Gå til innhold

Forbes kritiserer bloggere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, det har lenge vært kjent at å ytre sine meninger er negativt for både firma og regjering i USA så lenge det er negativt innstillt, syns Forbes skjærer alle over en kam og tenker ikke på at blogg er faktisk en personlig ytring for hva som helst.

5084292[/snapback]

Forbes skjører ikke alle over en kam. De påpeker at det er et problem med dagens blogfenomen: At folk kan spre ubegrunnede rykter som kan gjøre stor skade, samtidig som det er vanskelig å rettsforfølge disse personene. Det siste pga. blogger kan være anonyme og at tjenesteyterne beskytter dem.
Hva har Google og Yahoo med dette å gjøre?
Google driver www.blogger.com. Yahoo har sikkert tilsvarende tjenster, f.eks. kan man ha hjemmeside på Yahoo.
Lenke til kommentar
Vel, det har lenge vært kjent at å ytre sine meninger er negativt for både firma og regjering i USA så lenge det er negativt innstillt, syns Forbes skjærer alle over en kam og tenker ikke på at blogg er faktisk en personlig ytring for hva som helst.

5084292[/snapback]

Forbes skjører ikke alle over en kam. De påpeker at det er et problem med dagens blogfenomen: At folk kan spre ubegrunnede rykter som kan gjøre stor skade, samtidig som det er vanskelig å rettsforfølge disse personene. Det siste pga. blogger kan være anonyme og at tjenesteyterne beskytter dem.
Hva har Google og Yahoo med dette å gjøre?
Google driver www.blogger.com. Yahoo har sikkert tilsvarende tjenster, f.eks. kan man ha hjemmeside på Yahoo.

5084608[/snapback]

 

 

Yahoo! sin tjeneste heter 360, grupper (det du mener med hjemmeside?) og profiler blir ikke helt det samme selv om man like enkelt kan "spre løgner, æreskrenkelser og hånsord" gjennom disse tjenestene, dette forumet (som et eksempel) kan også på mange måter bli brukt slik....

 

MSN har Spaces som jeg tror er større enn 360 og kommer nok til å bli større enn blogger med tiden, rart ikke Spaces var nevnt...

 

Blogging har tatt helt av, mange nyhetssider i Norge har tatt dette i bruk også...

Lenke til kommentar

Vel, dette bekrefter vel bare at man må ta ting man leser med en klype salt. Ikke det at jeg synes pressen har bedret seg siden internett kom, for man bør absolutt ha salt for hånden der også.

 

Ellers så er jeg ikke et overrasket et øyeblikk at det blir tatt opp i USA at ytringsfrihet er et problem som kan gå ut over kjente firmaer, organisasjoner og kjendiser. Det forundrer meg heller ikke et øyeblikk om bush-administrasjonen tar parti med den parten som har mest penger og innflytelse.

 

Jeg tror heller at det som trengs er en holdningskampanje der man formidler sunn kildekritikk til blandt annet alt skrevet materiale. Jeg ser ingen grunn til å øke muligetene for statlig sensur på nettet generelt, for hvis det er noe som vil bli formidlet så finnes det uansett en vei utenom som det vil bli formidlet via. Da synes jeg det er bedre å holde disse stedene under oppsikt enn å presse de til å bruke mer og mer skjulte måter å operere på.

 

100smiles: Godt poeng. Ytringsfrihet handler om å kunne si i fra om ting uten å risikere å miste jobben. (Slik jeg er overbevist om at journalister i USA risikrerer dersom de er veldig kritiske ovenfor store selskaper med mye inflytelse.) Da er det godt at de som ønsker å være anonyme også får en røst som kan høres.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

tror ikke dette er noe spesielt for blogger, man kan sikkert finne like mange eksempler på at "seriøse" medier har ødelagt for bedrifter som blogger. Jeg mener blogger er blogger og personlig tar jeg de fleste som subjektive, mindre seriøse og til tider humoristiske innslag i "nyhetshverdagen". Dog regner jeg med at noen har ett redaksjonelt ansvar for de fleste av disse bloggene og at de minst seriøse blir fjernet. De fleste av oss ville heller ikke brukt en blogg som fakta, jeg ville hvertfall funnet andre kilder dersom det var noe. I så måte sidestiller jeg blogger som leserinnlegg i aviser.

 

Hvorfor Forbes ikke tar for seg verdens forumer i samme sleng er ubegripelig, det skal ikke mye fantasi for å se at hw.no forumet har kostet diverse bedrifter og produsenter ett og annet salg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...