på at ett selskap er villig til å produsere ett utvidelses-kort som da er utstyrt med både PCI og PCI-X spor :)

5100444[/snapback]

 

amen. Hadde vært kjekt å kunne kjøpe "fine" kontroller kort og smakke inn noen skikkelige disker, uten å måtte kjøpe dyre og sære hovedkort av den grunn.

 

[off topic]

Avataren din er fra Ninja Scroll? ikke sant? :)

[/off topic]

Lenke til kommentar
amen. Hadde vært kjekt å kunne kjøpe "fine" kontroller kort og smakke inn noen skikkelige disker, uten å måtte kjøpe dyre og sære hovedkort av den grunn.

 

[off topic]

Avataren din er fra Ninja Scroll? ikke sant? :)

[/off topic]

5111804[/snapback]

 

eneste som er synd er at denne brikken ikke støtter 64bit PCI-X, noe som vil si at de aller største PCI-X kortene ikke vil fungere med mindre dem er bakoverkompatible med 32bit

 

OT:

det stemmer nok ikke. avataren er hentet fra serien JoJo's bizarre adventure, sesong 2 tror jeg det var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...