Gå til innhold

Programvare-nyheter fra bransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Genuine fractals er et relativt gammelt program. Jeg prøvde det ut for et par år siden (trial) og var veldig fornøyd med det. Det er klart det beste programmet jeg har brukt for oppskalering av bilder. Jeg forstår ikke teknikken bak hvordan fraktaler kan forbedre oppskaleringen, men en sammenligning med andre metoder viste i hvertfall at det ga bedre kvalitet enn alle de andre metodene jeg prøvde. Prisen var desverre så høy at det ble med trial-versjonen.

 

Gøy med gratis photoshop-TV. Dette skal jeg følge med på :D

Lenke til kommentar

Problemet med oppskalering er jo at bildet ikke kan bli mer detaljert enn originalen. At de hevder 700 % oppskalering gir bra resultat, og viser til sånne reklamestunts alà det du viser i artikkelen ville jeg vært skeptisk til sånn i utgangspunktet. Regner likevel med at du har tatt en veloverveid avgjørelse når du tør å presentere det slik i artikkelen. Ville tatt noen egne tester fremfor å stole på ferdig reklamematerialet hvis jeg var deg. Når ansiktet ser så tydelig ut på det bildet du har tatt med i 700 prosent må nesten tyde på at mini originalen også har sinnsykt høy oppløsning i utgangspunktet. Prøv det samme med 72 dpi oppløsning ved å blåse det opp 700 prosent, og se om du ikke forandrer mening om programmer i denne "kategorien". "Tror det ikke før jeg får se det ... "

Lenke til kommentar

G: Jeg skjønner deg godt. Jeg hadde akkurat samme innstilling når jeg prøvde ut genuine fractals. Men etter egne undersøkelser så vant jeg ut at oppskaleringen baktisk blir et hakk bedre enn ved tradisjonelle metoder (bikubisk og i hvertfall bedre enn enkel lineær skalering) Man får selvfølgelig ikke flere detaljer i bildet, men de som er der fra før blir bedre utnyttet. Blandt annet hentes informasjon fra et stort område. f.eks 32x32 pixler for å generere de oppskalerte pixlene i midten av denne matrisa. Det vil si at man kan predikere mønstre som befinner seg på sub-pixel-nivå. Man kan ikke finne de ekte detaljene, men f.eks linjer blir skarpere fordi programvaren forutser at det kan være en skarp linje der ut fra den store matrisa. Man kan si at på en måte analyserer mønstrene i bildet slik at disse bevares bedre ved oppskalering og forsterkes på en naturlig måte.

 

Jeg skulle likt å kunne forklare det bedre, men tenk deg en hakkete "trapp" av pixler slik man ser i spill uten AA. Hvis du skalerer opp så vil genuine fractals ikke blure ut kanten som andre algoritmer, men bevare den skarpe kanten, bare i riktig retning, ikke som en trapp men som en rett linje på f.eks 45°. Genuine fractals gjør det samme med alle fargene og alle mønstre som den finner i bildet. Det gjør at ting faktisk blir skarpere og ser riktigere ut. Selv om man ikke får frem flere detaljer.

 

Genuine fractals er f.eks fint om man skal skrive ut bilder i veldig store formater (A3+) Det gjør at bildet ser naturlig skarpere ut enn ellers.

 

Jeg håper akam kan kjøre en test på dette for å vise at det faktisk blir bedre enn lineær og bikubisk oppskalering.

Lenke til kommentar

Skal bli interessant å se, og så slipper en å teste det ut selv, om dere kunne teste det på programmer.no.

 

Var nok litt krass mot artikkelen. Jeg var bare veldig sikker på min påstand siden jeg har blitt fortalt hvordan oppskalering fungerer av folk som jobber i grafisk bransje.

 

Skal bli spennende å se noen forskjellige tester, og om programmet er intelligent nok laget til å skjelne mellom forskjellige typer informasjon i bildet. Simen1 sin forklaring var jo spennende "input".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...