Gå til innhold

PC-kjøp i praksis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget bra artikkel, når det gjelder hd så vill jeg bare si at denne :Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM

Caviar Special Edition 16MB cache

Er verd å vurdere,har den selv og har også den som er i testen.

WD har jo vært kjent for å støye litt og ha en karakteristisk knitring når den jobber, dette var totalt fraverende på denne disken fra dem .

Lenke til kommentar
Her det litt andre resultater. Her oppnår faktisk 3000+ høyest score. Men vi må da ta i betraktning at den har en høyere FSB og at den dermed har høyere frekvens på minnet. Vi ser at 3700+@2200 MHz (standard frekvens) må se seg slått allerede når 3000+ er oppe i 2340 MHz. Vi ser også at 3700+ har en fordel av sin 1 MB store L2-cache. 3000+ har som kjent 512 kB L2-cache

 

Dere vet det er mulig å stille ned multipleren (på begge cpuen) og dermed få ganske lik bruk av minnet :o

Lenke til kommentar
Hail to the King!

5038717[/snapback]

 

Har samme WD-disk som deg Snekker'n, og kan si med en gang at den tilsvarende Samsungdisken og Seagate disken jeg har prøvd, bråket mer enn WD-disken, og det var veldig hørbart i forhold til den WD-disken som såvidt orker å gi fra seg lyder.

 

Men artikkelforfattern skriver at Venicen må opp i 2430MHz for å nå opp til San Diegoen, men er det ikke 2340MHz (Venic) at den er nræmest San Diegoen? Er forskjell fra ca. 670 poeng mer enn det San Diegoen klarer, enn å bruke 2340MHz dær poengforskjellen er ca. 200 i forksjell til San Diegoens favør?

 

Ellers meget bra skrevet!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Huff...det er en (faktisk to) ganske stor misforståelse ute og går.

 

For det første: På AMD64 finnes ikke Front-side-bussen lenger. Den er erstattet av HyperTransport-bussen til brikkesettet og minnebussen til minnet. Felles-/grunnhastigheten for hastigheten på disse bussene heter nå HTT, og er på 200 MHz når systemet ikke er overklokket. Det blir derfor helt feil å bruke uttrykket FSB når man snakker om hastigheter under overklokking.

 

For det andre: Minneytelsen på AMD64 går ikke ekstra mye ned når minnet kjører på andre hastigheter enn HTT, i motsetning til Intel-systemer.

Grunnen til dette er at minnekontrolleren på AMD64 kjører på samme hastighet som CPU'en (f.eks 2 GHz). Dette gjør slik at det ikke blir noe som helst latency om man kjører på andre dividere enn 1:1.

Dvs. at minnet ikke yter dårligere på DDR400 når HTT er 300 MHz, enn om HTT hadde vært 200 MHz. Altså kan i grunnen alle mulige minnebrikker brukes til overklokking av AMD64 uten å tape noe ytelse.

(Selvfølgelig vil ytelsen bli høyere om man kjører minnet på DDR600 kontra DDR400. Men hvis utstyret ikke strekker til, får det bare bli sånn.)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Veldig bra analyse og valg av alternative oppsett .. helt til jeg kom til konklusjonen. For meg ser det ut som konklusjonen konkluderer med det motsatte av hva analysen viser:

 

CPU: 3000+ og 3700+ yter omentrent likt overklokket. Likevel anbefales det i konklusjonen å betale tusenlappen ekstra som 3700+ koster. Hva får vi igjen for den tusenlappen? Null og niks. Jeg skjønner ikke den konklusjonen.

 

RAM: 2x512MiB gi faktisk bedre ytelse enn 2x1024MiB av en eller annen grunn. Likevel anbefaler dere å legge ut en ekstra tusenlapp for å få 2x1024MiB. Hvorfor det? Hvorfor skal vi kaste tusenlappen ut vinduet?

 

Skjermkort: For det første skjønner jeg ikke hvorfor deere tester med hele 8xAA siden det er marginale forskjeller i forhold til 4xAA. Jaja. Testene viser i hvertfall at det er ganske stor forskjell på GT og GTX-kortet. Mye større forskjell en det var på f.eks 3000+ og 3700+ eller 1 vs 2 GiB ram. Likevel anbefaler dere å spare inn en tusenlapp her ved å velge det billigste kortet. Hvis det var en plass jeg ville brukt en tusenlapp ekstra så ville det etter testene vært mest logisk å bruke den på skjermkortet og ikke på ram eller CPU.

 

Altså: Analysen var bra, men konklusjonen virker for meg ikke å være basert på analysen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at det ikke blir dårligere å kjøre usynkront med htten, men det blir bedre hvis du kjører synkront?

