Gå til innhold

Nytt varmespreder-design


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
.. men at de yter bedre er jo et skritt fremover.

5066262[/snapback]

Hvis de yter bedre da.. Det vet vi jo ikke ennå. (En ting er jo selvskrytet fra OCZ, en annen ting er hva objektive tester viser)

 

Personlig tror jeg faktisk den nye designen vil gi dårligere kjøling (!). Grunnen til at jeg tror det er flere: 1. Mindre metall gir også mindre spredning av varmen langs "plata". 2. Kobber leder best varme når det er helt rent og ubehandlet. Mekanisk behandling (som f.eks utstansing av hullene) vil gi kornforfining og dermed lavere varmeledningsevne. 3. Rent geometrisk er hullene plassert slik at avstanden fra minnebrikkene og ut til dit varmen spres er lengre (varmen må følge metallbroene i sikksakkmønster). 4. Det aller meste (90-95%?) av varmen ledes ut fra minnebrikkene til varmesprederen og forsvinner den veien. Det å forbedre kjølingen av lufta (de siste 5-10% av varmetransporten) på bekostning av de viktige 90-95%'ene gjennom selve varmesprederen tror jeg er uheldig for totalkjølingen.

 

Hvis jeg hadde fått lov til å designe kjøleren i et kompakt design så ville jeg basert meg på ca 2mm tykke kobberplater og frest ut et 1mm dypt rutemønster omentrent som knaster på en hjul for terrengkjøring. Det 1mm tykke kobberet ville spredd varmen veldig godt og knastene ville fungert som en kjøleribbe. Knastene gir både turbulens i lufta som passerer (=bra) og mye større overflateareal enn om det var helt flatt (=bra). Kjøleplatene kunne også vært noe høyere enn selve minnebrikkene for å gi et ennå større areal. I toppen burde det også vært skruefester for å feste en vifte på for de som ønsker det.

Lenke til kommentar
Personlig så synnes jeg de så ganske pene ut, det gjenstår kun å se som siemen1 sier om ytelsen blir like bra som ocz vil ha det til.

5066429[/snapback]

Enig, men nå er forsåvidt sidene på rammen ikke akkurat det du ser best i min pc ihvertfall, så egentlig henger alt på ytelsen for min del.

Lenke til kommentar
Personlig så synnes jeg de så ganske pene ut, det gjenstår kun å se som siemen1 sier om ytelsen blir like bra som ocz vil ha det til.

5066429[/snapback]

Enig, men nå er forsåvidt sidene på rammen ikke akkurat det du ser best i min pc ihvertfall, så egentlig henger alt på ytelsen for min del.

5066461[/snapback]

 

Ja, personlig blir ytelsen det viktigste, må innrømme at jeg mer eller mindre gir lukt faen i utseende på rambrukkene mine...

 

AtW

Lenke til kommentar
Personlig så synnes jeg de så ganske pene ut, det gjenstår kun å se som siemen1 sier om ytelsen blir like bra som ocz vil ha det til.

5066429[/snapback]

Enig, men nå er forsåvidt sidene på rammen ikke akkurat det du ser best i min pc ihvertfall, så egentlig henger alt på ytelsen for min del.

5066461[/snapback]

 

Ja, personlig blir ytelsen det viktigste, må innrømme at jeg mer eller mindre gir lukt faen i utseende på rambrukkene mine...

 

AtW

5066580[/snapback]

 

 

Helt enig, driter i hvordan brikkene ser ut, bare de yter sinnsykt!

 

Bare se på Bh-5 brikkene gutter :dribble:

Lenke til kommentar

ytelsen blir spennende å se ja, med tanke på at de varmesprederne de har brukt til nå faktisk funker dårligere enn om de ikke står montert på i det hele tatt. det var det resultatet snekkern kom fram til mens han testa vannkjølingsklossene til rammen. så da skulle det jo ikke så mye til å få det bedre skulle man tro

Lenke til kommentar

De små hullene i varmesprederne kommer lite til å bli fulle av støv rimelig fort. :thumbdown:

 

varmeskjolde er bare for visuell pleassure :cool: men som passiv kjøleløsning er dette tøys og tull. Nei av med de. Ingen hensikt med de varmesprederne. ta de av selv så skal dere se at det ikke endrer stabiliteten på brikkene det grann;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...