Gå til innhold

Blue Gene/L knuser egen rekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. Den var ikke dyr da. Man kunne jo kjøpt 10 sånne for prisen av en Bjørvika-opera. Uhm.. Det sier kanskje ikke så mye om hvor billig maskinen er men mye om hvor dyr den operaen blir. Kanskje vi skulle stemme for å kutte operaen med 10% for å heller bruke disse 10%'ene på en slik maskin. Så kunne vi regnet været nøyaktig per 100 meter over hele landet i stedet for den unøyaktige modellen som brukes nå.

 

Eller selvfølgelig spilt 10.000-player CS da.. ;) eller terninggenerator til man ser mannen med ljåen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tror ikke du hadde fått kjørt spill på denne maskinen i det hele tatt jeg....

5070618[/snapback]

 

Hvorfor ikke det? Kan du ikke bare dytte inn noen high-end grafikkort ved siden av? :hmm:

5070642[/snapback]

Du leste kanskje ikke artikkelen? Blue Gene bruker en spesial-vesjon av power-CPU'n Altså ikke vanlig x86-kode.

5070807[/snapback]

 

 

So? Da er det jo bare å kjøre inn linux å spille Quake4 :p

Lenke til kommentar
Hva brukes egentlig slike supermaskiner til?

5070983[/snapback]

Beregninger av jordskjelv, værforhold, spredning av gasser i luft, simulasjon av (atom)bombespregninger, estimere universetsutseende om 500 år...

 

Hva enn du vil egentlig. Siden de leier ut kraften gjennom On Demand-systemet kan du sikkert leie boksen selv for et par dager for å kjøre noen morsomme loops :p

Lenke til kommentar

Jeg tror en rask moderne desktop-prosessor klarer rundt 10 GigaFLOPS. Blue Gene/L nærmer seg 300 TeraFLOPS, altså 30000 ganger så mye. Egentlig litt lite, når den har 65536 ganger så mange prosessorer. Det kan være tallet på den vanlige prosessoren som er feil. Jeg er vel påvirket av Simen1. Selv har jeg bare lest 5-6 GFLOPS, da blir ytelsen for hver proessor nesten proporsjonell. Eller, forresten, i designet til prosessorene i Blue Gene/L er vel noe av ytelsen ofret for at de ikke skal utvikle for mye varme etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...