 

Minnet yter ikke dårligere på intel når minnet går på 200 og fsben er på 250 heller.

 

 

Edit: Kan legge til fra personlig erfaring at 2gb er bedre enn 1. Og i flere og flere nyere spill så blir det bare enda bedre å ha 2.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Om dere teste med bedre timings? Hvorfor ikke noen bedre 2gb ram sett?

Og om dere har testet fear i klokket tilstand? Synes at fear bench virker veldig feil i forhold til hardware :hmm:

 

Her er min 1280*1024 med alt på og 4aa og 16af i fear

 

http://home.no/smy/dataromme/fear%201280%2...a%20og%20af.jpg

 

og 2-3c forskjell mellom stock og cpns 7000?

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar
Huff...det er en (faktisk to) ganske stor misforståelse ute og går.

 

For det første: På AMD64 finnes ikke Front-side-bussen lenger. Den er erstattet av HyperTransport-bussen til brikkesettet og minnebussen til minnet. Felles-/grunnhastigheten for hastigheten på disse bussene heter nå HTT, og er på 200 MHz når systemet ikke er overklokket. Det blir derfor helt feil å bruke uttrykket FSB når man snakker om hastigheter under overklokking.

 

For det andre: Minneytelsen på AMD64 går ikke ekstra mye ned når minnet kjører på andre hastigheter enn HTT, i motsetning til Intel-systemer.

 

 

 

Dette er jeg ikke enig i. Har testa mye på akkurat dette området. Både på intel og AMD systemer, og synkron klokking av minnet med CPU gir en kraftig boost i ytelse.

 

Som et eksempel:

 

Mine Crucial Tracere klarer:

 

2-3-2-6 med HTT 200.

 

Alternativt klarer de også:

 

3-3-3-8, 280 HTT

 

Ved begge hastigheter er CPU klokket på lik hastighet.

 

Forskjellen i innlastingstiden på nye brett i BF2 er 5-6 sekunder fordellaktig alternativ 2.

 

 

 

I tillegg snakker vi opp mot 1000 poeng forskjell i 3Dmark01.

 

En ganske stor forskjell spør du meg.

 

 

;)

Lenke til kommentar
Huff...det er en (faktisk to) ganske stor misforståelse ute og går.

 

For det første: På AMD64 finnes ikke Front-side-bussen lenger. Den er erstattet av HyperTransport-bussen til brikkesettet og minnebussen til minnet. Felles-/grunnhastigheten for hastigheten på disse bussene heter nå HTT, og er på 200 MHz når systemet ikke er overklokket. Det blir derfor helt feil å bruke uttrykket FSB når man snakker om hastigheter under overklokking.

 

For det andre: Minneytelsen på AMD64 går ikke ekstra mye ned når minnet kjører på andre hastigheter enn HTT, i motsetning til Intel-systemer.

 

Dette er jeg ikke enig i. Har testa mye på akkurat dette området. Både på intel og AMD systemer, og synkron klokking av minnet med CPU gir en kraftig boost i ytelse.

 

Som et eksempel:

Mine Crucial Tracere klarer:

2-3-2-6 med HTT 200.

 

Alternativt klarer de også:

3-3-3-8, 280 HTT

 

Ved begge hastigheter er CPU klokket på lik hastighet.

Forskjellen i innlastingstiden på nye brett i BF2 er 5-6 sekunder fordellaktig alternativ 2.

 

I tillegg snakker vi opp mot 1000 poeng forskjell i 3Dmark01.

En ganske stor forskjell spør du meg. ;)

5040110[/snapback]

Selvfølgelig vil systemet yte bedre når minnet kjører på en høyere klokkehastighet (hele 40% høyere hastighet i dette tilfellet). Det jeg ville informere om, var at tilfellet med Intelsystemer der minneytelsen faktisk går ned om man bruker dividere, ikke finnes på AMD64.

 

På et Intel-system der FSB kjører på 300 MHz, og minnet på 200 MHz, vil minnet sannsynligvis yte dårligere enn om FSB og minne hadde kjørt på 200 MHz.

På et AMD64-system der HTT kjører på 300 MHz, og minnet på 200 MHz, vil minnet yte like bra som hvis både HTT og minnehastigheten hadde vært 200 MHz.

Lenke til kommentar

Å gå for 2x512 blir litt for gammeldags syns nå jeg. Tør kanskje påstå det er unødvendig også, med tanke på at dere konkluderte med at denne pcen kan brukes i 2-3 år fremover. Dét dere dog burde testet var 4x512 (slik mange har) versus 2x1024, og åssen dette yter overklokket. Dét blir mer interessant i mine øyne. Ellers vil jeg bare si takk for testen. Slike tester er informative.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...