Gå til innhold

Fotokompendium på norsk


Anbefalte innlegg

Fotokompendium

Et fotokompendium jeg har skrevet kan lastes ned gratis her:

Fotokompendium.pdf

 

 

Det er skrevet i 2000, og omhandler alt fra teknikk til komposisjon. Hvis noen ønsker å videreutvikle kompendiumet så setter jeg pris på å holdes oppdatert. Epost meg på perottol(alfakrøll)gmail.com

 

 

 

Mvh

Per-Otto Larsen

Endret av perottol
Lagt til kompendiet som vedlegg
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Flott kompendium! En liten korreksjon bør vurderes. Øverst på s. 19 står følgende: "Stor dybdeskarphet tilsier at vi må ha stor blenderåpning (lite tall)"

Jeg har alltid regnet med at stor dybdeskarphet krever liten blender (stort tall).

 

Her er det vel fort å snuble....

5199572[/snapback]

 

Jepp, her har jeg snublet ja... Takk skal du ha.

 

Edit: har nå fikset denne bug'en i form av en ny revisjon.

Endret av perottol
Lenke til kommentar

Takk for mye bra stoff.

 

Et par ting jeg håper du kan oppklare:

 

Du sier at en brennvide på 6mm gir mer enn 180° bildevinkel? Hvordan regner du deg frem til dette? Jeg trodde fisheye var eneste mulighet for bildevinkler over 180°.

 

Bildevinkel, alfa:

c9652413291248e3eb7413571cadb79c.png

 

 

Jeg lurer også litt på dette med normalobjektiv. Det sies at normalobjektiv har samme brennvidde som diagonalen til filmen. 35mm film har (36²+24²)^0,5 = ca 43mm diagonal, vel? Mens riktognok (36²+36²)^0,5 = ca 51mm. Regner man diagonalen av to langsider?

 

Jeg er enig i at man vanligvis omtaler effektiv brennvidde på 50mm som normalt, men jeg lurer på hvorfor, basert på kveruleringen min ovenfor. :)

 

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Takk for mye bra stoff.

Veldig glad for du finner det interressant (det er tross alt ganske tørt stoff), og det kan virke som om du har analysert alle formler og fotnoter... Det setter jeg pris på!

Et par ting jeg håper du kan oppklare:

 

Du sier at en brennvide på 6mm gir mer enn 180° bildevinkel? Hvordan regner du deg frem til dette? Jeg trodde fisheye var eneste mulighet for bildevinkler over 180°.

 

Bildevinkel, alfa:

c9652413291248e3eb7413571cadb79c.png

Du har rett, man må benytte seg av prinsippene for fisheye for å oppnå bildevinkler over 180 grader. Generelt for ekstreme brennvidder som dette, formelen baserer seg på en "ideell linse", noe som ikke eksisterer fordi et linseglass aldri kan være 0mm tykt, eller tynt ...

 

 

Jeg lurer også litt på dette med normalobjektiv. Det sies at normalobjektiv har samme brennvidde som diagonalen til filmen. 35mm film har (36²+24²)^0,5 = ca 43mm diagonal, vel? Mens riktognok  (36²+36²)^0,5 = ca 51mm. Regner man diagonalen av to langsider?

 

Jeg er enig i at man vanligvis omtaler effektiv brennvidde på 50mm som normalt, men jeg lurer på hvorfor, basert på kveruleringen min ovenfor. :)

 

Noen som vet noe om dette?

5255031[/snapback]

Ja, det var jo ikke måte på kverulering :). Grunnen til at brennvidde på omtrent 50 mm defineres som normal er vel fordi det omtrent ikke har noen forstørrelsesgrad i forhold til øyet. Noe mye mer utover det kan jeg ikke svare på. Kanskje noen andre kan?

Endret av perottol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...