Gå til innhold

Ber om miljøhjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra at dere tar opp miljøproblemet. :thumbup:

(jeg visste ikke at amobil leser Harstad Tidene heller :p )

 

Det beste miljøtipset jeg har på lager er å presse på produsentene (Nokia, Sony Ericsson osv) for at de skal lage mer holdbare telefoner.

 

Et annet tips er å konsekvent kjøpe telefoner som i følge tester tåler normalt bruk. (De kalles gjerne "ekstra røffe" i markedsføringen)

 

Rådgiveren tar også opp problemet med strømforbruk. Det mange ikke vet er at laderen til mobilen din konstant bruker strøm, uavhengig om mobilen lades eller ikke. EU-kommisjonen har vedtatt at det største problemet knyttet til mobiltelefoner er ladere som står i støpselet uten at de brukes. Ved å trekke ut laderen når mobilen ikke lades, kan du redusere både energiforbruket og strømregningen din.

Akkurat dette er jeg litt uenig i. Så lenge boligen eller bygget som laderen står i krever oppvarming (fra ovner etc) så vil laderen bidra med akkurat så mye oppvarming som den trekker strøm. Hvis den trekker f.eks 3W fra strømnettet så produserer den også nøyaktig like mye (3W) med varme.

 

Men det er klart at de sommerdagene vi har med over 18°C utendørs i skyggen så trengs jo ikke oppvarming så da kan man gjerne trekke ut laderen fra stikkontakten. Antallet slike dager varierer nok sterkt med hvor i landet man bor. Det ho fra forbrukerrådet sa virket som om det gjalt hele året, så jeg ville bare si i fra at det gjør det altså ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...